معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: بیش از ۱۸ طرح، تسهیلات و برنامه‌های توسعه ای را برای جامعه مخاطب به اقتضای جامعه مخاطب اجرا می کنیم.

موحد گفت: بنیاد ملی نخبگان ذیل سند راهبردی کشور در امور نخبگان ماموریت هایی دارد که به طور کلی در خصوص سیاستگذاری، برنامه‌ریزی برای شناسایی، توانمندسازی و زمینه سازی برای جذب اثرگذاری و طی مسیر نخبگانی و نهایتاً تکریم و الگوسازی قدم بر می دارد.

او گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۰ جامعه مخاطب در بنیاد ملی نخبگان داریم که بیش از ۱۸ طرح ، تسهیلات و برنامه‌های توسعه ای را برای آنها به اقتضای جامعه مخاطب اجرا می کنیم.


موحد گفت: شاهد موفقیت های نسبی بنیاد ملی نخبگان هستیم اما حد ایده آل و مورد هدف گذاری بنیاد به هیچ عنوان دسترسی پیدا نکرده‌ایم و این مسئله بخشی به این موضوع برمی‌گردد که تقسیم وظایف ملی که ذیل سند راهبردی کشور در امور نخبگان است، فقط و فقط بر عهده بنیاد ملی نخبگان نیست. برخی از ماموریت ها و سایر دستگاه‌ها هم باید به این مهم اهتمام ورزند.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: طی اطلاعاتی که در سنوات گذشته داشتیم به نظر می‌رسد برنامه‌ای که در حال حاضر برای جامعه دانشجویی که به نام توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی دانشجویان و همچنین طلاب مستعد کشور است به نوعی برای قشری در نظر گرفته شده که این دانشجویان که برگزیدگان المپیادهای معتبر دانش آموزی هستند به نوعی نیاز به بازنگری دارند.

او گفت: طی رایزنی‌هایی که با وزارت علوم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید برنامه جدیدی را طراحی کنیم. برنامه ای که جامع نگر باشد. از بدو ورود به دانشگاه برنامه‌هایی را برای توانمندسازی برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی داشته باشیم.

موحد گفت: در مقاطع تحصیلی مختلف درگاه های خروجی متنوعی در نظر گرفته شده است البته به این معنی نیست که فقط هدف غایی ما رساندن این دوستان به مرحله عضو هیئت علمی شدن باشدبلکه اگر در این بین تصمیم گرفتند تا شرکتی را تاسیس کنند، تسهیلاتی را برای این عزیزان در نظر گرفته‌ایم.

او گفت: همچنین بعد از دانش آموختگی هم با تأسیس صندوقی که بر اساس اساسنامه بنیاد این امکان وجود دارد تا بخشی از دغدغه معیشتی این جامعه مخاطب را در صورتی که نتوانند به جایگاه شغلی مد نظر برسند تا یک بازه زمانی قابل توجه بعد از دوره دانش آموختگی دوره دکترا تخصصی برای آنها فراهم کنیم.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: تا مادامی که به مسئله مهاجرت به عنوان یک علت توجه کنیم ، نمی توانیم برنامه هایمان را به گونه‌ای تدوین کنیم که به این معضل اجتماعی که چند وجهی است پاسخ دهد.

او گفت: مهاجرت موضوعی است که معلول علت های مختلف است.در برنامه‌های بنیاد تلاشمان این است تا با کارگروه های فکری که در بنیاد برنامه‌ریزی می‌کنیم ،دغدغه های جامعه مخاطب را در سن های مختلف بنا به اقتضائات مختلف شناسایی کنیم و سعی کنیم تا برنامه های توانمندسازی را برای آنها فراهم کنیم تا این احساس در آنها ایجاد شود که می توانند برای کشور موثر و مفید باشند. در این صورت است که توانمندی بیشتر و اثرگذاری بیشتر را شاهد خواهیم بود.

موحد گفت: در بنیاد ملی نخبگان اغلب تسهیلاتی که ارائه می دهیم در قبال انجام یک سری از تعهدات است که مبتنی بر توانمندی فرد و ارتقاء توانمندی در نظر گرفته شده است مانند حمایت از هسته های مسئله محور پژوهش و فناوری که به نام طرح شهید احمدی روشن معروف است. در حال حاضر دوره ششم در حال اجرا است و برنامه ریزی برای اجرای دوره هفتم با قدرت در بنیاد دنبال می‌شود .

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان گفت:حمایت از رویدادهای رقابتی مسئله محور که به نام طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان است ، از سال ۱۳۹۹ شروع شد. در آنجا تلاش بنیاد بر این است تا فضایی را برای جامعه مخاطب و برای اجتماع نخبگان فراهم کند که درگیر مسئله های واقعی کشور شوند و در حین این فعالیت ذیل نظر یک استاد و مربی بتوانند به حس اثرگذار برسند. از سوی دیگر اعتماد دستگاه ها، نهادها و شرکت ها به این جامعه مخاطب برای حل مسائل راهبردی افزایش پیدا می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار