واکنش‌های انتقادی به یک نامه داخلی وزارت علوم و ممنوعیت تغییر رشته در کنکور ارشد، منجر به عقب‌نشینی این وزارتخانه شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کنکور، غول بی شاخ و دمی که خیلی‌ها سالانه درس می‌خوانند، تست می‌زنند و بعد از شکست دادن آن وارد محیط دانشگاه شوند.

بسیاری از افراد تنها راه رسیدن به قله‌های موفقیت را شرکت در آزمون سراسری یا همان کنکور می‌دانند، به همین علت با مطالعه دروس تخصصی و عمومی و پیاده سازی آن‌ها در جلسه امتحان، خود را برای آینده‌ای درخشان آماده می‌کنند و بعد از قبولی در دانشگاه به رشته مورد علاقه شان رفته و همان را ادامه می‌دهند تا بتوانند بعد از دریافت مدرک فارغ التحصیلی اسم دکتر، مهندس، وکیل، حسابدار، مدیر و ... را در سر لوحه کار خود قرار دهند که با انجام همین روند پیروزی را نصیب خود می‌کنند.

اما در مقابل خیلی از افراد هم بدون توجه و آگاهی و تنها به منزله قبول شدن و نماندن پشت کنکور به رشته‌هایی می‌روند که در آینده احتمال سقوط آن‌ها را دو چندان می‌کند. برای مثال، چنین افرادی بعد از دو ترم درس خواندن در رشته‌ای که قبول شده اند متوجه می‌شوند که آن رشته متناسب به علاقه و استعداد‌های شان نبوده و ادامه تحصیل تنها از دست دادن عمر است به همین علت ترجیح به ترک تحصیل یا تغییر رشته می‌کنند، البته برخی از افراد هم هستند که بعد از اخذ مدرک کارشناسی با این معضل مواجه می‌شوند و از همین رو ترجیح می‌دهند که در مقاطع بالاتر یعنی ارشد و دکتری به رشته‌های دیگری روی بیاورند که هیچ ارتباطی با مدرک آن‌ها ندارد.

از همین رو طی چند روز گذشته وزارت علوم اقدام به اخذ تصمیمی عجیب گرفت که در پی آن با اعتراضات جمع کثیری از داوطلبان رو به رو شد.  در واقع نامه اداره کل برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم به دانشگاه‌ها در خصوص یکی از مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شد که براساس آن با اشاره به مصوبه شورا، پذیرش داوطلبان در کنکور کارشناسی ارشد را از سال ۱۴۰۱ در رشته‌های غیر مرتبط غیرممکن اعلام کرده بود.

کلاف سردرگمی داوطلبان ارشد با تصمیمات ضد و نقیض وزارت علوم/ وقتی مسئولان سدی در مقابل آرزو‌های جوانان می‌شوند

در واقع این نامه با اعتراض و انتقادات جمع کثیری از دانشجویان و به صورت کلی جامعه دانشگاهی مواجه شد.

به همین علت وزارت علوم هم با صدور اطلاعیه‌ای از سوی مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی در این زمینه اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

در بخشی از نامه محمدرضا آهنچیان آمده است:

«بر اساس مصوبه هفدهمین جلسه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو»، آزمون کارشناسی ارشد به روال سال‌های گذشته انجام می‌شود و تصمیم‌گیری درباره تغییر در رشته‌های مرتبط برای داوطلبان ورود به دوره کارشناسی ارشد به انجام مطالعات و بررسی‌های بیشتر موکول شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی توضیح داده است که این دفتر مرجع تصمیم‌گیری درباره آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نیست و تصمیمات مقتضی در خصوص اجرای مصوبه «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی» پس از انجام بررسی‌های کارشناسی در سطح کارگروه‌های تخصصی و طرح و تصویب در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی اتخاذ خواهد شد».

کلاف سردرگمی داوطلبان ارشد با تصمیمات ضد و نقیض وزارت علوم/ وقتی مسئولان سدی در مقابل آرزو‌های جوانان می‌شوند

توضیح وزیر علوم درباره مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش کشور با موضوع ممنوعیت ادامه تحصیل در رشته‌های غیر مرتبط کارشناسی ارشد گفت: بحث رشته‌های مرتبط با مقاطع کارشناسی ارشد و یا پذیرش دانشجوی ارشد یک موضوعی بود که در داخل وزارت علوم در حال بررسی بود.

