نبود زیرساخت مناسب، موضوع مهمی در هنگام بروز بحران است البته تکالیف دستگاه‌ها هم مشخص شده تا ازاین اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند.

بحران ها و حوادث طبیعی ، موضوعی است که شاید شهرها، کشور‌ها و مناطق بسیار زیادی را درگیر خود کند، اما مسئله مهم، برنامه مسئولان مربوطه برای پیشگیری و یا مهار آن بحران است که متاسفانه در اکثر اوقات، برسر چنین مواردی تفاوت نظر و چالش‌هایی وجود دارد برای مثال درباره سیل گذشته که در امام زاده داوود رخ داد، عدم هماهنگی و... وجود داشت و به نظر می‌رسد این دسته از تفاوت نظر‌ها و مشکلات تاریخچه‌ای قدیمی دارد.

سوال اینجاست که چرا جامعه ما نسبت به وقوع هشدار‌های حوادث بی توجه است و نقش مردم در مخاطرات طبیعی چیست؟ چقدرآموزش دیده اند؟

در این راستا، مرادی پور معاون عملیات امداد و نجات سازمان هلال احمر اظهار کرد: با توجه به اخظار‌های هواشناسی، ۳۱ تیر برای بارندگی پیش بینی‌هایی شده بود و طبیعتا نیازمند رعایت نکات ایمنی بود.

وى ادامه داد: در هر حادثه‌ای اگر نکات ایمنی رعایت نشود، مشکلاتی را بوجود می‌آورد البته نقش آموزش و اثرگذاری آن بر مردم بسیار مهم است.

  محمد فرید لطیفی معاون هماهنگ کننده سازمان مدیریت بحران تاکید کرد:، اما متاسفانه برخی‌ها باید به تجربه برسند تا یک موضوعی را تکرار نکنند و  به یقین نرسیدن باعث وقوع مشکل است و آسیب‌هایی را به همراه دارد.

در ادامه مرادی پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر بیان کرد: ما در پدیده‌های طبیعی گا‌ها نمی‌توانیم همزیستى مسالمت آمیزی داشته باشیم.

وی گفت:  اتفاقاتی که در طبیعت رخ می‌دهد همان پدید‌هایی هستند،  که جزو مواهب الهی می‌باشند و در آن‌ها شاید خطر هم نهفته باشد واین نشان می‌دهد که نتوانستیم موقعیت خطر را شناسایی کنیم، برخی  از این خطر‌ها قابل پیش بینی است.

مرادی پور یادآور شد: عدم وجود زیرساخت هم موضوع مهمی در هنگام بحران است و تکالیف دستگاه‌ها  هم مشخص شده است ازاین اتفافات ناگوار جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: در این راستا لازم است که قانون به درستی اجرا شود، در ماده ۲۵ قانون هم شاخص‌های ارزیابی اثربخش لحاظ شدهاست.

لطیفی ادامه داد: ما در بحث مقررات کشور یا نقض در قانون داریم و یا در اجرا! اما ضعف در قانون را می‌توان بارنگری کرد که لازماست یک بخش جامعه شناسی به قانون اضافه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: رفتار اجتماعی می‌تواند روابط بین افراد را تعیین کند که نیاز به آموزش دو طرفه است و تبدیل به مهارت اجتماع می‌شود.

 

برچسب ها: بحران ، سیل ، هلال احمر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار