صدر اعظم آلمان در سخنرانی خود به تشریح چشم انداز برلین برای «اتحادیه اروپای جدید» پرداخت.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان دیروز دوشنبه چشم انداز خود برای «اتحادیه اروپای جدید» را تشریح کرد و خواستار اتحاد بیشتر کشور‌های اروپایی علیه روسیه شد.

به گزارش رویترز، شولز طی سخنرانی در دانشگاهی در پراگ، عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم کرد و گفت که این جنگ اتحادیه اروپا و آرمان‌های دموکراتیک آن را نیز هدف قرار می‌دهد.

وی بدون اشاره به اقدامات تحریک آمیز ناتو و غرب در بروز جنگ در اوکراین گفت: اروپای ما در صلح و آزادی متحد شده است و ما از همه کشور‌های اروپایی که در ارزش‌های ما مشترک هستند حمایت می‌کنیم. ما خواستار رویکرد راهبردی‌تر برای گسترش اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن واقعیت‌های ژئوپلیتیکی هستیم.

صدر اعظم آلمان در ادامه سیاست دیرینه اروپا در توسعه طلبی را مطرح کرد و گفت: «اوکراین، جمهوری مولداوی، و گرجستان و البته شش کشور بالکان غربی، متعلق به ما هستند؛ آن‌ها بخشی از اروپای آزاد و دموکراتیک هستند. عضویت آن‌ها در اتحادیه اروپا به نفع ماست.»

صدراعظم آلمان همچنین خواستار اصلاحات نهادی شد تا اتحادیه اروپا را به بازیگری کلیدی در سیاست بین‌الملل تبدیل کند که قادر به اتخاذ تصمیم‌های «عمل‌گرایانه» و اقدامات «سریع» باشد. وی گفت: اتحادیه اروپا با ۳۰ یا ۳۶ عضو متفاوت از اتحادیه امروزی خواهد بود.

تعهد به گسترش اتحادیه اروپا

شولتز از پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای ایجاد جامعه سیاسی اروپایی حمایت کرد، اما تاکید کرد که این مجمع جدید نمی‌تواند جایگزینی برای عضویت کشور‌های نامزد در اتحادیه اروپا باشد.

آلمان یکی از ارسال کنندگان سلاح به اوکراین است. پیشتر، «کریستین لامبرشت» وزیر دفاع آلمان از تحویل سه راکت انداز چندگانه به کی‌یف خبر داده بود. خبرگزاری آلمان به نقل از وزیر دفاع این کشور گزارش داده بود این کشور سه راکت انداز چندگانه مارس را تحویل اوکراین داده است. وزارت خارجه روسیه در هشداری به کشور‌های غربی در زمینه تجهیز تسلیحاتی اوکراین اعلام کرد افزایش تأمین تسلیحات از سوی غرب برای کی‌یف، ممکن است مسکو را به اتخاذ پاسخی قاطعانه وادارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار