بعد از دو سال تحصیلی که بیشتر با آموزش های مجازی سپری شد، مهر امسال بار دیگر مدارس میزبان دانش آموزان خواهند بود.

تا چند روز دیگر مهر فرا می‌رسد و زنگ آغاز سال تحصیلی جدید به صدا درمی آید؛ مهری متفاوت از دو مهر گذشته، اما مانند همه مهر‌های پیش از آن. دوران دو ساله آموزش‌های مجازی با کمرنگ شدن حضور میهمان ناخوانده، سپری شده و حالا بار دیگر دانش آموزان در کلاس‌های درس کنار هم می‌نشینند و تلاش می‌کنند کم و کاستی‌های فراگیری خود در این دو سال را هم جبران کنند.


این روز‌ها آموزش و پرورش پرکارتر از سال‌های قبل مشغول آماده سازی مدارس برای استقبال از دانش آموزان است و نهاد‌های شهری در تدارک کمک به تردد روان در شهر‌هایی که با شروع مهر، شلوغ‌تر می‌شوند.

اختصاص اعتبار برای تجهیز بهداشتی مدارس

حمیدرضا تقی‌پور معاون برنامه‌ریزی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به خبرنگار ما گفت: امسال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز آبخوری و سرویس‌های بهداشتی‌های مدارس کشور در نظر گرفتیم.

او بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش همانند سال‌های گذشته ستاد مهر را دایر کرده تا فرآیند بازسازی، نوسازی و ایمن سازی مدارس را پیش از شروع سال تحصیلی جدید مدیریت کند.

معاون برنامه‌ریزی و مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از کمک ۳ میلیارد تومانی نیکوکاران برای مدرسه سازی در سال گذشته خبر داد و گفت: به منظور جلب مشارکت خیران از پارسال تاکنون پنج دوره پویش آجر به آجر در کشور تدارک دیده شده است.

تقی پور گفت: پنجمین پویش به نیت امام رضا علیه السلام و قرار است ۸ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی در مناطق مختلف کشور ساخته شود.

نوسازی مدارس

استقبال از مهر با افتتاح ۳۴۹ کلاس درس

مجید نسیمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان به خبرنگار ما گفت: همزمان با هفته دولت ۲۳ طرح آموزشی با ۱۰۵ کلاس و زیربنای ۲۱ هزار و ۲۰۲ مترمربع تحویل آموزش و پرورش استان شد تا در سال تحصیلی جدید میزبان دانش آموزان باشد.

او هزینه ساخت این طرح‌ها را ۶۹ میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از این طرح‌ها ۱۷ طرح به همت یا با مشارکت مردمی احداث شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان اعلام کرد: همزمان با سال تحصیلی جدید هم بیش از ۴۵ طرح آموزشی با ۲۴۴ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

مهر در مناطق محروم، بدون مدارس کانکسی

تا اوایل مهر، به کمک خیران ۱۴ مدرسه از مدارس کانکسی استان جمع آوری می‌شود. این را فریدالدین عبدیزدان مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان گفت و اضافه کرد: این مدارس در شهرستان‌هایی مثل فریدونشهر، سمیرم و چادگان دایر بوده است.

او با اشاره به مشارکت خیران اصفهانی در ساخت ۳۱۴ واحد آموزشی و ۱۷۶۶ کلاس اظهار کرد: از این تعداد ۱۵۲ کلاس با زیر بنای ۱۷۰ هزار متر مربع یا به اتمام رسیده و یا در شرف تکمیل است.

مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان سال ۷۸ تشکیل شد و در این مدت ۱۳۷۰ طرح آموزشی با ۸۱۲۶ کلاس درس را به زیربنای یک میلیون و ۳۴۰ هزار مترمربع ساخته و تحویل آموزش و پرورش داده است.

دانش اموزان

تحویل کتاب‌های درسی به مدارس

کتاب‌های درسی دانش آموزان از دهم شهریور تحویل مدارس شده است. مهدی منتجب رئیس اداره رفاه و پشتیبانی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان این را گفت و افزود: دانش‌آموزان تمام دوره‌های تحصیلی اعم از ورودی‌ها و میان پایه‌ها تا ۱۰ شهریور به صورت انفرادی و گروهی (توسط مدیر مدرسه) در نشانی https://irtextbook.ir ثبت سفارش خود را برای دریافت کتاب‌های درسی انجام داده اند.

او با اشاره به اینکه استان اصفهان حدود ۹۶۰ هزار دانش‌آموز و ۵ هزار و ۲۰۰ مدرسه دارد، ادامه داد: توزیع کتاب‌های درسی میان نواحی و مناطق استان از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شده و طبق برنامه ریزی ۹۰ درصد کتب به تعداد ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار جلد سفارش داده و توزیع شده است.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی اداره کل آموزش وپرورش استان اصفهان گفت: طبق شیوه نامه سفارش و توزیع کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت، توزیع کتب به مدارس از ۱۰ شهریور بر اساس سفارش‌های ثبت شده در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی آغاز شد.

تدابیری برای گذر از راه بندان شروع مهر

حسین حق شناس معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان از تشکیل ستاد مهر شهرداری اصفهان با شعار "تمام شهر مدرسه است" خبر داد.

او به وقفه دو ساله در فعالیت مراکز آموزشی و پیش‌بینی تداخل مناسبت‌های مذهبی و ملی با آغاز مهر اشاره و اضافه کرد: با شروع مهر، تردد خودرو‌ها در شهر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، بنابراین شناسایی گلوگاه‌ها و نقاط پرتراکم به ویژه در معابر فرعی و نصب تابلو‌های موقت هدایت ترافیکی به منظور تسهیل دسترسی به معابر اصلی در دستور کار بوده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، درخصوص نصب تابلو‌های موقت راهنمای مسیر در معابر فرعی گفت: یکی از چالش‌های روز‌های اول بازگشایی مدارس، تردد خودرو‌های شخصی در حریم مدارس و معابر فرعی مجاور مدارس است که سبب راه بندان می‌شود و تلاش شده با استفاده از این تابلو‌های راهنمایی به رانندگان ناآشنا با محل کمک شود.

دانش آموزان در کلاس درس

به گفته حق شناس، در آستانه بازگشایی واحد‌های آموزشی ۱۰۰ سرعتکاه در معابر مختلف شهر نصب، ۸۰ مدرسه به گیره‌های دوچرخه تجهیز، و گذر‌های عابر پیاده ۷۴ مدرسه مجاور معابر شهری رنگ آمیزی شده است.

اتوبوس‌های شهری دو برابر می‌شود

سیدعباس روحانی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان از دو برابر شدن تعداد اتوبوس‌ها تا اول مهر خبر داد.

او گفت: تعداد دستگاه‌های ناوگان اتوبوسرانی اصفهان از حدود ۴۰۰ دستگاه فعلی به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه تا اول مهر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان اطمینان داد: برای تردد منظم اتوبوس‌ها برنامه ریزی شده، بنابراین شهروندان نگران تاخیر در رفت و آمد اتوبوس‌ها در روز‌های شلوغ آغازین مهر نباشند.

روحانی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، تمام اتوبوس‌هایی که به تعمیر نیاز دارند طبق برنامه ریزی تعمیر می‌شوند.

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش و خیران تلاش خود را کرده اند تا فضای مدارس برای حضور دانش آموزان آماده شود. افتتاح واحد‌های آموزشی جدید، تعویض سامانه‌های گرمایشی و تجهیز مدارس به اقلام بهداشتی بر همین اساس بوده است. شهرداری هم با تشکیل ستاد مهر سعی کرده مانع کور شدن گره‌های ترافیکی در روز‌های پرتردد آغاز مهر شود. حالا فقط باید تدبیری اندیشید تا کم و کاستی‌های آموزش مجازی در فضایی پرمهر رفع شود. رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هم ضروری است.

گزارش از اسماء جابری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.