رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران از استفاده حداکثری ظرفیت حمل و نقل ریلی ترکیه برای صادرات کالا به اروپا خبر داد.

آقای علی حسینی رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران به پرسش‌های زیر درباره وضعیت لجستیکی کشور و اثر آن بر تجارت پاسخ داد.

ناوگان حمل‌ونقل ریلی ایران  نیازمند چه تغییراتی است؟

آقای حسینی: دیزل، لوکوموتیو‌های ریلی، بخش واگن‌های باری نیازمند نوسازی است و باید واردات واگن‌های باری با امکانات جدید و نوع بارگیری‌های مختلف مرسوم در دنیا انجام شود.

برای ساخت دیزل و لوکوموتیو باید تکنولوژی مربوطه را وارد کشور کنیم، مانند بخش حمل و نقل شهری که واگن‌های آماده به کشور وارد شد و بعد شرکت‌های داخلی اتصال این واگن ها را انجام داده اند، بنابراین ابتدا از تولید ملی پشتیبانی می‌کنیم و در صورت نیازِ مازاد اقدام به واردات می‌کنیم.

 ایران در صادرات به چه کشور‌هایی از نظر لجستیک  با مشکل مواجه است؟

آقای حسینی: ترکیه از جمله کشورهایی است که از نظر لجستیک و ورود واگن‌های ایرانی به این کشور یا برعکس آن دارای مشکل فنی است که برای حل این مشکل، نیازمند سرمایه گذاری هستیم.

در زمانی که ورود کامیون‌ها به داخل کشور ترکیه و خروج آن‌ها ممنوع بود، به کمک هماهنگی‌های بین دو کشور توانستیم  از حداکثر ظرفیت حمل و نقل ریلی برای صادرات کالا به ترکیه و اروپا استفاده کنیم.


بیشتر بخوانید 


اثر همکاری کمیسیون عمران مجلس روی طرح‌های نیمه تمام در حمل و نقل چیست؟

آقای حسینی: با کمک کمیسیون عمران مجلس پروژه راه آهن زاهدان به چابهار، راه اندازی می شد که این خط راه آهن به طول ۶۳۴ کیلومتر از شهر‌های چابهار، نیک‌شهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور می‌کند.

طول این خط ریلی با احتساب ایستگاه‌ها به ۷۵۰ کیلومتر می‌رسد. همچنین پروژه بندر انزلی به بندر کاسپین با حدود ۱۶ کیلومتر در حال تکمیل سازی است.

راه آهن  آستارا  به رشت در چه وضعیتی است؟

آقای حسینی: مسافت ریلی  رشت- آستارا ۱۶۲ کیلومتر است؛ ریل از آستارا تا حدود ۱۰ تا ۱۲ کیلومتری مرز ایران و نزدیکی رشت آمده و در حال اتصال به انزلی است، اما هم اکنون، وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ریلی این پروژه بودجه کافی ندارد.

مزیت‌های اتصال راه آهن زاهدان به چابهار چیست؟

آقای حسینی: راه آهن زاهدان به چابهار، خط کریدور چابهار، سرخس را به آسیای میانه وصل می‌کند و باعث فعال سازی بندر چابهار می‌شود‌؛ همچنین در اتصال راه آهن آستارا به رشت می‌توانیم از راه آهن زاهدان به چابهار استفاده کنیم.

سومین پروژه، راه آهن شلمچه به بصره با حدود ۳۲ کیلومتر است. هزینه اجرای این مسیر ریلی حداکثر۱۲۰ میلیون دلار می‌شود که این سهم، بین کشورمان و عراق  تقسیم خواهد شد، اما به علت مشکلات فنی این پروژه به مرحله اجرا نرسید.

در نشست دیروز اتاق بازرگانی تهران، رئیس سازمان توسعه تجارت به مشکل حمل و نقل، گمرک بنادر، کشتیرانی در حوزه تجارت اشاره کرد و همچنین از راه اندازی خط مستقیم بندر دریایی به عمان خبر داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۳۰ تير ۱۴۰۱
مگه ایران کالایی دارد که به اروپا بدهد؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۰۵ ۳۰ تير ۱۴۰۱
باید ترکیه کمک کنه اون شبی که کودتا شد کی کمکش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۳۰ تير ۱۴۰۱
خودمون پول استفاده از تولیدات داخلی رو نداریم ، چرا گران فروشی ، پس مردم چه میشوند، یک قالب پنیر نصفه ۶۰ هزار تومان یک فکری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۳۰ تير ۱۴۰۱
ترکیه هیچوقت مورد اعتماد نبوده و نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۳۰ تير ۱۴۰۱
سلام ،

بازار ترکیه بازار تولید نیست ،
یک حراجی بزرگ است که به خاطر دامنه گسترده غیر قابل رقابت است ،
بنابر این گشایش مرز ، فقط مصرف گرایی و
از کار افتادن تولید داخل است ،

پیمان اشراقی.
آخرین اخبار