معاون پرورشی و فرهنگی بااشاره به زمان انجام هدایت تحصیلی گفت که در این فرآیند باید ظرفیت‌های پذیرش رشته‌های مختلف و توانمندی‌های دانش آموز اطلاع رسانی کنیم.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها، در اردوگاه شهید باهنر تهران، با اشاره به اهمیت فرآیند هدایت تحصیلی، اظهار کرد؛ فرآیند هدایت تحصیلی هرساله از آبان ماه آغاز و تا اول مهرماه سال بعد ادامه دارد.

او افزود: هدایت تحصیلی بر مبنای دو مؤلفه استوار است؛ یکی ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی و دیگری عملکرد تحصیلی دانش آموزان، البته در این مسیر چالش‌هایی نیز وجود دارد؛ تعارض بین فرم‌های هدایت تحصیلی و عملکرد مشاوران، حذف یا اضافه کردن یک رشته شغلی بدون آمایش شغلی و ... از جمله چالش‌های فرآیند هدایت تحصیلی است.

کاظمی تصریح کرد: عدم اعلام ظرفیت در برخی رشته‌ها از سوی تعدادی از مناطق و شهرستان ها، دانش آموزان را عملاً به سوی رشته‌های متراکم مانند رشته تجربی و یا رشته ادبیات و علوم انسانی، سوق می‌دهد.

او تغییر رشته دانش آموزان از رشته‌های کاردانش به رشته‌های نظری را از چالش توسعه و تقویت رشته‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای و کاردانش دانست و ادامه داد: در راستای ایجاد توازن بین دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش پیشنهاد شد، پایه دهم در بین دو شاخه مهارتی کاردانش و فنی و حرفه ای، مشترک باشد و دانش آموزان از پایه یازدهم تفکیک شوند، پیگیر تصویب این پیشنهاد در شورای عالی آموزش و پرورش هستیم.

معاون پرورشی و فرهنگی، اذعان کرد: پیگیری هدایت تحصیلی در قالب طرح شهاب یکی از مسائلی است که در دستور کار است.

او ادامه داد: در بحث هدایت تحصیلی باید ظرفیت‌های پذیرش رشته‌های مختلف و توانمندی‌های دانش آموز را به او اطلاع رسانی کنیم تا دانش آموز تصمیم گیری کند.

کاظمی خاطرنشان کرد: با اتصال شبکه شاد به سامانه همگام، زمینه فعالیت پایگاه‌های اوقات فراغت در تابستان را فراهم و فعالیت‌های بسیاری را برای غنی سازی اوقات فراغت آغاز و تلاش کردیم کلاس‌های تابستانی را در زیست بوم جدید پیگیری کنیم.

او با اشاره به موضوع انتخابات، خاطرنشان کرد: هدف ما مشارکت حداکثری دانش آموزان در انتخابات و ایجاد فضای پرشور انتخاباتی است لذا صفحه «حضور» را در شبکه شاد ایجاد کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار