دکترعباس رضاییان زاده به همکاری مشترک اداره کل آموزش و پرورش و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اجرای این طرح اشاره و گفت: این طرح از سال ۱۳۷۵ با عنوان طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی کودکان بدو ورود به مدرسه آغاز شد و بر مشخصات فردی، مشخصات خانواده و سنجش وضعیت سلامت جسمی دانش آموزان متمرکز است و آمادگی تحصیلی آنان را بر اساس برخی رویکردهای روان سنجی در هشت حیطه ارزیابی میکند.
او گفت: غربالگری جسمی، دیداری و شنیداری برای شناسایی دانش آموزان نیازمند به مراجعه ویژه، سنجش مهارتهای حرکتی، سنجش وضعیت رشدی با بهره گیری از آزمونهای هنجاری رشد رفتاری و اجتماعی، سنجش شناختی در برگیرنده آزمونهای هوش، پردازش اطلاعات و توجه و تحرک است.
رضائیان زاده گفت: سنجش مهارت زبانی، گفتاری و ارتباطی در زمینه عوامل مؤثر بر یادگیری خواندن، مهارتهای فرا زبانی، آگاهی آوا شناختی، آگاهی نحوی و آگاهی معناشناسی، سنجش توانایی تحصیلی در زمینه تواناییهای خواندن، نوشتن و حساب کردن، سنجش کم توانایی ها، یادگیری و ظرفیتهای دانش آموز برای فائق آمدن بر این کم توانی و سنجش وضعیت عاطفی و سلامت روانی با بهره گیری از آزمونهای هنجاری، هشت حیطه ارزیابی دانش آموزان است.
این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در استان فارس با همکاری مدیریت سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، مدیریت توسعه شبکه و گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت و اداره کل آموزش و پرورش فارس، اداره آموزش و پرورش استثنایی، پایگاههای سنجش از یازدهم تیر آماده ارائه خدمات سنجش سلامت جسمی و آمادگی تحصیلی به تمامی دانش آموزان بدو ورود و پیش دبستانیها هسند.
او گفت: دانش آموزان گروه هدف طرح با مراجعه به پایگاههای سنجش، پس از دریافت خدمات سنجش آمادگی تحصیلی به واحدهای ارائه خدمات سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی (خانههای بهداشت، پایگاههای سلامت یا پایگاههای پزشک خانواده) معرفی میشوند.
معاون بهداشت دانشگاه گفت: در این مراکز تمامی ابعاد سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و رفتاری با حضور پزشک، مراقب سلامت، بهورز، بهداشتکار دهان و دندان یا دندانپزشک، ارزیابی و مراقبت شده و پرونده الکترونیک سلامت برای دانش آموز تشکیل میشود.
رضائیان زاده گفت: والدین ملزم به تحویل فرم تکمیل شده و ممهور شده به مدیر مدرسه، قبل از نامنویسی فرزند خود هستند.
او گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ با همکاری مشترک اداره کل آموزش و پرورش همانند سالهای قبل، به پوشش مورد انتظار برای ارزیابی تمامی دانش آموزان گروه هدف و شناسایی به موقع دانش آموزان نیازمند مراقبتهای ویژه دست یابیم.