وی ادامه داد: شورای سنجش و پذیرش آن را به معاونت آموزشی وزارت علوم محول کرد تا کار تحقیقاتی و بررسی بیشتری انجام داده و سپس به شورای سنجش و پذیرش ارائه شود.

وزیر علوم ادامه داد: نامه‌ای که منتشر شده بود علی القاعده باید از کانال شورای سنجش پذیرش اعلام می‌شد که این فرایند طی نشده بود برای همین اعلام کردم، آن نامه فعلاً اجرایی نیست تا اینکه موضوع در شورای سنجش پذیرش مطرح شود.

وی ادامه داد: نظر خود من این است که در علوم انسانی می‌توانیم از همه رشته‌ها دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرش کنیم چون تجربه خوبی در گذشته از این بابت داشته‌ایم در مورد بقیه رشته‌ها هم باید دید که محدودیت‌ها چیست.

کلاف سردرگمی داوطلبان ارشد با تصمیمات ضد و نقیض وزارت علوم/ وقتی مسئولان سدی در مقابل آرزو‌های جوانان می‌شوند

ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط عاقلانه نیست

سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط اظهار کرد: مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط اقدام مناسبی نیست؛ چرا که باعث می‌شود تا برخی استعداد‌هایی که در حوزه‌های مختلف طی سال‌های گذشته بعد از تغییر رشته شکوفا شده اند، دیگر چنین اتفاقی را در جامعه پدیدار نکنند.

او افزود: تغییر رشته از کارشناسی به ارشد باعث می‌شود تا فعالیت‌های موثری بین رشته‌ها اتفاق بیوفتد؛ بنابراین مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط حرکت درستی نخواهد بود.

خرسندی تصریح کرد: مشکلاتی که باعث تصمیم گیری در خصوص این مصوبه شده جزو مشکلات اجرایی بوده که قابل رفع است و وقتی که بعد از تغییر رشته دانشجویان در کلاس‌های جبرانی شرکت می‌کنند باعث می‌شود تا آن‌ها اطلاعات خود را در در دو حوزه تکمیل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: دانشجویانی که تغییر رشته داده اند باعث شده تا آن‌ها بتوانند فعالیت‌های ارزنده تری را انجام دهند و به اینصورت ارتباط میان دو رشته‌ها را برقرار کنند.

خرسندی تاکید کرد: تعداد افرادی که اقدام به تغییر رشته می‌کنند مطابق یافته‌های وزارت علوم بیش از ۵ درصد نبوده است و مصوبه گذراندن برای این آمار حرکت معقولی نیست؛ چرا که معضل جدی برای اجرایی کردن این مصوبه وجود ندارد و باید وزارت علوم تغییر رشته از کارشناسی به ارشد را همچنان ادامه دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با توجه به تجربه‌ها و سابقه‌هایی که کسب کرده ام، افراد در زمینه مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط با بدنه علمی کشور مشورت کافی نکرده اند و این امر باعث شده تا تصمیم به اجرایی کردن آن بگیرند؛ بنابراین خواهشمندم که آن‌ها بررسی‌های کارشناسانه بیشتری در این زمینه داشته باشند.

کلاف سردرگمی داوطلبان ارشد با تصمیمات ضد و نقیض وزارت علوم/ وقتی مسئولان سدی در مقابل آرزو‌های جوانان می‌شوند

مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط اگر اجرایی شود صد درصد می‌تواند روی سرنوشت جمع کثیری از فارغ التحصیلان تاثیر منفی بگذارد.  در حال حاضر امکان تغییر رشته از کارشناسی به ارشد باعث شده تا آن‌ها بعد از دوران کارشناسی زمینه‌های مورد علاقه خود را بهتر شناسایی کنند و بعد از ورود به گرایش‌هایی که به آن‌ها علاقه بیشتری دارند باعث می‌شود تا انگیزه بیشتری برای فعالیت در جامعه داشته باشند. وقتی انگیزه افراد افزایش یابد باعث می‌شود تا گرایش به کار هم متناسب با آن رشد داشته باشد.

