رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت:نویسندگان ازگذشته تاکنون نقش آفرینندگی تمدن بشریت وثبت وقایع،انقلاب‌ها واتفاقات گوناگون را بر عهده داشته اند.

جعفری گفت: نویسندگان از گذشته تاکنون نقش آفرینندگی تمدن بشریت و ثبت وقایع، انقلاب‌ها و اتفاقات گوناگون را بر عهده دارند و امروزه اگر ما از تاریخ نسل‌های قبل مطلع هستیم، به لطف نویسندگان است.

او می گوید: روز قلم تلنگری است برای یادآوری و تجلیل از صاحبان قلم و بهانه‌ای است تا از هنر این افراد قدردانی شود.

جعفری گفت: جایگاه قلم و نگاشتن بسیار رفیع است و در مورد جایگاه قلم و نوشتن همین بس که خداوند متعال خود را با قلم در قرآن کریم معرفی می‌کند و در آیات قرآن کریم به قلم سوگند یاد می‌کند.

نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی نیز در این مراسم گفت: حیات دو سمت دارد؛ یک سمت آن چیزی است که فراتر از قلمرو حس است و با حواس ظاهری انسان درک نمی‌شود که ملکوت (غیب) نام دارد و این ملکوت بطن عالم را تشکیل می‌دهد و سمت دیگر حیاتی است که ما می‌شناسیم و با حواس پنج‌گانه قابل درک بوده و نقطه اتصال این دو سمت حیات، کلمه است.

محبتی می گوید: آن چیزی که ما را از بند حیات مادی و دنیوی خسته‌کننده جدا می‌کند و تعالی می‌بخشد و به عالم ملکوت و بطن حیات می‌رساند، همین کلمات است.

او گفت: یکی از مهم‌ترین نقد ادبی امروز ملفوظ و مکتوب بودن کلمات است و  بسیاری از فرهنگ‌ها مکتوب نیست و می‌گویند نگاشتن موجب خشکی و منجمد شدن کلمات می‌شود و احساس را از آن‌ها می‌گیرد، ولی وقتی ملفوظ و شفاهی باشد، هر لحظه می‌توان حرف تازه‌ای زد و برخی شاعران از جمله شمس تبریزی از میدان‌داران این موضوع بودند.

نویسنده و پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: خداوند هنگام آفرینش انسان فرمود من از روح خود در کالبد انسان می‌دمم و هر نویسنده و افراد صاحب قلم نیز به نوعی در قلم خود می‌دمند و کلمات را خلق می‌کنند و به نوعی هر نویسنده خداگونه کوچکی در ذات خود دارد.

شاعر ملی و استاد برجسته دانشگاه زنجان نیز در این آئین گفت: کتاب‌های متعددی هر ساله به چاپ می‌رسد و اصل موضوع کتاب خواندن نیست، بلکه ما باید توجه کنیم که چه کتابی مناسب روحیات ما است و هر کتابی را نخوانیم.

قربان ولیئی می گوید: امروز دانش مورد نیاز ما زیاد شده، ولی بحث عمل به این دانش مورد غفلت قرار گرفته و آنچه باید همراه با دانش بیشتر شود، عمل به این دانش است.

در این مراسم، رونمایی از کتاب مجموعه داستان بانوان (طوبا) به قلم جمعی از داستان‌نویسان جوان زنجان به عمل آمد و تعدادی از شاعران استان زنجان قطعه‌هایی از شعر فارسی، شعر نو و شعر آذری سرودند؛ همچنین از مرحومه سیده مریم بازرگانی، نویسنده توانمند زنجانی و صاحب اثر گمشده دره سبز تجلیل و لوح سپاس به برخی صاحبان قلم و نویسندگان حاضر در مراسم اهدا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.