رئیس دانشگاه آزاد گفت: مباحث بین دانشگاهی بین نسل های اول و دوم مورد نیازمند ما نیستند؛ بلکه ما نیازمند دانشگاهی هستیم که مبتنی بر دیدگاه اسلامی باشد.

محمدمهدی طهرانچی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تحولات اجتماعی فناورانه با سرعت بالا در حال رخ دادن هستند، اما سرعت تحولات از سرعت دانشگاه کوتاه تر است. به عنوان مثال جوان ۲۸ ساله ای که مدرک دکترا دریافت کرده، بیش از ده سال برای آن زمان گذاشته است؛ اما شاهد هستیم که تحولات در دنیا بسیار با سرعت پیش می روند.

وی با تاکید بر این که امروز در دانشگاه نباید نگاه یک بعدی به مسئله دانش داشت، گفت: حلقه میانی دانش و کاربست آن درک مسئله است و در حوزه علوم انسانی باید برای درک مسائل دقیق بود و در این مسیر نیازمند تحول جدی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر این که باید با تکیه بر فناوری مواجهه جدی با مسائل داشت، گفت: مباحث بین دانشگاهی بین نسل های اول و دوم مورد نیازمند ما نیستند. ما نیازمند دانشگاهی هستیم که دانشگاه و نهاد علم مبتنی بر دیدگاه اسلامی باشد. در دیدگاه اسلامی باید علمی که با فراگیری خرد ورزی کمال می یابد، مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا علم بدون درک مسئله و بدون درک محیط پیرامون ناقص است.

او گفت: واقعیت این است غرب رشته علمی ارائه نداد تا بعد از آن مسائل را حل کند. غرب با جریان تمدن مواجه شد و پاسخ آن را یافت و با یافتن پاسخ ها و تجمیع آن ها، رشته های علمی را تاسیس کرد؛ اما ما متاسفانه می خواهیم از منظر مسائل، رشته ها را تاسیس کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد گفت: این مجموعه نکاتی است که دانشگاه را به عنوان سازمان پژوهشی و نه به صورت آمادگاه متفکران و به شکل یک سازمان پژوهشی با نگاه چند وجهی و گسترده به حل مسئله رهنمون می کند . آنچه امروز در دانشگاه های ما مورد نیاز است با مجموعه مسئله مبتنی بر چالش ها و با نگاه چند وجهی نظام متقن به نظریه و گزاره برای حل مشکلات کشور رسیده است.

طهرانچی در پایان تاکید کرد: جشنواره ها باید محیط پر نشاط و عمیقی داشته باشند و ما بتوانیم به وظیفه خود به خوبی عمل کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار