مراسم بزرگداشت پدر شعر و فرهنگ خلج در دانشگاه آزاد اسلامی آشتیان برگزار شد.

در آستانه روز ملی آشتیان و همزمان با آیین اختتامیه جشنواره شعر استانی مراسم مراسم بزرگداشت پدر شعر و فرهنگ خلج در دانشگاه آزاد اسلامی آشتیان برگزار  شد.

استاد فقید مسیب عربگل از اهالی شهرستان آشتیان به خاطر خدمات خود به زبان و ادبیات خلج، به عنوان پدر شعر خلج شناخته می‌شود.

مرحوم مسیب عربگل فرزند علی متولد یکم مرداد سال ۱۳۱۰ در روستای بهارستان از توابع شهرستان اشتیان اولین شعر و ترانه گویش خلجی را سرود و به پدر شعر خلج معروف شد.

عربگل که مدرک دانشیاری بین المللی از پروفسور والتر هینتس دانشمند ایران شناس را دریافت کرد از همان کودکی علاقه بسیار به کتاب‌های تاریخی و پزشکی و دیوان اشعار حافظ و سعدی و فردوسی داشت.

تنظیم لغتنامه خلجی- فارسشی نتیجه ۲۰ سال تحقیقات و مطالعات مرحوم عربگل است که در دست ویرایش و تدوین است.

همکاری در تنظیم دایره المعارف خلجی آلمانی و خلج گرامری و کتاب فولکلور تکست خلج و متریال سفرنامه گروه تحقیقاتی آلمانی به همراه مسیب عربگل به اکثر روستا‌های خلج زبان استان خراسان و ارومیه از دیگر خدمات مرحوم مسیب عربگل است.

مردم بخش‌های از منطقه آشتیان با گویش خلج صحبت می‌کنند و این گویش ترکیبی از کلمات ترکی و سایر گویشهاست به گونه‌ای که هرکسی نمی‏تواند عبارت‌های آن را متوجه شود.

آشتیان، کوچک‌ترین و یکی از ۱۲ شهرستان استان مرکزی است که در ۸۰کیلومتری اراک قرار دارد.

۲۴ مرداد، روز تولد «عباس اقبال آشتیانی» مورخ، ادیب و بنیانگذار شیوه نوین علمی و تاریخ‌نگاری در تقویم استان مرکزی که سرزمین مشاهیر بزرگ تاریخ ایران است به نام روز آشتیان نام‌گذاری شده و مسیب عربگل یکی از مشاهیر استان پدر شعر خلج در آشتیان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.