قواعد و قوانینی که برخی بانک‌ها برخلاف دستور العمل‌های بانک مرکزی در هنگام اعطای تسهیلات خرد اعمال کرده‌اند سبب می‌شود برخی زوجین وام خود را به قیمت اندک به افراد سود جو و دلال بفروشند.

افزایش سقف وام ازدواج هرچند تشویقی برای زوج‌های جوان است، اما وجود شرایط دشوار در دریافت این تسهیلات باعث شده اغلب زوج‌ها از دریافت وام صرف نظر کرده و وام دریافتی را با قیمت اندک به دیگران بفروشند.

داشتن ضامن برای دریافت وام وتسهیلات بانکی امری قانونی است، اما قواعد و قوانینی که برخی بانک‌ها برخلاف دستور العمل‌های بانک مرکزی در هنگام اعطای تسهیلات خرد اعمال کرده اند سبب می‌شود برخی زوجین وام خود را به قیمت اندک به افراد سود جو و دلال بفروشند و این افراد که دلال وام نام دارند از قبل خرید این وام‌ها سالانه چندین میلیارد ریال پول به جیب بزنند.

وام ازدواج خود را فروختم

ستاری یکی از شهروندان ارومیه افزود: چند ماهی درگیر دریافت وام ازدواج بودیم، اما آخر سر به دلیل نداشتن ضامن رسمی از دریافت وام ازدواج صرف نظر کردیم.

وی با اشاره به اینکه خرید وام ازدواج به یک امر معمولی تبدیل شده است، تصریح کرد: نتوانستم ضامن رسمی تهیه کنیم وام خود را به قیمت ۳۰ میلیون تومان به یک فرد که آگهی زده بود بفروشم.

این شهروند خاطر نشان کرد: هرچند دولت گفته است تعداد ضامن برای دریافت وام کاهش می‌یابد یا حذف می‌شود، اما بانک توجهی به این مسئله ندارد.

وی با تاکید به اینکه مبلغ بالای اقساط وام نیز از مشکلات وام ازدواج است، یاد آور شد: هرچند برای تشکیل زندگی به این وام نیاز داشتم، اما سختی دریافت وام موجب شد وام خود را بفروشم.

یک جوان برای تشکیل زندگی نیاز به حمایت دولت دارد

عزیزی یکی از روستاییان اطراف ارومیه افزود: در روستا و در بین فامیل‌های نزدیک، چون ضامن و کارمند رسمی نداشتیم نتوانستم برای وام ازدواج ضامن جور کنم به همین دلیل وام خود را به فردی دیگر فروختم.

این جوان ارومیه‌ای یاد آور شد: چرا بانک‌ها در پرداخت وام‌های میلیاردی به اندازه وام ازدواج این اندازه سخت گیری نمی‌کنند.

عزیزی خاطر نشان کرد: یک جوان برای تشکیل زندگی نیاز به حمایت دولت دارد، اما متاسفانه برای دریافت وام ازدواج که در شرایط فعلی چندان هم تاثیر گذار نیست باید از هفت خوان رستم عبور کند.

محمد حسین حسنی معاون فرهنگی امور جوانان اداره کل ورزش وجوانان آذربایجان غربی افزود: قبول داریم که مشکلاتی در دریافت تسهیلات ازدواج در بین جوانان وجود دارد و دولت تضمین‌های برای تسهیل دریافت وام ازدواج تعیین کرده است.

۱۸درصد متقاضیان وام ازدواج در آذربایجان غربی تسهیلات خود را دریافت کردند

وی تصریح کرد: تا اردیبهشت سال جاری ۲۵ هزارو ۳۶۱نفر در نوبت ثبت نام وام ازدواج در استان وجود داشته که برای ۳۷۵۹نفر در این مدت وام ازدواج اعطا شده است که ۱۸درصد از متقاضیان واجد شرایط وام ازدواج دریافت کرده اند.

حسنی در سال جاری در استان بیش از ۴۹۴میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شده یاد آور شد: کل متقاضیان در صف انتظار وام ازدواج استان که شرایط آن‌ها مورد تایید است ۱۷هزار و ۴۴۲نفر هستند.

وی اظهار کرد: در سال گذشته از ۵۳ هزار و ۶۶متقاضی وام ازدواج برای ۴۷هزارو ۱۸۶ نفرمتقاضی وام پرداخت شده که ۸۹درصد کل تقاضا‌ها را شامل می‌شود.

حسنی ادامه داد: دلیل عمده فروش وام ازدواج توسط برخی زوجین عدم داشتن ضامن است که هرچند دولت برخی تضمین‌ها را اعطا کرده و شرایط را تسهیل داده، اما بااین وجود به دلیل برخی موانع بانکی عده‌ای اقدام به فروش وام کرده و دلالان وام این وسط سود می‌برند.