حال مشاهده نامه «ممنوعیت تغییر رشته داوطلبان از کارشناسی به ارشد» و سپس لغو آن بعد از گذشت چند روز نشان می‌دهد که مسئولان وزارت علوم در تصمیم گیری‌های خود دو به شک هستند و بلافاصله بعد از اعتراضات داوطلبان سریع عقب نشینی کرده یا برای بررسی‌های بیشتر با نظر کارشناسانه آن را به تعویق انداخته اند.

اگر هم هیچ کدام از این فرضیات و نقل قول‌ها درست نباشد، باید گفت که وزارت علوم با تصویب یک تصمیم ناعادلانه باعث بر هم ریختن آرامش هزاران داوطلب کنکور ارشد و به تبع آن مخاطبان آموزش عالی شده است که همین امر می‌تواند انگیزه خیلی‌ها را گرفته و سدی مقابل رسیدن به آرزو‌های شان با تصمیمات یک شبه وزارت علوم باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۷ تير ۱۴۰۰
من رشته‌ام مهندسی صنایعه و به شغل‌های اداری و مدیریتی علاقه دارم. اون موقع کسی نبود که راهنماییم کنه. وقتی با این رشته‌ام نمیتونم به علاقه‌ام برسم مجبور رشته‌ام رو به رشته مدیریت تغییر بدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۷ تير ۱۴۰۰
وزارتخونه علوم رو به هرجاهم شکایت کنه دانشجو هیچجا پاسخگو نیست وزارتخانه علوم هم اصلا هیچ اهمیتی به دانشجویان و آیندشون نمیده کلا تعطیل بشه به نفع همه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۷ تير ۱۴۰۰
کسی که بیشتر از اونی که رشتش بوده بلده حقش هست ارشد بره جای اون که رشتش بوده و هیچی بلد نیست درواقع این قانون به نفع دانشگاه آزادی ها و دانشگاه های غیرانتفاعی و سطح پایین هست و کاملا به ضرر مردم و دانشجویان و اساتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۷ تير ۱۴۰۰
این عکس رو که دیدم تو این موندم چه زمان خودمون چه الان ، چرا همیشه دخترا صندلی های جلو رو میگرفتن؟ و تو یه ردیف خودشون نمی نشستن؟
Germany
فاطمه
۱۳:۳۸ ۲۷ تير ۱۴۰۰
خیلی هم کار درستیه
طرف لیسانس آبخیز داری داره میره فوق لیسانس حسابداری
Germany
فاطمه
۱۳:۳۸ ۲۷ تير ۱۴۰۰
خیلی هم کار درستیه
طرف لیسانس آبخیز داری داره میره فوق لیسانس حسابداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۷ تير ۱۴۰۰
مهاجرت تنها راه باقی مونده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۷ تير ۱۴۰۰
اخه چظوری یک نفر یک رشته که نخواهند ارشد شو می تواند پاس کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۷ تير ۱۴۰۰
به این مقداردلخوش نباشید!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۷ تير ۱۴۰۰
اگر بحث کیفیت دانش مطرحه برای اونایی که موافق این طرح هستن و میگن با شانسی زدن تست میان سرکلاس میشینن و کیفیت کلاس میاد پایین بهتر نیست نوع تست های کنکور رو تغییر بدن ک اولا دروس چرت عمومی حذف بشن و دوم اینکه تست های دروس تخصصی به سمت مفهومی شدن پیش بره تا حفظ کردنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۷ تير ۱۴۰۰
این مصوبه غیر قانونیه اصلا نباید اجرا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۷ تير ۱۴۰۰
مسولین ما در هر زمینه ای گند زدن .

