آیتالله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین در جلسه بررسی نقش عفاف و حجاب در فرآیند پیشگیری از وقوع جرم و آسیبهای اجتماعی گفت: عفاف سرمایه و پشت صحنه حجاب است، حجاب هم پرچم، نشان و علامت عفاف است، عفاف بروز و ظهور درونی و اخلاقی ایمانی قلبی به حساب میآید، این عفاف یکی از ثمرات، شاخهها و میوههای کرامت انسانی است، انسان اگر کرامت داشت به عفاف اهمیت میدهد و اگر برای اصالتهای انسانی ارزش قائل بود عفیف میشود.
آیتالله عابدینی ادامه داد: عفت فقط پوشش و حجاب نیست، عفت برای کلام هم هست، انسان باید در کلامش عفیف باشد، تأکید شده عفت بطن داشته باشیم.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: عفت خیلی جاها دیده میشود، عفت به کرامت انسانی برمیگردد، باید برای کرامت مردم و جامعه برنامهریزی کنیم، در این میان وقتی به کرامت میرسیم میگوییم کرامت را از کجا شروع کنیم، کرامت از تقوا شروع میشود، زیرساخت کرامت تقواست، خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات میفرماید «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» یعنی گرامیترین شما نزد خدا باتقواترین شماست.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: دانایی عقل و توانایی اراده معنای تقواست، هر قدر اندیشه روشن و اراده قوی جدیتر شد، ما همان اندازه متقی هستیم، تقوا زیرساخت کرامت است، تقوا را از عبادت به دست میآوریم، هر چه بنده خدا باشیم متقیتر میشویم، اگر بنده یا برده دنیا باشیم از تقوا دور میشویم، اگر بنده خدا شدیم و رسم بندگی را در پیشگاه خدا در پیش گرفتیم آن وقت است که متقی میشویم.
وی اضافه کرد: اگر عقیده نداشته باشیم نمیتوانیم عبادت کنیم، اگر عقیده سست باشد عبادت نیز سست میشود، خدای متعال در قرآن عبادت منافقان را بیان میکند که، چون در عقیده متزلزل هستند وقتی به نماز قیام میکنند دچار کسالت و بیانگیزگی هستند و جز اندکی به یاد خدا نیستند.
آیتالله عابدینی تصریح کرد: در سوره حمد خداوند ابتدا برای ما عقیده میسازد و خلاصهای از مهمترین ارکان اعتقادی یک انسان مؤمن را بیان میکند، «بسم الله الرحمن الرحیم» آکنده از مباحث اعتقادی است، خداوند میآید در این آیات برای ما عقیده درست میکند.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: خدا در آیه ۱۴ سوره طه به موسی فرمود «إِنَّنِی أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِی وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِکْرِی» یعنی منم خدای یکتا که هیچ خدایی جز من نیست، پس مرا به یگانگی بپرست و نماز را مخصوصاً برای یاد من به پادار، بنابراین عبادت مبتنی بر عقیده است، محصول عبادت تقواست، محصول تقوا نیز کرامت است، عفاف محصول کرامت است و محصول عفاف نیز حجاب است.