مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: عملیات زیرسازی این منطقه به وسعت ۵۱ هکتار با صرف اعتباری افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال به اتمام رسید.

محمد صفایی بخش مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: زیرساخت‌ها شامل ایجاد خیابان‌های داخلی، حصارکشی، تامین برق، آب و ایجاد فضای سبز است.

او با اشاره به ترانزیتی بودن معابر منطقه ویژه اقتصادی با کاربری بار اندازی افزود: عملیات عمرانی ساخت خیابان‌های داخلی مرحله نخست این منطقه حدود ۱۰۰ هزار متر مربع زیرسازی شده که در برخی قسمت‌ها بین ۷۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر خاکبرداری، مصالح ریزی، کوبش و تراکم انجام شده است.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ادامه داد: برای تامین آب پایدار در منطقه، برای مصارف شرب، صنعتی، فضای سبز و آتش‌نشانی، حدود ۲ میلیون متر مکعب معادل ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب پیش بینی شده است که این مهم با خرید سه حلقه چاه و خط انتقال هشت کیلومتری و ساخت ۲ مخزن در مجموع به ظرفیت یک میلیون لیتر محقق شد.

صفایی بیان کرد: ساخت فضای سبز منطقه یاد شده به وسعت سه هکتار و با شبکه آبیاری قطره‌ای به طول ۱۰ کیلومتری عملیاتی شده است.

او تصریح کرد: با این حال صنایعی که برای این منطقه پیش بینی شده، صنایع آب‌بر نیست و بیشتر به سرمایه، نیروی کار و انرژی نیاز دارد.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار تاکید کرد: عمیات ساخت شبکه انتقال و توزیع برق ۲۰ کیلوولت به صورت ۲ مداره و به طول هفت کیلومتر نیز در این منطقه آغاز شد شده است.

صفایی اظهار کرد: حصار اطراف بخش نخست این طرح به طول سه کیلومتر اجرا شده که به صورت متحرک است و در طراحی این شبکه پیش بینی شده است که اگر دیوارها برداشته شود، شبکه توزیع آب و برق با احتساب محیط پیرامونی ۱۵۰ هکتار را پوشش دهد.

او افزود: منطقه ویژه اقتصادی هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و مهمترین مزیت رقابتی آن، موقعیت جغرافیایی و ژئوپولیتیکی سبزوار است که در تقاطع دالان راه ابریشم از شرق به غرب و شمال جنوب قرار گرفته است.

مدیر اجرایی طرح منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ادامه داد: مدیریت اجرایی این طرح به طور کامل، علمی و اصولی انجام شده است، به طوری‌که به تناسب آب و خاک، ۱۷ پوشش گیاهی انتخاب شد که شامل کاج، ابریشم مصری، سنجد، عناب، درختان مثمر و پنج گونه مختلف توت است.

صفایی بیان کرد: با توجه به این که بارش باران در این منطقه ۱۸۰ میلیمتر در سال است که در دفعات بسیار کم اما با حجم زیاد رخ می دهد و باعث سیلاب می‌شود، بندی برای مهار سیلاب ها به طول یک کیلومتر با قاعده ۱۴ و ارتفاع چهار متر برای مهار سیلاب ها و تامین امنیت این منطقه و زیرساخت‌ها ساخته شده است.

او تصریح کرد: ۹ دسته از صنایعی که در دسته‌بندی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد از جمله صنایع چرم، پتروشیمی، کانی‌های غیر فلزی، صنایع ماشین سازی، فلزی و الکترونیکی، صنایع نساجی، کشاورزی، غذایی و دارویی در این منطقه پیش بینی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.