دبیر علمی همایش بین المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار " از ارسال ۴۰۰ مقاله علمی به دبیرخانه این همایش و پذیرش نهایی ۲۳۰ مقاله خبرداد.

نادر نادری با اشاره به ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان در پنجم مرداد پارسال، گفت : باتوجه به بزرگی این رخداد، دانشگاه رازی با همکاری این پایگاه جهانی و میراث فرهنگی استان برآن شد تا همایشی بین المللی برگزار کند.

به گفته دبیر علمی همایش بین المللی "هورامان؛ ثبت جهانی، فرهنگ و توسعه پایدار " یکی از مهمترین اهدافی که در برنامه ریزی برای برگزاری این همایش مد نظر بود، معرفی این منظر ارزشمند فرهنگی تاریخی به مردم کشورمان و جهانیان بود.

برنامه ریزی‌ها برای برگزاری این همایش از اسفند پارسال با امضاء یک تفاهم نامه سه جانبه بین دانشگاه رازی، پایگاه جهانی هورامان و میراث فرهنگی آغاز شد، علیرغم اینکه برگزاری یک همایش بین المللی حدود یک سالی زمان نیاز دارد، اما به دلیل احساس مسئولیت دانشگاه و به واسطه ارزشمندی ثبت جهانی این اثر تلاش کردیم تا در زمان نزدیک به سالگرد ثبت جهانی آن، همایش را برگزار کنیم و در نهایت مقرر شد این همایش در تاریخ ۲۵ و ۲۶ تیر ماه در آستانه ثبت جهانی شدن منظر فرهنگی تاریخی هورامان برگزار شود.

در این مدت مجوز‌های بین المللی لازم را برای برگزاری همایش گرفتیم و یک کمیته علمی متشکل از حدود ۸۰ نفر از اساتید برجسته داخلی و خارجی و نیز کمیته اجرایی همایش تشکیل شد.

او با تاکید بر اینکه این همایش فراتر از یک همایش معمول دانشگاهی است، عنوان کرد: همایش هورامان دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی است و با بخش‌های مختلف جامعه ارتباط دارد، لذا در این مدت با دستگاه‌های مختلف استان همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، فرمانداری، دهیاران، نخبگان فرهنگی و ... ارتباط گرفتیم و ده‌ها نشست را برگزار کردیم تا بستر لازم برای شناسایی و شناساندن جاذبه‌های عظیم هورامان فراهم شود.

 ۱۸ پیش نشست تخصصی پیش از برگزاری همایش اصلی برگزار شد این پیش نشست‌ها در حوزه‌های باستان شناسی، مرمت، کارآفرینی و اقتصاد، گردشگری، صنایع دستی، گویش‌های محلی، بازی‌های بومی محلی، دانش بومی و گیاهان دارویی و ... بوده که با حضور اساتید و چهره‌های برجسته ملی و بین المللی برگزار شد.

دو هزار نفر در این پیش نشست‌ها شرکت کردند برگزاری این پیش نشست‌ها و استقبالی که از آن صورت گرفت زمینه‌ای شد برای اینکه تشویق شویم تا همه پیش نشست‌ها و سخنرانی‌هایی که در آن ارائه شده بود را مستند کنیم که در حال حاضر در حال تدوین، چاپ و نشر آن به عنوان دستاورد‌های همایش هستیم و در کنار آن چکیده مقالات دریافتی را هم چاپ و نشر خواهیم داد.

حدود ۴۰۰ مقاله علمی و پژوهشی به دبیرخانه این همایش ارسال شده، این آثار توسط ۹۰ نفر از اساتید داخلی و خارج کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت بالغ بر ۲۳۰ مقاله پذیرفته شد و از این تعداد ۳۲ مقاله برگزیده در مدت دو روز برگزاری همایش به صورت مجازی و حضوری ارائه خواهند شد.

مقالاتی از کشور‌های عمان، عراق، بلژیک، آلمان و ترکیه و چند کشور دیگر به دبیر خانه این همایش ارسال شده و قرار است مقالات برگزیده به سه زبان فارسی، انگلیسی و کردی منتشر شوند.

آیین افتتاحیه این همایش صبح روز ۲۵ تیر آغاز می‌شود که در آن سخنرانی شخصیت‌های ملی و استانی را خواهیم داشت و پس از آن در بخش دوم مراسم افتتاحیه، دستاورد‌های همایش از جمله رونمایی از بزرگترین ماکت هورامان در جهان به ابعاد ۶ متر طول و ۳ متر عرض انجام می‌گیرد.

دبیر علمی همایش رونمایی از خلاصه پیش نشست‌ها و چند جلد کتاب جدید در حوزه هورامان و نمایشگاه عکس زیبایی‌های هورامان و چشم انداز بی نظیر آن، افتتاح مرکز اسناد و مدارک هورامان و مرکز مطالعات هورامان پژوهشی را از دیگر برنامه‌های مراسم افتتاحیه اعلام کرد.

در نوبت ظهر این روز و روز بعد (۲۶ تیر) برنامه‌های علمی و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

کرونا آمار مسافران و گردشگران ورودی به اورامانات را کاهش داد

مدیر پایگاه جهانی اورامانات گفت : علیرغم اینکه طی دو سال شیوع گسترده بیماری کرونا آمار مسافران و گردشگران ورودی به اورامانات کاهش پیدا کرده بود، اما از سال گذشته پس از ثبت جهانی این منطقه و بدنبال آن کنترل این بیماری، شاهد ورود حجم قابل توجهی گردشگر به اورامانات هستیم.

طالب نیا گفت : ثبت جهانی اورامانات روی افزایش حجم ورود گردشگر به این منطقه تاثیرات قابل توجهی داشته است.

آیین‌هایی که در این منطقه برگزار می‌شود، همانند مراسم جشن پالنگان بازخوردی جهانی داشت و تعداد زیادی گردشگر بویژه گردشگران خارجی را به این منطقه کشاند.

هورامان یک ظرفیت و پتانسیل قوی فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی برای منطقه غرب کشور است.

پایگاه جهانی هورامان در تلاش برای اجرای رسالت‌های علمی و پژوهشی خود است، در جهت انجام رسالت‌های علمی به دنبال ایجاد ارتباط با دانشگاه‌ها بویژه دانشگاه رازی و استفاده از این ظرفیت هستیم.

او به برگزاری همایش بین المللی هورامان در ۲۵ و ۲۶ تیر اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه فرصت کمی تا برگزاری این همایش داشتیم، اما طی مدت چندماه تمام بستر‌ها برای برگزاری یک همایش مناسب و درخور شان آماده شد.

این همایش به دلیل نزدیکی سالگرد ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان با ایام محرم زودتر برگزار شده و در آن از لوح ثبتی اورامانات هم رونمایی خواهد شد.

 دانشگاه رازی یک تنه جور همه دستگاه‌های اجرایی متولی استان را در این رابطه کشید .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.