جزئیات حکم صادره برای محکومان حادثه ساختمان ۱۰ طبقه متروپل آبادان اعلام شد.

جزئیات حکم صادره برای محکومان حادثه ساختمان ۱۰ طبقه متروپل واقع در آبادان خیابان امیری که در تاریخ ۲ خرداد امسال فرو ریخت و منجر به فوت و صدمه به تعدادی از هموطنان شد، اعلام شد.

بلافاصله پس از این حادثه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه دستورات ویژه‌ای را در مورد بررسی ابعاد این حادثه و رسیدگی فوری صادر کرد.

قاضی‌القضات به معاون اول دستگاه قضایی دستور داد که نسبت به اتمام سریع‌تر تحقیقات درخصوص حادثه متروپل آبادان پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا پرونده هر شخص به هر میزانی که در این حادثه مقصر بوده طبق قانون تکمیل شود.

همچنین دادستان کل کشور به جهت اهمیت موضوع ضمن دستور به دادستان مرکز استان خوزستان به منظور تسریع در رسیدگی و نظارت بر پرونده، نمایندگان ویژه‌ای را از دادستانی کل کشور مامور به انجام تحقیقات و تهیه گزارش جامع از تمامی جوانب این حادثه کرد که گزارش این حادثه در ۳۰ صفحه تهیه و در اختیار رئیس دستگاه قضایی قرار گرفت.

۳۰ تیر کیفرخواست پرونده حادثه متروپل با ۲۱ متهم صادر و به شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اهواز به ریاست قاضی میثم ایمانی ارجاع داده شد.

دادگاه رسیدگی به پرونده در ۲ جلسه در ۱۰ و ۱۱ مرداد برگزار و اظهارات اولیای دم پرونده و دفاعیات متهمان و وکلای مدافع آنها استماع شد.

روز سه شنبه ۸ شهریور ماه مسعود ستایشی سخنگوی قوه‌قضاییه در جریان نشست خبری با خبرنگاران به بخشی از احکام صادره برای متهمان این پرونده اشاره کرد.

براساس حکم صادر از سوی شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو اهواز، همه ۲۱ متهم پرونده به اتهام قتل شبه عمد ناشی از عدم رعایت نظامات دولتی و ایمنی ساختمان منتهی به قتل ۴۳ نفر ( ۳۶ مرد و ۷ زن) و مصدومیت ۱۳ نفر به ۳ سال حبس تعزیری درجه پنج با احتساب ایام بازداشت گذشته و انتشار محکومیت قطعی از طریق رسانه ملی محکوم شدند.

جزئیات دیگر احکام متهمان پرونده به شرح زیر اعلام شده است:

۱- امین تقوی فر فرزند عبدالامام بعنوان رئیس هیئت مدیره شرکت فنی مهندسی صنعت پویان سبز کویر به ۲ سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان (طراحی، نظارت، اجرا و ارائه هرگونه خدمات مرتبط و ...) و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان دو و نیم درصد به منظور پرداخت دیه به اولیای دم متوفیان و مصدومان حادثه در حادثه مقصر شناخته شده است.

۲- امیراسماعیلی وردنجانی فرزند محمدعلی بعنوان نماینده فنی و عامل کنترل پروژه از طرف شهرداری آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. همچنین وی به میزان دو و نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۳- عبدالرضا نادریانفر فرزند حریش بعنوان سرپرست وقت دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان آبادان به ۲ سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان (طراحی، نظارت، اجرا و ارائه هرگونه خدمات مرتبط و ...) و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان دو درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۴- سعید پارسافر فرزند بشیر به عنوان طراح و مشاور سازنده ۲ سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان (طراحی، نظارت، اجرا و ارائه هرگونه خدمات مرتبط و ...) و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان دو درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۵- محمد قنبر دزفولی فرزند محمدحسن به عنوان طراح و مشاور سازنده به ۲ سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان (طراحی، نظارت، اجرا و ارائه هرگونه خدمات مرتبط و ...) و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان دو درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۶- محمودرضا شیرازی فرزند محمدکاظم، شهردار سابق آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان یک و نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۷- حسین حمیدپور فرزند عبدالغنی بعنوان شهردار وقت آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان یک و نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۸- علیرضا بازافت فرزند غلامرضا بعنوان سرپرست وقت شهرداری منطقه یک آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان یک و نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۹-عیسی محمدپور فرزند محمدعلی بعنوان سرپرست وقت معاونت فنی و شهرسازی شهرداری منطقه یک آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان یک و نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۰- خرم مولائی سفید دشتی فرزند امان الله بعنوان سرپرست وقت شهرداری منطقه یک آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان یک و نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۱- فرهاد میاحی فرزند لازم بعنوان مدیر وقت شهرداری منطقه یک آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان یک درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۲- مهدی ذوقی فرزند محمود بعنوان سرپرست وقت معاونت فنی و شهرسازی شهرداری منطقه یک آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان یک درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۳- محمد حویزاوی فرزند مجید بعنوان شهردار اسبق آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۴- فریبرز دائم الذکر فرزند هرمز بعنوان مسئول وقت معاونت شهرسازی و ساختمان منطقه یک شهرداری آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۵- علیرضا بچاری فرزند مرداو بعنوان سرپرست وقت شهرداری آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۶- محمدحسن حیاتی فرزند محمدعلی بعنوان سرپرست وقت معاونت فنی و عمرانی شهرداری آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۷- امید طه زاده فرزند عبدالامام بعنوان سرپرست وقت معاونت فنی و عمرانی شهرداری آبادان به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شد. همچنین وی به میزان نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۸- آقای سید جمال الدین موسوی فرزند سیدابوالحسن بعنوان مدیر عامل شرکت مهندسین مشاور نقشیاد به ۲ سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان (طراحی، نظارت، اجرا و ارائه هرگونه خدمات مرتبط و ...) و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۱۹- محسن وزیری قنات نوئی فرزند مراد به عنوان طراحی و مشاور سازنده به ۲ سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان (طراحی، نظارت، اجرا و ارائه هرگونه خدمات مرتبط و ...) و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۲۰- محمدرضا صالحی وانانی فرزند حسن بعنوان سرپرست وقت دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی ساختمان آبادان به ۲ سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان (طراحی، نظارت، اجرا و ارائه هرگونه خدمات مرتبط و ...) و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

۲۱- محمد خواجه‌پور فرزند ابراهیم بعنوان ناظر وقت سازه به ۲ سال منع اشتغال به حرفه مرتبط با مهندسی ساختمان (طراحی، نظارت، اجرا و ارائه هرگونه خدمات مرتبط و ...) و لغو پروانه اشتغال و محرومیت از عضویت در سازمان نظام مهندسی محکوم شد. همچنین وی به میزان نیم درصد در حادثه مقصر شناخته شده است.

همچنین براساس حکم صادره از سوی دادگاه ۷۵ درصد دیات توسط ورثه مرحوم حسین عبدالباقی فرزند محمد حسن پرداخت خواهد شد.

