شناسایی ۳۰۰ فرصت هوشمندسازی در شرکت ملی پست

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: ۳۰۰ فرصت هوشمندسازی در عملیات‌ اصلی شرکت ملی پست شناسایی شده است و می‌طلبد که متخصصان فناوری اطلاعات برای پیاده سازی این فرصت‌ها به بهترین شکل به ما کمک کنند.

محمود لیائی امروز در همایش "تجارت الکترونیک" در مرکز همایش‌های اتاق بازرگانی اصفهان گفت: هرچه فرصت‌های هوشمندسازی به درستی اجرا شود و شاهد گسترش آن بعنوان یک بحث لجستیکی (ترابری) در پست باشیم، تجارت الکترونیک نیز رونق خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حرکت‌های خوبی برای هوشمندسازی در بخش‌های رهسپاری، توزیع و تجزیه مبادلات در شرکت ملی پست انجام شده است، اظهار داشت: چند ماه گذشته سورتینگ هوشمند در مرکز تجزیه مبادلات پست با استفاده از فناوری‌های جدید و توان متخصصان داخلی افتتاح شد و در این زمینه در بین کشور‌های منطقه، حرف اول را برای گفتن داریم.

لیائی با بیان اینکه آماده انتقال دانش و تجربه سورتینگ هوشمند پست به کشور‌های همسایه هستیم، اضافه کرد: این سیستم در اصفهان نیز بعنوان یکی از پنج شهر اصلی اجرا کننده طرح مذکور، پیاده شده و نتایج آن گویای تجربه موفقی در استفاده از این ابزار بمنظور رونق تجارت الکترونیک است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم این تجربه در سراسر کشور توسعه یابد، ادامه داد: ما در بخش حمل و نقل و توزیع در شرکت ملی پست نیز فرصت‌های زیادی در زمینه هوشمندسازی داریم که از فعالان فناوری اطلاعات کشور می‌خواهیم تا برای استفاده از آن‌ها به ما کمک کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه مهمترین وظیفه این شرکت، مباحث لجستیکی است، خاطرنشان کرد: سرانه پستی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در کشور‌ها بشمار می‌آید، اما ما جایگاه چندان مطلوبی در این زمینه نداریم، زیرا سرانه پستی کشورمان هفت مرسوله در سال است درحالیکه در کشور‌های توسعه یافته بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ مرسوله است.

لجستیک (Logistics) یا همان آمادگری یا ترابری به مدیریت انتقال یک محصول از محل تولید تا مصرف مشتری گفته می‌شود.

لیائی یکی از دلایل توفیق کشور‌های پیشرفته در تجارت الکترونیک را بالا بودن سرانه پستی آن‌ها دانست و گفت: قدرتمند بودن تجارت الکترونیک ارتباط تنگاتنگ با سرانه مرسولات دارد و ما برای جبران عقب ماندگی و شکاف عمیق در این زمینه با کشور‌های توسعه یافته باید به سمت هوشمندسازی و تحول دیجیتال حرکت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم بکارگیری ابزار‌های تحول دیجیتال و هوشمندسازی در چهار عمل اصلی پست یعنی قبول، تجزبه مبادلات، رهسپاری و توزیع مرسولات، افزود: این کار باعث افزایش سرعت و دقت در ارسال مرسولات و کاهش هزینه و نیروی انسانی می‌شود.

وی از اصفهان به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در حوزه هوشمندسازی فرایند‌های پستی نام برد و اظهار داشت: طرح آزمایشی در این زمینه در استان اصفهان پیاده شده و نتیجه مثبتی به‌همراه داشته است به‌طوریکه باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی در هزینه‌های تمام شده ارسال مرسولات و ۳۰ درصدی در نیروی انسانی شده است.

لیائی با بیان اینکه با استفاده از ابزار فناوری اطلاعات در همه عملیات‌های اصلی پستی می‌توانیم هوشمند سازی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: شرکت ملی پست آماده گسترش تجارت الکترونیک در همه استان هاست.

وی با اشاره به مرکز نوآوری پست در اصفهان، ادامه داد: تا کنون پنج مرکز نوآوری پست در کشور داشتیم و از امروز نیز مرکز نوآوری پست در اصفهان آغاز به کار می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.