وزیر و جمعی از معاونین وزارت آموزش و پرورش در نشستی مشترک با استاندار، نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و مسوولین آموزش و پرورش سراسر استان به صورت ویژه مسائل تعلیم و تربیت استان را بررسی کردند.
با دعوت رئیس مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی بلافاصله پس از اتمام اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در تهران، جلسه ویژهای با حضور مدیرکل وتمام روسای آموزش و پرورش سراسر استان، نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی و وزیر و جمعی از معاونین وزارت آموزش و پرورش در مرکز همایشهای بینالمللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.
وزیر آموزش و پرورش در این جلسه از اختصاص بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیسجمهور برای تکمیل پروژههای نیمهتمام خبر داد و گفت: در اجرای قانون رتبهبندی معلمان مشکلاتی وجود داشت که برای رفع آنها تلاش میکنیم.
یوسف نوری با اشاره به فرارسیدن هفته دولت و ارائه گزارشی از فعالیتهای دولت مردمی سیزدهم، گفت: در هفته دولت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیزات به استان فارس ارسال میکنیم.
او از تلاش برای تأمین فضای موردنیاز دانشگاه فرهنگیان شیراز خبر داد و گفت: با تلاشهای صورت گرفته توانستیم ۱۵۰۰ عضو هیئتعلمی برای دانشگاه فرهنگیان در کشور جذب کنیم و در دیگر زمینهها نیز به تقویت این دانشگاه پرداختیم.
نوری گفت: باید تلاش کنیم دانشگاه فرهنگیان را بیشاز پیش احیا کنیم و حتیالامکان مراکز تربیتمعلم را در مناطق محروم راهاندازی کنیم.
عضو کابینه دولت مردمی گفت: بیش از ۱۰ درصد درآمدهای عمرانی استانها به آموزش و پرورش تعلق دارد. همچنین بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان در سفرهای استانی رئیسجمهور به تکمیل پروژههای نیمهتمام تخصیصیافته است.
استاندار فارس نیز در این جلسه از وزیر اموزش و پرورش به جهت اجرای طرح رتبه بندی تقدیر کرد.
محمد هادی ایمانیه به موضوع بدهی مدارس و اماکن آموزش و پرورش به موقوفات اشاره کرد و گفت: این مساله را در استان حتما از طریق برگزاری جلسات با مسئولین اوقاف و استفاده از ظرفیتهای قانونی پیگیری خواهد کرد.
استاندار فارس موضوع تقسیط و تخفیف بدهی حاملهای انرژی مدارس را نیز از جمله مسائلی دانست که در اولین فرصت پیگیری خواهد کرد.
ایمانیه به مسئله توانمندسازی مالی مدارس و آموزش و پرورش اشاره کرد و از آمادگی خود برای صدور مجوز برای تجاریسازی بخشی از فضای مدارس در حاشیه معابر اصلی به منظور استفاده از عواید مالی و ایجاد درامدهای پایدار و مستمر برای اجرای طرحهای تربیتی خبر داد.
استاندار فارس به ایجاد تفاهم با خیرین برای تکمیل پروژههای مدارس نیمه تمام خبرداد و گفت: با کمک مجمع خیرین مدرسه ساز تعداد قابل توجهی از این مدارس تکمیل و به بهره برداری برسد.
ایمانیه گفت: در خصوص کمبود خودرو و نوسازی ناوگان حمل و نقل ادارات آموزش و پرورش از وزیر آموزش و پرورش درخواست مساعدت کرد.
استاندار فارس درخصوص مشکل فضای دانشگاه فرهنگیان نیز خواستار سرعت بیشتر در احداث این دانشگاه که در سفر اخیر وزیر آموزش و پرورش به شیراز کلنگ احداث آن بر زمین زده شد است شد.
استاندار فارس همچنین در این جلسه پیشنهاد داد برخی از فضاهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان که کمبود دانشجو دارند با توافقی که وزیر آموزش و پرورش با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور میتوانند انجام دهند در اختیار آموزش و پرورش و مدارس و به ویژه هنرستانها قرار گیرند.
ایمانیه با اشاره به چاقی دانشآموزان و کم تحرکی و همچنین کمبود فضاهای ورزشی مدارس به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد با وزیر ورزش و جوانان برای استفاده از فضاهای دراختیار این وزارتخانه در استان به آموزش و پرورش توافق صورت گیرد.
استاندار فارس همچنین گفت: به فرمانداران استان تاکید خواهم کرد تا سالنهای اجتماعات دیگر ادارات را در شهرستانها در اختیار مدارس و آموزش و پرورش قرار دهند.
رئیس مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه در این سطح برای اولین بار است که برگزار میشود و صرفا هم به مسایل آموزش و پرورش پرداخته شود.
محسن علیزاده گفت: قطعا با برگزاری این جلسه نمیتوان همه مشکلات را طرح و حل کرد، اما فرصت بسیار مناسبی برای طرح مسایل کلان استان و اخذ مصوبات برای حل آنها است.
نماینده مردم سپیدان و بیضا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش ارتباط مناسبی با نمایندگان مجلس دارد و همین موجب شده که مسایل و مشکلات به راحتی به ایشان منتقل و در دستور پیگیری قرار گیرد.
رییس مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی آغاز اجرای رتبه بندی را به فال نیک گرفت، اما خاطر نشان کرد که این مسیر باید همچنان باقوت به پیش رود تا رضایتمندی فرهنگیان را تامین کند.
علیزاده گفت: امروز معلمان استان با حداقل امکانات، اما با حداکثر توان خود فعالیت میکنند که این موجب رضایتمندی مردم استان از این قشر عزیز شده است و لذا باید به خواستههای آنان نیز توجه بیشتری شود.
رئیس مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی توجه به تامین فضا و تجهیزات آموزشی در مدارس استان را نیز مهم دانست.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: اگر تلاش وزارت آموزش و پرورش بر دو موضوع مهم معلم و محتوا متمرکز نشود سایر اقدامات به جایی نمیرسد.
ابراهیم عزیزی گفت: باید توان آموزش و پرورش بر حل مشکلات معلم متمرکز شود و محتوا نیز با بهره گیری از سند تحول فرصت مناسبی است که میتواند غنای لازم را به تعلیم و تربیت بدهد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اقدام جدی در جهت تقویت و توسعه دانشگاه فرهنگیان را نیز خواستار شد و گفت: این دانشگاه یکی از پایههای اساسی تعلیم و تربیت در استان است.
عزیزی گفت: نقص مهم امروز در نظام تعلیم و تربیت، مساله مهارت آموزی است و باید مورد اقدام جدی و عملی وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تراکم بالای دانش آموز و وجود مدارس غیرایمن و استیجاری و اردوگاههای قدیمی دانش آموزی، شایسته هیچ معلم و دانش آموزی نیست و اقدام جدی وزارت آموزش و پرورش را در این راه میطلبد.
عزیزی خواستار اقدام جدی در خصوص اجرای توافق ۴۰۰ میلیارد تومانی که در جلسات قبلی با وزارت آموزش و پرورش برای حل این مشکلات در استان فارس در نظر گرفته شده است شد.
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: آیین نامه رتبه بندی معلمان نباید قانون رتبه بندی را بی اثر کند و بخش اعظمی از مشکلاتی که امروز گریبانگیر معلم و آموزش و پرورش است باید در رتبه بندی حل شود.
عزیزی همچنین با تمجید از اقدامات اخیر وزیر آموزش و پرورش و سابقه اقدامات جهادی وی، از دیگر نمایندگان مردم در مجلس خواست که با حمایت از طرحها و لوایح وزارت آموزش و پرورش، این دستگاه بزرگ را در مسیر پیش روی خود یاری کنند.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: معلمان در دوران کرونا تلاشهای زیادی علی رغم نبود زیرساختها انجام دادند، اما آنگونه که شایسته است از این قشر عزیز تجلیل و یاد نشده است.
حجت الله فیروزی گفت: بر اساس گزارشهای که وجود دارد رتبه بندی شامل بخشی از پرسنل آموزش و پرورش از جمله افرادی که با استخدام اداری وارد آموزش و پرورش شده و یا مامورین به دیگر دستگاههای دولتی و نیروهای موسوم به طرح مهرآفرین نشده است.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی خواستار تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای طرحی و نهضتی و قراردادی و... شد.
فیروزی مسئله مهم بیمه تکمیلی فرهنگیان و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد و مساله رفاه و معیشت فرهنگیان را نیز یادآور شد.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی به مساله کمبود معلم در استان نیز اشاره کرد و گفت: اکنون زمان بسیار مناسبی برای جذب نیروهای جوان و تازه نفس در آموزش و پرورش است.
فیروزی به مسئله توانمند سازی اقتصادی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش باید به سمت اخذ درآمدهای اختصاصی از امکانات موجود خود حرکت کند تا بخش زیادی از مشکلات مالی عدیده اعتباری از این طریق حل شود.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی مسئله توانمند سازی مالی معلمان را نیز مسئله مهمی عنوان کرد و خواستار طراحی مدلی مناسب در این خصوص ایجاد شود.
فیروزی اجرای طرحهای اقتصادی با توجه به تجربه وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه خاتم الانبیا را بسیار اثربخش دانست و از وی خواست درخصوص توانمند سازی مالی معلمان نیز اقدامات جدی انجام گیرد.
نماینده مردم لار، گراش، خنج و اوز در مجلس شورای اسلامی نیز به محرومیتهای موجود درجنوب استان فارس اشاره کرد و گفت: در مدت دو سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه احداث فضاهای آموزشی در این بخش استان روی داده است.
حسین حسین زاده خواستار اجرای تعهد تخصیص اعتبار برای پرداخت سهم دولت در پروژههای خیرساز شد.
نماینده مردم لار، گراش، خنج و اوز در مجلس شورای اسلامی بااشاره به نقش مهم خانوادهها گفت: باید زمینه حضور این عزیزان در سیستم تعلیم و تربیت و توانمند سازی انها فراهم شود چراکه دانش آموزان بخش زیادی از شبانه روز را در کنار خانواده خود به سر میبرند.
حسین زاده گفت: توجه به نهضتی ها، خدمتگزاران مدارس و طرح مهرآفرین در اموزش و پرورش را خواستار شد.
نماینده مردم لار، گراش، خنج و اوز در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار ارتقای نمایندگی آموزش و پرورش بخش بنارویه به اداره شد.
حسین زاده همچنین خواستار توسعه دانشگاه فرهنگیان در بخش خواهران در جنوب استان فارس شد.
مسلم صالحی نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دو تن از اعضای خانواده اش از خدمتگزاران مدارس هستند و به این مساله نیز افتخار میکند گفت: دغدغه همه معلمان مدارس مهم است، اما توجه ویژه به قشر خدمتگزاران خصوصا مساله تبدیل وضعیت آنها با توجه به اینکه بسیاری از آنها ادامه تحصیل داده اند نیز بسیار مهم است. این مساله بار مالی زیادی را هم بر دولت تحمیل نخواهد کرد.
نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی نیز به کمبود نیروهای امورتربیتی و پرورشی در آموزش و پرورش عنوان کرد.
عبدالعلی رحیمی همچنین درخصوص اجرایی شدن رایگان شدن تمامی انشعابات مدارسی که پنجاه درصد هزینه احداث آنها را خیرین تامین کرده اند اشاره کرد.
نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی به مساله تاخیر پرداخت کسورات حقوق بازنشستگان که توسط صندوق بازنشستگی کسر، ولی به بانکها باتاخیر پرداخت نمیشود اشاره کرد و گفت: این مساله گاها مشکلاتی را از جمله مسدودی حساب بازنشستگان را به همراه داشته است.
رحیمی به توزیع متوازن نیروی انسانی ماهر خصوصا در مدارس روستایی نیز اشاره کرد.
نماینده مردم خرامه، سروستان و کوار در مجلس شورای اسلامی توجه به مدارس و فضاهای اموزشی و افزایش سرانه آموزشی را نیز خواستار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز در این نشست در ابتدا به بیان گزارش آماری از وضعیت آموزش و پرورش استان فارس پرداخت.
محمدخلیل عسکری گفت: این دومین نشست مشترک مسئولان آموزش و پرورش استان و مجمع نمایندگان مردم فارس در مجلس از آغاز مدیریتش تاکنون است که نشان از تعامل خوب و استفاده از ظرفیت نمایندگان برای حل مشکلات آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: در استان فارس بیش از ۹۳ درصد از معلمان مشمول طرح رتبه بندی شده اند.
عسکری گفت: هدف اصلی برگزاری این جلسه را ارتباط متقابل و موثر بین سه قوه در عین تفکیک آنها عنوان کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس به جایگاه رفیع مجلس از زبان حضرت امام و رهبری اشاره کرد.
عسکری گفت: جایگاه آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است به نحوی که اساسیترین زیر نظام اداری هم محسوب میشود که توجه به ان مورد تاکید امام و رهبری نیز هست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس این نشست که وزیر، استاندار و نماینده و مسئولان آموزش و پرورش در کنار هم قرار گرفتند قطعا در حل مشکلات معلمان و سیستم تعلیم و تربیت بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود.
عسکری گفت: با توجه به سند تحول بنیادین به عوامل و دستگاههای مختلف در تعلیم و تربیت اعتقاد داریم به همین منظور بیست تفاهم نامه با دستگاههای مختلف در استان امضا شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: پیشنهاد میکنم ظرفیت مجمع نمایندگان استان در مجلس در کمیسیونهای مختلف برای حل مشکلات آموزش و پرورش استان بکار گرفته شود.
عسکری از نمایندگان مجلس درخواست کرد تا در شورای برنامه ریزی شهرستانها که نمایندگان به عنوان عضو ناظر هستند نسبت به آموزش و پرورش توجه و حمایت بیشتری داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس به مساله دانشگاه فرهنگیان و مشکلات فضای فیزیکی آن اشاره کرد و پیشنهاد داد یکی از فضاهای دانشگاه صنعتی شیراز در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.
عسکری همچنین با توجه به گستردگی شهر شیراز خواستار استقرار اداره آموزش و پرورش در شهر صدرا، منطقه سیخ دارنگون و داریون شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس همچنین به راه اندازی ۸۹ فضای ورزشی در استان در دوران وزارت دکتر نوری اشاره کرد که بخش اعظمی از انها تاکنون به بهره برداری رسیده اند.
عسکری به وجود اردوگاه دانش آموزی در منطقه اشکنان فارس و در محل نزدیک به سه استان فارس، بوشهر و هرمزگان اشاره کرد که در آینده نزدیک جلسهای مشترک با مدیران کل این سه استان برگزار خواهیم کرد تا از ظرفیت این سه استان برای بهره برداری بهتر دانش آموزان از آن استفاده شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس همچنین بااشاره به اینکه این استان بنا به پیشنهاد حضرت ایه الله دژکام؛ نماینده مقام معظم رهبری در استان در اختتامیه اجلاس اخیر خبرگان رهبری به عنوان استان پایلوت اجرای سند تحول بنیادین انتخاب شده گفت: در سفر اخیر وزیر اموزش و پرورش به استان فارس در جلسه باحضور استاندار، ماموریتی به استان داده شد تا در خصوص تدوین برنامه اجرایی و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اقدام شود.
عسکری گفت: بحمدلله با تشکیل شورای استانی راهبری اجرای سند تحول بنیادین اموزش و پرورش بیش از یک هزار نفر ساعت جلسه تشکیل شد و حتی هفتاد ساعت هم در مشهد مقدس این جلسات ادامه داشت و بحثهای تخصصی و فنی فراوانی در این زمینه انجام شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: کار تدوین این نقشه راه امروز تمام شده و یک نسخه آن تحویل وزیر آموزش و پرورش میشود.
عسکری گفت: در این نقشه راه هم مدل مفهومی دارد و هم درون سازمان دیده شده و هم قرارگاه برون سازمانی که شورای فرهنگ عمومی است دیده شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: این سند در سه مرحله تقسیم شده که شامل مرحله استانی، منطقهای و مدرسهای است و در آن ۲۶ گام استانی، ۹ گام منطقهای و ۷ گام مدرسهای دیده شده است.
وزیر آموزش و پرورش نیز با تمجید از اقدام استان فارس در خصوص تدوین این سند و نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین گفت: حتما در اولین فرصت این سند را بررسی خواهد کرد و دستورات لازم برای اجرایی شدن آن را صادر خواهد کرد.