معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین با اشاره به افزایش سرقت در استان از تشکیل هزار و ۹۴۴ پرونده شکایت در ۴ ماهه نخست امسال خبر داد.

حداد، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: از ابتدای سال جاری هزار و ۹۴۴ پرونده سرقت در دادگستری استان قزوین تشکیل شده که حدود هزار فقره از این پرونده‌ها رسیدگی شده اند و ۹۴۴ پرونده در حال رسیدگی است.

وی افزود: برخی از جرایم سرقت، به دلیل ارزش مالی، از سوی مالباخته ثبت نمی‌شود و در برخی از مواقع هم خیانت در امانت هم تحت عنوان سرقت در سامانه‌های دادگستری استان ثبت می‌شوند.

حداد خاطرنشان کرد: این روز‌ها موضوع مجازات صحیح، برای مجازات‌های مجرمانه در نظام قضایی کشور مطرح شده است و مجازات حبس یا زندان بهترین نوع مجازات برای سرقت است و در برخی از جرایم سنگین مثل سرقت مسلحانه، فقط حبس یا زندان، یکی از بهترین نوع مجازات هاست و مجازات‌های جایگزین برای این حوزه نداریم.

وی افزود: در حوزه قانون گذاری، نیازمند اصلاح قوانین کیفری در زمینه جرم سرقت هستیم چرا که سرقت زیر ۲۰ میلیون تومان جزو جرایم خرد محسوب می‌شود و این بخش از سرقت، متاسفانه فراوانی گسترده‌ای دارد و نارضایتی مردم را ایجاد کرده است و نیازمند اصلاح این قانون هستیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تصریح کرد: اصلاح و بازپروری متهم و کاهش زمینه ارتکاب جرم، با افزایش مجازات محقق نمی‌شود و عوامل متعدد شکل گیری پدیده‌های مجرمانه مثل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را باید اصلاح کنیم.

وی افزود: سارقانی که اقدام به سرقت مسلحانه و منجر به آزار می‌کنند، شامل ارفاغات قانونی نمی‌شوند و معمولاً در دستورالعمل‌های عفو‌های موردی، این دسته از سارقان از این ارفاغات، مستثنی می‌شوند.

حداد تأکید کرد: عوامل متعددی در شکل گیری جرم دخیل هستند که یکی از آن عوامل، قانون ضعیف و برخورد‌های ضعیف قضایی است، ولی در کنار آن نمی‌توان نقش مسائل اقتصادی و فقر را انکار کرد.

وی افزود: به زودی تغییراتی در زمینه قانون برخورد با سارقان و مرتکبان جرایم خشن ایجاد می‌شود.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گفت: یکی از سیاست‌های دستگاه قضایی کاهش آمار سرقت و افزایش نشاط اجتماعی است و بر همین اساس، در مورد جرم سرقت اصلاً کوتاه نمی‌آییم و مجازات‌های سنگینی برای جرایم سرقت خشن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با پیشگیری معقول و منطقی از سوی مردم و بی تفاوت نبودن در برخورد با موارد مشکوک و تماس با پلیس، قطعاً میزان سرقت کاهش پیدا می‌کند.

حداد خاطرنشان کرد: سرقت پلاک خودرو با سرقت از منزل کاملاً در ارتباط است و سارقان با نصب پلاک سرقت شده بر روی خودروها، اقدام به سرقت از منازل می‌کنند و مردم در صورت مشاهده سرقت پلاک خودروی شان، سریعاً موضوع را با پلیس در جریان بگذارند.

وی افزود: از شهرداری می‌خواهیم برای ساماندهی مراکز خرید و فروش ضایعات و لوازم دست دوم برای کنترل مالخر‌ها و خریداران اموال مسروقه اقدام کنند تا با نظارت‌ها و پیشگیری ها، شاهد کاهش آمار سرقت و مالخری در استان باشیم.

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان تصریح کرد: در قانون مجازات اسلامی، افرادی که اموال مسروقه را خریداری می‌کنند تا سه سال به حبس محکوم می‌شوند و حتی کسانی که اموال سرقتی را به امانت می‌گیرند و از آن‌ها مراقبت می‌کنند هم مشمول این قانون می‌شوند.


افزایش ۱۵ درصدی سرقت در استان قزوین


سرهنگ عزیزی، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان هم گفت: از مجموع سرقت‌های ثبت شده در استان قزوین، ۴ درصد از جرایم استان به سرقت منزل، ۵ درصد به سرقت مغازه، ۱۴ درصد اموال داخل خودرو، ۱۰ درصد قطعات خودرو، ۸ درصد اماکن خصوص، ۸ درصد خودرو، موتورسیکلت ۸ درصد و سایر سرقت‌ها هم ۳۶ درصد هستند.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۵ درصد سرقت منازل، ۱۴۸ درصد سرقت مغازه از گذشته تاکنون، ۶۱ درصد اماکن خصوصی، ۷۱ درصد اماکن دولتی و ۱۰۵ درصد هم سرقت اتومبیل هم کشف شده است.

سرهنگ عزیزی خاطرنشان کرد: ۶۳ درصد سرقت موتورسیکلت، ۶۲ درصد داخل اتومبیل، وسایل و قطعات خودرو ۶۴ درصد، پلاک اتومبیل ۴۷ درصد، کیف قاپی ۳۲ درصد، جیب بری ۱۰۰ درصد، کشروزنی ۲۳۵ درصد و در سایر سرقت‌ها هم ۷۴ درصد کشفیات داشتیم و در مجموع ۷۲ درصد از سرقت‌ها از ابتدای سال تا الان کشف شده است.

وی افزود: امسال با افزایش ۱۵ درصدی سرقت روبه رو هستیم.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان تصریح کرد: فقر و مشکلات اقتصادی، یکی از پایه‌های اصلی شیوع سرقت در کشور است و از سوی دیگر، اعتیاد یکی دیگر از عوامل اصلی شیوع سرقت در کشور است و ۷۰ درصد سارقان دستگیر شده، معتاد هستند.

وی با بیان اینکه قبح برخی از جرایم از جمله سرقت، شکسته شده است افزود: به همین دلیل شاهد افزایش بزه سرقت هستیم. همچنین بی احتیاطی شهروندان در نگهداری اموالشان و عدم خود مراقبتی، باعث افزایش سرقت می‌شود.

سرهنگ عزیزی بیان کرد: ۲۷ دستگاه دولتی از جمله صداوسیما در پیشگیری از وقوع سرقت نقش دارند و صداوسیما با آموزش‌های لازم می‌تواند جلوی بزه سرقت را بگیرد.

وی افزود: پلیس برای کاهش سرقت به دنبال اقدامات ایجابی و سلبی است و دستگاه‌های مرتبط باید به این موضوع ورود کرده و ضمن شناسایی هنجارها، بزهکاری را کاهش دهند و بر همین اساس شاهد کاهش ورود پرونده‌های قضایی به محاکم دادگستری باشیم.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان تأکید کرد: حتماً به شهروندان باید در زمینه کاهش سرقت آموزش دهیم و این آموزش‌ها در مساجد، ادارات دولتی، سرایداران و خانواده‌ها برگزار می‌شود و سال جاری ۳۵ دوره آموزشی در این زمینه برگزار شد.

وی افزود: ۲۵ بنر به متراژ ۲۲۰ متر برای آگاه سازی شهروندان در زمینه سرقت، در سطح شهر نصب شده است و در کنار آن، ۴۷ مورد آگاهی سازی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، ۲۴ مورد از طریق جراید، ۱۳۰ مورد در فضای مجازی، ۱۲۵ مورد در فضای نرم افزار شاد، چاپ هزار برگ بروشور، آموزش همگانی از طریق اپلیکیشن پلیس و تولید پویانمایی با موضوع سرقت هم از جمله اقدامات پلیس برای کاهش وقوع سرقت است.

سرهنگ عزیزی گفت: بر اساس دستور فرماندهی انتظامی استان، برخورد با معتادان متجاهر از طریق راه اندازی کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد در دست اقدام است و برای کاهش آمار سرقت، معتادان متجاهر در سراسر استان جمع آوری می‌شوند تا با این دست از اقدامات، جلوی افزایش جرایم خرد و سرقت را بگیریم.

وی افزود: بیکاری، یکی از عوامل اصلی وقوع سرقت است و ۷۵ درصد از سارقان دستگیر شده، فاقد شغل هستند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان خاطرنشان کرد: نبود پارکینگ، به ویژه در مناطق جنوب شهر قزوین به ویژه شهر مهرگان، یکی از عوامل اصلی افزایش سرقت خودرو در این نواحی است.

وی افزود: ساخت و ساز‌های بی رویه به ویژه در نقاط حاشیه ای، از جمله دلایل افزایش وقوع سرقت در استان محسوب می‌شود.

سرهنگ عزیزی تصریح کرد: استفاده از نگهبانان و یا شرکت‌های انتظامی و استفاده از دوربین‌های مدار بسته، نقش مهمی در کاهش سرقت ایفا می‌کند.

وی افزود: در سرقت منزل که یکی از مهمترین سرقت هاست، شاهد فعالیت سارقان غیربومی در استان هستیم و در فروردین امسال سرقت منازل ۱۰۶ درصد افزایش یافت که با اقدامات پلیس، سرقت منازل در تیرماه ۴۱ درصد کاهش یافت.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان تأکید کرد: فروردین امسال سرقت پلاک خودرو ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده بود که تیرماه امسال میزان سرقت پلاک خودرو هم کاهش یافته است و به همان میزان سرقت منزل هم کاهش یافت.

وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده سرقت پلاک خودرویشان، سریعاً موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

سرهنگ عزیزی بیان کرد: امنیت شهروندان خط قرمز پلیس است و با اراذل و اوباش با شدت و حدت برخورد می‌شود و از مردم می‌خواهیم موارد اینچنینی را به پلیس اطلاعات و امنیت عمومی اطلاع دهند.

وی افزود: مالخرها، پرورش دهندگان سارقان هستند و تا مالخر‌ها نباشند، سرقت هم شکل نمی‌گیرند و کسبه‌ای که فاقد مجوز خرید و فروش ضایعات هستند، پلمپ می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.