رأی صادره حضوری و ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان خوزستان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
خجالت بکشید ۴۳ نفرکشته شدن که این باشه نحوه اجرای عدالت واقعا مفهوم عدالت شما با مفهومی که مدنظرمردم هست چرا این قدرمتفاوت هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
نوش دارو پس از مرگ سهراب ...متاسفانه بیشتر کارشناسان نظام مهندسی خودشون در دستگاههای دولتی کارمند هستند و لابی زیادی در این زمینه صورت می گیرد و کسی اهمیت نمی دهد علیرغم مصوبات اخیر مجلس سیزدهم بازهم شاهد حضور این افراد هستیم ... مستخدم دولتی نباید در نظام مهندسی عضویت داشته باشد این همه کارشناس بیکار و منتظر درآمد و اینگونه رفتارها باعث تأسف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
حکم هاشون خیلی عجیب و مشکوکه !!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
واقعآ که
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۰:۵۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
باریکلا چه حکم سنگینی دادید دستتون درد نکنه یکی دزدی میکنه 4سال حبس واسش مینویسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
پرونده اختلاس صنایع فولاد مبارکه چی شد؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
حکم حامی اصلی متهم چی شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
حکم متهم اصلی این فاجعه چی شد
Iran (Islamic Republic of)
نا
۰۹:۱۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
این هم از این
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۸:۳۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
پیمانکار چی ؟؟؟؟ نظام مهندسی با دادستنانی استان نامه نگاری کرده بوده بابت قصور عوامل ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
یعنی کمترین حکمی که برای یک به یکشون باید صادر میشد انفصال دائم از اشتغال در دولت و حداقل ۱۰ سال حبس تعزیری بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
عجب حکم مسخره ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
دوسال استراحت.
Iran (Islamic Republic of)
علی آوی
۰۸:۱۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
احکام نوبرانه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
همین, تمام شد رفت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۰۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
عجب حکمی کرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۳ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
متروپل بهترین نشونه فساد فراگیره
Iran (Islamic Republic of)
عبدل باقالی
۰۳:۳۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
چه مجازات سنگینی........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
خدایا عاقبت همه‌ی مارو بخیر کن....
روح همه ی مظلومان حادثه شاد،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
همین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
این همه آدم مردن منع اشتغال فقط؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
عجب احکام سنگینی صادر کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
خدا را شکر حتی یه نفر هم به زندان نرفت // گناه دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
عجب حکم قوی گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
بلااخره مسئله مترو پل هم با خوبی و خوشی فیصله یافت
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۲:۵۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
مرحوم عبدالباقی حبس ابد // بقیه مقامات محترم هم بهشون مرخصی با حقوق میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
چه حکم های سنگینی تعجبی هم نداره اگر مملکت قانون داشت عدالتی بود کارمند ها و مسئولین جرات نمیکردن جون مردم رو بازیچه دست خودشون قرار بدن با این چینین احکامی واقعا میصرفه ادم خلاف کنه دزدی کنه واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
36 نفر مردند قتل عمد مجسوب شد بعدش فقط دو سال
Iran (Islamic Republic of)
سردار
۲۲:۲۹ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
جا داره یه خسته نباشید جانانه به حضرات قوه قضاییه بگوییم،43نفر کشته شدن 13نفر هم مصدوم، اونوقت این شیر ناپاک خوردهها رو چطور تنبیه کردند که دارن به ریش همه میخندن!!!!! چرا؟؟؟ چون پول و پارتی و پاچه خوری رو در حد اعلا دارن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! خداوند به همه بازماندگان صبر جمیل عنایت فرماید مصدومین هم شفای عاجل. ملت ایران هم خیلی جدی نگیرید،میدونید که...!!!!!! حالا اگه من یا یه نفر که اون 3بند خوفناک رو نداشته باشه و سر ساختمون یه آجر از دستش بیفته و ملاج یکی رو داغون کنه،اگه اعدام نشم حتما حبس ابد یا طولانی مدت با پرداخت کامل دیه( نه 2 درصد و 2/5 درصد) محکوم خواهم شد.من الله توفیکم ایها الأعزاء الکرام.
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۲:۱۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
چقدر جان انسان‌ها بی ارزش هست ۴۳ نفر کشته شدند آنوقت ۲سال انفصال؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
فقط نیم درصد مقصر شناخته شدند!! پس بقیه درصد ها تقصیر کیه!!
Iran (Islamic Republic of)
Afshin
۱۲:۴۴ ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
تقصیر خود کارگرانه که اومدن یه لقمه نون دربیارن
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۰:۲۹ ۱۱ شهريور ۱۴۰۱
مقصر ساختمونه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
عجب حکم های بازدارنده ای این هاقاتل هستن وبایداعدام می شودند.معلوم بودکه همه ای این حرفهادروغ بودوهیچ حکمی درست حکم نمی شودبعدامام علی (ع)حکمهاشده درهم ودینارومتاسف هستم به این بی عدالتی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
چقدر این مجازات ها بازدارنده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
با این احکام هر چه دلتان میخواهد ساختمانهای غیر ایمن بسازید و هرچه دلتان میخواهد مجوز غیر قانونی صادر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
چه عالی....
دوسال دوسال....
یه وقت ناراحت نشن این یک‌و نیم درصد مقصرها....
۴۳ نفر آدم کشته شده‌ها.... !!! این میشه مجازات....
ما که نفهمیدیم چی شد ، لطفا اونهایی که سوادشو دارن برای ما توضیح بدن..‌‌
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۰:۵۳ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
حکم صادر نمیکردید سنگین تر بودید 43 نفر فوت کردن میفهمید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
حالا که میبینن بنده خدا مرده قسمت اعظم تقصیر رو روی گرده بازماندگان میگذارند در صورتی که اگر ناظر نمیگذاشت شهر داری مسامحه نمیکرد و غیره شاید این اتفاق نمیافتاد
رای عادلانه نیست!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
۴۳ نفر بی گناه کشته شدن انوقت چقدر احکام سنگینی برای مقصران بریدن واقعا مسخره ومضحک است بهتر بود ان ۲۵ درصد بقیه را هم گردن ان فوت شده میانداختید وچون ان فرد هم مرحوم شده بود نمیتوانست بگوید به چه کسانی رشوه داده وقضیه تموم میشد بهتر بود از این احکام واقعا این احکام بسیار بازدارنده است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
اگر ما مردم ساده بودیم 100 بار اعدام میکردینمون. ولی اینا 3 سال حبس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
برخورد قاطع این بود!!!