معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: ۱۵ گروه علمی در جشنواره بین المللی فارابی حضور داشتند که در مجموع ۳۷ اثر، برگزیده شدند.

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جزئیات دوازدهمین جشنواره بین المللی فارابی اظهار کرد: جشنواره بین المللی فارابی مختص رشته علوم انسانی و تحقیقات است.

او افزود: جشنواره در دو سطح داخلی و بین المللی برگزار خواهد شد که به لحاظ سنی هم در دو سطح پژوهشگران جوان و بزرگسالان اجرایی می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: حدود ۴۸۰۰ اثر دریافت کرده ایم که آن‌ها در یک پروسه ۴ مرحله‌ای بعد از پالایش‌های اولیه در اختیار محققان و استادان برجسته برای داوری قرار می‌گیرند و بعد از آن مجدد در گروه علمی مربوطه مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در نهایت در شورای علمی اسامی برگزیدگان و شایستگان بررسی نهایی می‌شوند و سپس معرفی خواهند شد.

غفاری گفت: ۱۵ گروه علمی در جشنواره بین المللی فارابی حضور داشتند که در هر گروه میزان و حجم آثار متفاوت بوده است، اما در مجموع ۳۷ اثر برگزیده را برای دوازدهمین دوره جشنواره داشته ایم.

علوم انسانی پاسخگوی معضلات پرشتاب است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: امروز در جهانی به سر می‌بریم که انتظار می‌رود علوم انسانی بیش از گذشته در حیات جوامع انسانی نقشی جهت‌دهنده و هدایتگر داشته و پاسخ‌گوی معضلات پرشتاب و چالش‌های نوظهور جهانی باشد.

غفاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌ها با اتکا به توان و نبوغ جوانان نخبه این مرز و بوم، به پیشرفت‌های چشمگیری درحوزه علوم انسانی دست یافته است. البته کارکرد‌ها و جایگاه پژوهشی علوم انسانی، باید به‌صورت شایسته‌تری شناخته شوند.

او گفت: دولت تدبیر و امید با اهمیت فراوان به علوم انسانی، همواره کوشید علوم انسانی و توسعه علم و دانش را مورد حمایت قرار داده و شرایط را برای فعالیت‌های علمی و پژوهشی فراهم سازد. اکنون قدرت علمی کشور که با اهتمام جامعه دانشگاهی در زمینه‌های گوناگون حاصل شده است، عمده‌ترین مبنای اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات جهانی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان یادآوری کرد: کشور ما در مقطع کنونی نیز همچنان با فرصت‌ها و تهدید‌های جدید و جدی روبروست و پرواضح است که در چنین شرایطی، مسئولیت خطیری برعهده اندیشمندان و دانشمندان حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی قرار دارد و باید جامعه را در فهم درست موقعیت حاضر و مسائل پیش‌روی و نیز راه‌های گذر از مشکلات و معضلات بیش از پیش یاری کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار