معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: خطر گرمازدگی جدی است و افراد مسن و مبتلایان به بیماری زمینه ای از رفتن به عراق پرهیز کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر بیشترین مراجعه زائرین به مراکز درمانی در نزدیکی مرز‌ها و هم در خاک عراق به علت گرمازدگی‌است. اگر زائران به نکات ساده آموزشی توجه کنند احتمال گرمازدگی بسیار کاهش می‌یابد.

پیمان صابریان معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: کافی است زائران آب و مایعات زیادی بنوشند و حتما از لباس و کلاه با رنگ روشن و البسه گشاد و نخی استفاده کنند. این اقدامات ساده تا حد زیادی از گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

صابریان تاکید کرد: با توجه به گرمای هوا و ازدحام جمعیت به سالمندان و افراد مبتلا به بیماران زمینه‌ای توصیه می‌شود از سفر به عراق در روز‌های آتی خودداری کنند.

 

او افزود: اگر زائران بتوانند ساعات تردد خود را هم در زمان‌های خنک مثل اوایل صبح و در طول شب انتخاب کنند؛ بسیار عالی است.

صابریان ادامه داد: سالمندان، خردسالان و افراد بیمار یا چاق، بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط با گرما قرار دارند؛ بنابراین این افراد در سفر به مناطق گرمتر مثل سامرا یا کاظمین باید دقت و برنامه‌ریزی بهتری انجام دهند و در کربلا و نجف هم از وضعیت ازدحام جمعیت در ورودی حرم‌ها آگاهی داشته باشند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر توصیه کرد: بهتر است زائران مدت طولانی پیاده‌روی نکرده و هر زمانی لازم بود استراحت کنند.

او ادامه داد: توصیه می‌شود، زائران یک بادبزن کوچک و یک قمقمه آب برای نوشیدن و خنک کردن صورت و بدن همراه داشته باشند و همچنین با پوشیدن کلاه‌های دارای لبه‌های پهن و رنگ روشن با ایجادسایه از ناحیه سر محافظت کنند.

صابریان گفت: کسانی که دچار یکی از بیماری‌های مرتبط با گرما شده‌اند باید از ادامه مسیر خودداری و بلافاصله به مکانی خنک یا حداقل جایی که سایه داشته باشد؛ بروند.

او افزود: اگر دمای بدن بالا بود، پارچه‌های خیس شده با آب خنک را روی بدن قرار دهید و اگر فردی از همسفران شما دچار گرفتگی از ناحیه ران یا ساق پا شد، او را در موقعیت راحت قرار داده و ناحیه دچار گرفتگی را به آرامی ماساژ دهید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار