در اسناد بالادستی کشور تکالیفی در حوزه توسعه و استقرار دولت الکترونیکی برای همه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت کشور تعیین شده است.

پس از پیگیری های متعدد و گزارش صبح دیروز گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون ارزیابی و بررسی نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در موضوع اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند درباره وزارت امور خارجه این بار به سراغ وزارت کشور خواهیم رفت تا به بررسی این وزارتخانه بپردازیم.

شاید بتوان اظهار داشت که وزارت کشور به دلیل وظایف تعریف شده از جمله فراهم نمودن موجبات حفظ نظم و امنیت در سراسر کشور و ارتباط با استانداری ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، مهمترین وزارتخانه در تعامل با مردم است.

به دنبال این موضوع یعنی اهمیت تعامل دستگاه‌ها با مردم از طریق تسهیل ارائه خدمات الکترونیک به مردم، در مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم توسعه که رو به اتمام است تکالیفی در حوزه توسعه و استقرار دولت الکترونیکی برای همه دستگاه‌های اجرایی تعیین شده و وظیفه پایش و نظارت آن هم به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول شده است.

 

.

در سند بالادستی قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی در حوزه توسعه و استقرار دولت الکترونیکی برای همه دستگاه‌های اجرایی تعیین شده است

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گزارشی را پس از برگزاری ۲۹ جلسه ارزیابی با نمایندگان معرفی شده در قالب مشاوره تعاملی و تعامل دو سویه با دستگاه‌ها تهیه کرده که بر اساس آن کم کارترین و موثرترین دستگاه‌ها را در فرآیند خدمات الکترونیکی دولت معرفی کرده است.

بر این اساس دولت سیزدهم و به همراه آن مجلس یازدهم به دنباله اسلاف پیشین خود درپی آن است تا با تمام الکترونیک کردن خدمات بتواند فساد، کاغذبازی و امضا‌های طلایی را جمع کند.

فقط در یک مورد مصرف بیش از اندازه کاغذ در ادارات دولتی باید گفت متاسفانه سازمان‌ها، ادارات دولتی و بانک‌ها به علت استفاده پرشمار از کاغذ و کاغذ بازی‌های اداری، همیشه یکی از پرمصرف‌ترین مشتریان کاغذ محسوب می‌شوند، اما دولت در سال‌های اخیر تصمیم گرفته با اجرای طرح دولت الکترونیک یعنی به خدمت گرفتن ظرفیت اینترنت و فناوری اطلاعات برای ارتقای سرعت و سلامت انجام امور دولتی به صورت شبانه روزی، حداقل از مصرف کاغذ در بخش اداری بکاهد تا رفته رفته آن را به صفر برساند.

.

دولت سیزدهم به دنبال آن است تا با نهایی سازی دولت الکترونیک از طریق راه‌اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند یکبار و برای همیشه به تخلفات، فساد و امضاهای طلایی پایان دهد

بر اساس آخرین آمار دبیرخانه مرکزی نهاد ریاست جمهوری، فقط در طول یک سال بیش از ۲۶ میلیون کاغذ در ادارات کشور مصرف شده است.

در واقع عزم جدی دولت برای مبارزه با فساد، امضاهای طلایی و جلوگیری از کاغذبازی باعث شد تا دو قوه مقننه و مجریه در قانون بودجه امسال همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها را موظف کنند تا از طریق همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پنجره واحد خدمات خود را تا پایان شهریور امسال یعنی حدود ۳۰ روز دیگر راه‌اندازی کنند و حداقل یک‌سوم خدمات خود را تا پایان تابستان امسال در این پنجره واحد ارائه کنند.

پنجره‌های واحدی که در گام بعدی یعنی تا دی ۱۴۰۱ به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» که حالا به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده متصل شوند.

.

از ۱۷۰ دستگاه اصلی شناسایی شده تاکنون فقط ۱۰ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند

در این راستا و براساس آمار‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعداد دقیق دستگاه‌های اجرایی که پنجره خود را پس از راه‌اندازی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمندمتصل کرده اند به ده دستگاه از ۱۷۰ دستگاه اصلی می‌رسد.

انتشار این آمار پس از آن صورت گرفته که مدتی قبل در جلسه هیئت دولت مقرر شد تا هر هفته دستگاه‌هایی که به پنجره ملی خدمات پیوسته‌اند یا دستگاه‌هایی که هنوز در این الحاق تأخیر دارند، معرفی شوند چراکه اکنون پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به یکی از اولویت اصلی دولت تبدیل‌شده تا بتواند نظام ارائه خدمات به مردم را تسهیل و به یک نظام آسان و در دسترس مبدل کند.

اما به عنوان مثال وزارت کشور یکی از این دستگاه‌هاست که با اینکه براساس آمار‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در رتبه‌های پایینی در زمینه ارائه خدمات الکترونیک قرار دارد، اما تلاش خود را کرده تا ضمن راه‌اندازی پنجره واحد خود به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت هم متصل شود.

.

وزارت کشور تاکنون تنها توانسته دو سامانه اصلی و پرکاربرد خود را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کند

وزارت کشور با ۲۴۹ خدمت شناسایی شده دولت به مردم و دولت به کسب و کارها توانسته تاکنون برخلاف خیلی از دستگاه‌های بی توجه، علاوه بر اتصال میزخدمت خود به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت، دو سامانه اصلی و پرکاربرد خود، شامل سکوی خدمات شهروندان (سامانه امید) و میزخدمت این وزارتخانه که دربرگیرنده ۱۲ خدمت و سامانه کاربردی مرتبط با وزارت کشور به این سامانه است را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کرده است.

این وزارتخانه اما بر اساس گزارشی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آخرین وضعیت عملکردی کیفیت ارائه خدمات الکترونیکی شده وزارتخانه‌ها و نهاد‌های زیرمجموعه دولت تهیه کرده با امتیاز پایین ۲۶.۰۷ از مجموع ۱۰۰ امتیاز پس از وزارتخانه‌های دادگستری، امور خارجه و البته بانک مرکزی در رده چهارم نهاد‌هایی است که خدمات دولت الکترونیک را با کیفیت پایینی به مردم ارائه می‌کنند.

 بنا به این آمار‌های ارائه شده این تلاش‌ها کافی نیست و هنوز هم جای کار زیادی مانده تا در مدت زمان تعیین شده، این وزارتخانه تمام سامانه‌های خود را در یک درگاه به نام پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تجمیع کنند.

.

وزارت کشور با امتیاز ۲۶.۰۷ از مجموع ۱۰۰ امتیاز پس از وزارتخانه‌های دادگستری، امور خارجه و بانک مرکزی در رده چهارم ارائه خدمات الکترونیک دولت با کیفیتی پایین است

به همین جهت باشگاه خبرنگاران جوان در تماس با روابط عمومی این وزارتخانه خواستار ارائه جزئیاتی بیشتر درباره نحوه اتصال و البته سرعت کم اتصال نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شد که تاکنون پاسخی هم در رابطه با جزئیات تعامل وزارت کشور با پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دریافت نکرده است. 


بیشتر بخوانید:


پنجره‌ای که پس از ۲۰ سال انتظار در دولت سیزدهم به صورت آزمایشی اجرایی شده و تنها منتظر خود دستگاه‌های دولتی است تا در همین دولت نهایی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
هیچ کاری نمیکنند .مگه مافیا میزاره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
تمام اموال و حساب بانکی و بیمه و... مردم بررسی میکنند به خودشون میرسه نیمه تمام
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۴۶ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
شما اول اینترنت کشور رو درست کن تا ادارات مشکا اینترنت نداشته باشن بعد دنبال مجوز ها برو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
تکلیف ثبت حقوق و مزایای کارکنان وزارت نفت در سامانه پاکنا چی شد؟!!! چند وزارتخانه و سازمان از این قانون تخطی کردند؟! تخلفات چگونه رسیدگی می شود؟!
آخرین اخبار