پس از بررسی تقریبا تمام مداخلات موجود، دکتر جان پروتزکو و همکاران وی، محققان یک تحقیق جدید در حوزه روانشناسی، دریافتند که تنها چهار نفر شانس واقعی برای انجام این کار دارند.
نتایج این تحقیق حاصل یک متاآنالیز است؛ نوعی مطالعه که نتایج بسیاری از مطالعات دیگر را جمعآوری میکند.
با انجام این گردآوری محققان «پایگاه اطلاعاتی افزایش هوش» را ایجاد کردند.
دکتر جان پروتزکو، محقق ارشد این تحقیق، توضیح داد: هدف ما از ایجاد این پایگاه داده این است که یاد بگیریم چه چیزی برای افزایش هوش افراد کاربردی است.
آنان از این گردآوری دریافتند که مکمل اسیدهای چرب مانند غذاهای غنی از امگا سه به طور متوسط با افزایش ضریب هوشی ۳.۵ امتیازی مرتبط بود.
سپری کردن دوره پیشدبستانی با افزایش هفت امتیاز ضریب هوشی ارتباط داشت.
همچنین با ایجاد یک محیط محرک شناختی برای کودک ضریب هوشی وی افزایش یافت. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض زبان دوم نیز میتواند باعث تقویت ضریب هوشی شود.
دکتر پروتزکو گفت: یافتههای فعلی ما نتایج قبلی را تقویت میکند که محیطهای پیچیده هوش را میسازند و مداخلات اولیه همیشه موثرتر است.
به طور کلی شناسایی ارتباط بین اسیدهای چرب ضروری و هوش باعث ایجاد سوالات وسوسه انگیز جدیدی برای تحقیقات آینده میشود و ما مشتاقانه منتظر کشف این یافته هستیم.
آموزش به والدین و نحوه خواندن تعاملی با فرزندانشان با افزایش ضریب هوشی ۶ امتیازی مرتبط بود و احتمالا حاصل آن تقویت توسعه زبانی است؛ بنابراین چهار مورد ضروری برای افزایش هوش کودکان شامل مصرف اسیدهای چرب امگا سه، خواندن تعاملی با کودکان، سپری کردن دوره پیشدبستانی و ثبت نام کودکان در آموزشهای اولیه است.
منبع: ایرنا