رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد گفت: امسال شاهد هزار و ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند در مشهد هستیم.

علی ممیزی گفت: چغندرقند از محصولات استراتژیک هست که در تناوب با سایر محصولات زراعی باعث بهبود الگوی کشت، حاصلخیزی خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز می‌شود

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد گفت:  از محصولات فرعی بدست آمده از چغندرقند به عنوان غذای دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ممیزی گفت: کشت چغندر قند درمساحت ۱۱۰۰ هکتاردر شهرستان مشهد انجام شده است.

او گفت: یکی از محصولاتی که در سبد غذایی خانوار تاثیر گذار است و دارای زنجیره ارزش مناسبی در صنعت قند وشکر و سایر فرارورده‌های مرتبط با آن مى باشد چغندر قند می‌باشد و تامین بذر، استفاده از آبیاری مدرن و کلاسیک نقش بسزایی در عملکرد این محصول کشاورزی دارد و بذر و شرایط مناسب وبستر خاکی تاثیر گذار بر بهره وری و عملکرد می‌باشد.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد گفت: افزایش عملکرد چغندر قند را درچهار عامل مهم بذر، بستر، زمان کاشت و آبیاری مکانیزه می‌باشد. محصول چغندرقند به دلیل تاثیر در خاک درتناوب محصولات مهم کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است

او گفت: سطح زیر کشت چغندر قند در سال گذشته ۸۴۰ هکتار بوده با توجه به تمهیدات جهاد در بخش قیمت این محصول وتمایل کشاورزان به آن بیشتر شده و در امسال شاهد هزار و ۱۰۰ هکتار کشت می‌باشیم.

ممیزی گفت: رسیدن به خوداتکایی در تولید شکر، ایجاد تناوب زراعی و حاصلخیزی خاک، افزایش تولید محصولات بعد از کشت چغندر نظیر گندم و درآمدزایی بالا از اهداف مهم کشت چغندرقند می‌باشد.

به گفته او، تعیین بهترین زمان کاشت، استفاده از بذر مناسب، چگونگی مبارزه با آفات نباتی و شیوه نوین کاشت، داشت و برداشت از عوامل تاثیر گذار در عملکرد محصول می‌باشد.

ممیزی معتقد است، امسال باتوجه به وضعیت بارندگی و کمبود منابع آبی، علی رغم توصیه‌ها و برنامه‌های اصلاح الگوی کشت، سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال قبل کاهش نیافته است.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد گفت: امیدواریم که بتوانیم با توسعه کشت بهاره و افزایش سیستم‌های آبیاری نوین و تراکم مناسب این محصول شاهد افزایش تولیددر واحد سطح این محصول در منطقه باشید

او گفت: تامین بذر چغندر قند پرمحصول و سازگاربا منطقه نقش بسیار مهمی در توسعه کشت این محصول و نقش موثری در افزایش تولید این محصول استراتژیک دارد.

ممیزی گفت: کشت محصول چغندرقند به دلیل اینکه نقش مهمی در تناوب گیاهان زراعی دارد و از طرف دیگر شرایط مستعد آب و هوایی شهرستان مشهد امکان کشت این محصول را در سطح وسیعی فراهم می‌آورد بسیار مهم و حائز توجه است.

رئیس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مشهد گفت: ماشین آلات و ادوات فنی و تخصصی کشت و داشت و برداشت این محصول در اختیار بهره برداران قرار دارد و امیدواریم با تمهیداتی که در این رابطه اندیشیده شده است به طور چشم گیری شاهد افزایش عملکرد در واحد سطح زیر کشت و در نهایت تولید این محصول مهم در شهرستان باشیم.

او اعلام نمود مبنای خرید چغندر از کشاورزان معیار درصد عیار قند ۱۶ میباشد.

او گفت: با توجه به افزایش متوسط عیار قند و با احتساب جوایز تولید مبنی بر ۲۰ کیلو گرم تفاله خشک و ۲ کیلو گرم قند یا شکر به ازای هر تن تحویل چغندرقند، کشت و تولید این محصول در هر کیلو گرم برای کشاورزان درآمد ناخالص نسبتا مطلوبی ایجاد می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.