آینده ایران رو چطور ارزیابی می کنین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۷ تير ۱۴۰۰
برید دنبال پارتی باشین بابا وقتتون رو تلف نکنین حتی شده ابدارچی نظافت چی یه سازمان چیزی بشین برید وارد بشین بعد برین مدرک مورد نیازتون رو تهیه کنید 99 درصد مدیران فعلی کشور دیپلم هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۷ تير ۱۴۰۰
خب این چرخه باید ادامه پیدا کنه؟؟؟
خود شما میخوای این بدبختی تا ابد بمونه؟
نود و نه درصد نمیخوای اگر یک درصد هم بخوای ایرانی نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۸ تير ۱۴۰۰
واقعا همینه حرف حق تلخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۷ تير ۱۴۰۰
خیالتون راحت بدون سروصدا اجراش میکنند یا با تغییر سهمیه ها یه کاری میکنند هیچکس قبول نشه ارشد رشته غیر مرتبط اینا کلا یک هدف دارند توی مسئولیتشون که کاری کنند زندگی سخت شه برای جوانان و اهدافشون تبدیل به آرزوهای محال شه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۷:۴۰ ۲۷ تير ۱۴۰۰
واقعا جای تأسف داره، زمانی که فردی در آزمون ارشد قبول میشه یعنی دانش او در آن رشته از رقباش بیشتر بوده. این فرد اگر رشته غیرمرتبط باشه دال بر استعداد برتر است که توانسته در یک رشته غیر مرتبط در مقطع ارشد پذیرفته شود.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۷:۳۹ ۲۷ تير ۱۴۰۰
در کارشناسی کلی درس پایه پاس میشه تا در امتداد اونها در ارشد جزییات دروس کارشناسی بررسی و آموزشهای تخصصی تر با شاخ و برگ بیشتری انجام بشه . چطوره که در کارشناسی بعضی درسها پیش نیازه و بعضی درسها هم نیاز. حالا تصور کن کل کارشناسی را با همه جزییاتش ببوسی و بزاری کنار و ارشد بری غیر مرتبط بخونی.هیچ جای دنیا به این خنده داری نیست که کارشناسیت را یه چیز بخونی و در ادامه تحصیلات تکمیلیت ارشدت را یه چیز دیگه بخونی. تا الان هم که این قانون اجرا نشده فقط خدا میدونه چه دستی در کار بوده. امیدوارم با انتشار این گونه اخبار و تحلیل های زرد جلوی اجرایی شدن این روند گرفته نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۷ تير ۱۴۰۰
آقا هادی باید از همون اول آموزش و پرورش درست بشه استعدادها شناسایی بشه تا هر کسی نخواد بره یه رشته که دوست نداره این داستان‌ها براش اتفاق بیفته
درسته که باید مرتبط باشند ولی اگر از پایه درست باشه هیچ احدی اعتراض نمیکنه بهش میگن خواستی بری تو اونی که استعداد و علاقه داری ما که شرایط رو برات فراهم کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۷ تير ۱۴۰۰
دنیا! کجای دنیا رو دیدی شما؟ جهت اطلاعات عرض کنم در کشورهای پیشرفته برای تشویق افراد به ورود به رشته های غیر مرتبط و ترکیب آن با رشته خود و درنتیجه کشف و اختراعات جدید رشته های بین رشته ای را بوجود آورده اند و دارند تلاش میکنند افراد در مقاطع بالاتر به سمت رشته های غیر مرتبط با رشته مقطع قبلی خود بروند تا با ترکیب آن ها کشفیات و اختراعات جدید کنند اونها چون دید باز و کارشناسی دارند سود ورود افراد به رشته های دیگر غیر مرتبط با رشته قبلیشونو میدونند ولی توی ایران نه همه چی آزمون خطا و مردم نمونه های آزمایشگاه هستند برای مسئولین و تصمیمات غلطشونو مثل همین جلوگیری از تحصیل در رشته های غیرمرتبط رو چندسال آزمایش میکنند دیدن بده برش میدارن ولی عمر و زندگی اون جونایی که بخاطر این جورتصمیمات تباه میشه هیچوقت برنمیگرده و هیچکس هم پاسخگو نیست هیچوقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۲۷ تير ۱۴۰۰
ارشد یک سرابه
Iran (Islamic Republic of)
star
۰۷:۲۲ ۲۷ تير ۱۴۰۰
تنها جایی که احساس میشد انسان های با درک نشسته باشند هم اینچنین نبوده متاسفم برای همه مدیران با درک و فهم کشور
طرف پس از سال ها کار و تخصص در یک رشته دوست داره مسیری رو که رفته تو مقطعی تغییر بده اگه خوبه میره جلو اگه ضعیفه نمیتونه کارشناسی ارشد رو بگذرونه مطمئنا مشکل اصلی در بیسوادی نمره دادن اساتید هست همون قیف سرو ته و این چنین اعمالی فقط دور زدن ضعف های خود وزارت علوم هست
آخرین اخبار