برای نخستین بار پرنده‌ای با نام چکچک ایرانی دُم سرخ توسط محیط بانان منطقه حفاظت شده بیجار مشاهده و رکورد شد.

سرپرست حفاظت محیط زیست کردستان اظهار داشت: برای نخستین بار پرنده‌ای با نام چکچک ایرانی دُم سرخ توسط محیط بانان منطقه حفاظت شده بیجار مشاهده و رکورد شد و در سایت پرنده نگری کشور ثبت گردید.

اقبال حمیدی با اشاره به اینکه زیستگاه این پرنده در دره‌ها و شیب‌های کوهستانی و تپه ماهور‌های سنگی است، اضافه کرد: منطقه حفاظت شده بیجار با توجه به تنوع مناسب زیستی با دارا بودن شرایط لازم به محل مناسبی برای مشاهده پرندگان مختلف و دیگر جانداران تبدیل شده است.

چکچک ایرانی (چکچک دم سرخ) حداکثر ۱۵ سانتی متر طول دارد روی تنه خاکستری تیره، با دمگاه و کناره دُم به رنگ نارنجی قرمرو زیر بال‌ها کمرنگ است البته در جنس نر با گلوی سیاه و خط چشم نخودی مشاهده می‌شود.

منطقه حفاظت شده بیجار با مساحت حال حاضر حدود ۳۲ هزار هکتار از قدیمیترین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که دارای تنوع گیاهی و جانوری بسیار بارزشی بوده و گونه شاخص آن قوچ و میش ارمنی می‌باشد در این منطقه تاکنون ۱۹ گونه پستاندار، ۱۱ گونه خزنده، ۷۵ گونه پرنده، ۵ گونه ماهی و ۱۳۷ گونه گیاهی شناسایی شده است. وجود دو اثر بارز فرهنگی و باستانی قلعه قم چقای و قلعه چشمه سنگین از شاخصه‌های این منطقه می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.