خاموشی چاه موتور‌های کشاورزی و گرمای بیش از حد هوا تنها قطب تولید محصول انجیر در خراسان رضوی را ۴۰ درصد کاهش داد.

 مدیر جهادکشاورزی بردسکن گفت: شهرستان بردسکن قطب تولید محصول انجیر در خراسان رضوی و در کشور منحصر به فرد است که براثر سرمازدگی سال گذشته و گرمای بیش از حد هوا و خاموشی چاه موتور‌های کشاورزی تولید این محصول را در بردسکن نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش داد.

 علیرضا مهمیز عنوان کرد: سطح زیرکشت باغات انجیر بردسکن ۲۰۰ هکتار است که ازاین میزان ۱۸۰ هکتار آن بارور است.

وی اظهارداشت: سال گذشته به طور میانگین از هر هکتار ۳ هزار کیلو گرم محصول انجیر برداشت می‌شد که متاسفانه امسال این رقم به هزار و ۸۰۰ کیلو گرم کاهش پیدا کرده است و پیش بینی تولید ۳۲۴ تن می‌باشد که با احتساب قیمت هر کیلو گرم ۱۵ هزار تومان ۴ میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان در آمد اقتصادی انجیرکاران می‌باشد.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن ارقام مهم انجیر را سبزه، زرد پیازی، سیاه و سرخ بیان کرد و گفت: رقم تجاری مرغوب انجیر سبزه است که ۶۰ درصد به صورت تازه خوری و ۴۰ درصد به صورت خشکبار مصرف می‌شود.

وی اشتغال زایی در محصول انجیر را در هر هکتار ۱۲۰ نفر روز اعلام کرد و گفت: ۲ هزار و ۱۶۰ نفر روز اشتغال زایی دارد.

وی با بیان اینکه برداشت محصول انجیر از نیمه مردادماه شروع می‌شود گفت: برداشت انجیر تا زمانی که در پاییز درختان دچار سرمازدگی شوند ادامه دارد. 

مهمیز گفت: سایبان در باغات، صنایع تبدیلی و فرآوری، پایین بودن قیمت نسبت به هزینه‌ها، تنش آبی و خاموشی چاه موتور‌های کشاورزی، بسته بندی و بازاریابی مناسب برای صادرات و بیمه از مشکلات این محصول در امر تولید است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
بهانه برای گرون کردن