برخی از فعالان بازار سرمایه می‌گویند صندوق‌های درآمد ثابت حد نصاب حداقل ۱۵ درصدی خرید سهام را رعایت نکرده اند اما پیگیری‌ باشگاه خبرنگاران جوان حاکی از آن است که یک خطای محاسباتی در استخراج این آمار اتفاق افتاده است.

طبق ابلاغیه سازمان بورس و اوراق بهادار صندوق‌های سرمایه‌گذاری «در اوراق بهادار با درآمد ثابت» ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۵ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام، حق تقدم سهام، قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس یا بازار اول و دوم فرابورس، گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس، اوراق بهادار تامین مالی اسلامی که با هدف تامین نقدینگی جهت خرید شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس منتشر شده باشند و واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری هستند.

برخی از فعالان بازار سرمایه می‌گویند صندوق‌های درآمد ثابت این حد نصاب را رعایت نکرده‌ و با انتشار فهرستی از صندوق‌هایی که مدعی تخلف در رعایت نصاب‌ها بودند، در فضای مجازی موجی از بحث و گفتگو را به راه انداخته‌اند. در این جدول آمده ۳۴ صندوق درآمد ثابت حد نصاب ۱۵ درصدی را رعایت نکرده‌اند.

البته در مقابل مدیران صندوق‌ها و برخی از کارشناسان بازار سرمایه از جمله کسانی بودند که از زمان انتشار این خبر در فضای مجازی اعلام کردند خطای محاسباتی در جدول منتشر شده، فاحش و به دور از واقعیت است.

یک منبع آگاه در سازمان بورس و اوراق بهادار با رد این ادعا به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: لیستی که برخی فعالان بازار منتشر کرده‌اند از واقعیت به دور است. برای مثال گفته شده صندوق‌های درآمد ثابت بزرگ (طبق ادعای فعالان) ۱۵ همت (هزار میلیارد تومان) کسری در خرید سهام دارند، اما واقعیت این است این ۱۹ صندوق بزرگ در مجموع نه تنها کسری ندارند، بلکه حدود مثبت ۲.۷ همت هم بیشتر از کف نصاب، سهام خریداری کرده‌اند.

او گفت: این اشتباه از آنجا ناشی می‌شود که گواهی سپرده‌های کالایی، اوراق خزانه و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی هم جزو نصاب ۱۵ درصدی لحاظ می‌شود، اما فعالان بازار به این موضوع توجهی نکردند. حال آنکه این دستورالعمل با یک جستجو در اینترنت قابل دسترسی است.

گفتنی است ارزش صندوق‌های درآمد ثابت در مجموع ۴۸۰ همت است که در بین آن‌ها ۱۹ صندوق بزرگ ارزشی در حدود ۳۷۰ همت دارند. این یعنی بیش از ۷۷ درصد ارزش بازار در اختیار این ۱۹ صندوق است. در بررسی‌های دقیق این صندوق‌ها ۲.۷ همت نیز بیش از نصاب ۱۵ درصدی دارایی خریداری کرده‌اند.

توهم یا واقعیت؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سهامداران زیاندیده
۲۳:۴۵ ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
اوراق و سپرده کالایی که سهام نیست.خودتون هم اعتراف کردید که دروغ گفتن.چرا پیگیری نمیکنید این موضوع را.