طبق بررسی ها، تامین ضامن رسمی و عدم توانایی در پرداخت اقساط ماهانه تسهیلات از دلایل اصلی انصراف زوج‌ها از در یافت وام ازدواج است. همین سخت گیری‌ها و سنگ اندازی‌ها باعث شده برخی از این شرایط به نفع خود بهره ببرند و باخرید و فروش وام کاسبی راه بیاندازند. در این بین دولت و به ویژه بانک مرکزی با تسهیل شرایط بستر استفاده جوانان در آستانه تشکیل خانواده را از تسهیلات دولتی فراهم کند چرا که برخی دستوالعمل‌ها و بوروکراسی‌های دست و پا گیر موجب انصراف زوجین از دریافت و فروش وام ازدواج می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۶ تير ۱۴۰۱
بسه دیگه چقد خبر دروغ وام ازدواج چی چرا دوست دارید مردمو مسخره خودتون ‌کنید
من خودم بانک رفاه رباط کریم ثبت نام کردم امروز رفتم گفتم واممو کی میدین گفت هرموقع پیامک بیاد
گفتم پیامک کی میاد گفت ۳هزار نفر جلو شما هستن
فقط ماهی ۹نفر گفت بودجه دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۴ تير ۱۴۰۱
بانک هاخودمختارن و اکثر کارمنداشون دلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۱۴ تير ۱۴۰۱
من برای دریافت وام به بانک ملی محل تولدم مراجعه کردم وتا مرحله اجرا رفت ،اما ریس بانک به بهانه اینکه همسرم توجه‌تان دیگه ای هست وام بهمون نداد حتی تا بانک ملی مرکزی هم رفتم ونامه شوری هم بردم اما میگفت نمیدم،ریس بانک مرکزی هم میگفت باید برید شهرستان محل سکونت همسرت،منم اومدم،اونجا هم تا مرحله ثبت واجرا رفت به محض اینکه دید شناسنامه من وهمسرم مهر طلاق داره واسم بچه پشت شناسنامه همسرمه قبول نکرد که بهم وام بده ،تا پیش ریس بانک ملی شهرستان هم رفتیم اما با تند گوییگفت وام نمیدیم برو بانک دیگه،واقعا متاسفم برای نظام بانکیمون،بجای اینکه کمک کنن،کار جوونا راه بیوفته بیچارمون کردن،.همش خون خودمونو بخوریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۴ تير ۱۴۰۱
واقعا متاسفام.....خیلی سخت گیری برای وام هست.....الکی گیربه مدارک....گیربه نوع ضامن....حتمابایدحساب توبانک داشته باشه....حتمن ضامن بایدگردش مالی داشته باشع......و...و....ووو.....خیلی چیزهای دیگه.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۴ تير ۱۴۰۱
واقعابانکهاسخت میگیرن یعنی اگه کارمندنداشته باشی نمیتونی وام بگیری
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۳:۱۲ ۱۴ تير ۱۴۰۱
یکساله دنبال وام ازدواجم.دوسه تا بانک عوض کردم.چندین نفر هم خوش حساب پیدا کردم.پروانه کسب پیدا کردم.چک و سفته و سند هم میدم ولی بازم بهانه بانک ها تمومی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۴ تير ۱۴۰۱
بدترین بانک برا وام ازدواج بانک ص هست ۴ تا ضامن کسر از بردم هر دفعه میگم باید بروزرسانی بشه بعد هر چی آدم پودلداره که بخواد وام ملیاردی بگیرن سریع کارش راه میفته جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۴۳ ۱۴ تير ۱۴۰۱
بخدا درسته بانک تجارت هرمزگان رودان هم خیلی اذیت میکنه این همه گشتیم ضامن پیدا کردیم حالا دیگه میگن باید ضامن دسته چک داشته باشخ اخه چرا اینجوری میکنن.مگه شما مسلمان نیست.بترسید از شب اول قبر که آه ما دنبالتونه بترسید
United States of America
بی چاره
۰۲:۳۶ ۱۴ تير ۱۴۰۱
به وام نرسیدیم و عمر خود فروختیم به بهای تنهایی تا ابد و یک روز.
بر ما گذشت این سرگذشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۳ تير ۱۴۰۱
اصلا چرا ازدواج کنیم که نیاز به وام ازدواج داشته باشیم؟
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۱:۱۰ ۱۳ تير ۱۴۰۱
علی رغم بخشنامه ها و دستورات موکد مبنی بر اعطای زود هنگام وام ازدواج متاسفانه برخی شعبات علی الخصوص بانک ملی بعد از تشکیل پرونده ۶ یا۷ بعضا ۱سال بعد از تشکیل پرونده وام پرداخت مکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۳ تير ۱۴۰۱
دو ماهه برای وام فرزند اوری ثبت نام کردم.هنوز که هنوزه میزنه در انتظار تخصیص شعبه از سوی بانک ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۳ تير ۱۴۰۱
فقط حرف. فقط حرف. من برای وام 20 میلیونی نوزادان متولد 1400 به بعد مراجعه کردم که فقط قرار بود با چک یا سفته بدن ولی گفت باید ضامن کسر از حقوق بیاری که چک هم داشته باشه. گفت اگه چک نداره، یه نفر دیگه هم باید معرفی کنی که چک بده. یعنی برای 20 میلیون 2 تا ضامن میخواد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۲۵ ۱۳ تير ۱۴۰۱
برای وام به اصطلاح قرض الحسنه ازدواج هر بانکی رفتیم سه تا ضامن رو حتما میخواست بعلاوه گواهی کسر از حقوق و چک ضمانت و سفته از خود من گرفتن. برای 150 میلیون وام 183 تومن چک ضمانت +183 تومن سفته + گواهی کسر از حقوق 183 تومن!!! آقایون بانک مرکزی و وزارت ورزش هم فقط شعار میدن
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۵۶ ۱۳ تير ۱۴۰۱
برا ما تعیین شعبه شده توی سایت نوشته اگر تا 12روز تشکیل پرونده ندین امتیازتون میسوزه اما رفتیم بانک میگه کپی کارت ملی و شناسنامه تون رو بدین ک بزاریم تو نوبت حداقل 8 ماه باید توی نوبت باشیم دولت بهمون بودجه نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۳ تير ۱۴۰۱
آقا تعیین شعبه نمیشم از طرف بانک آخه این چه وضعیه امید ما همین وام هست که اونم ادمو به غلط کردم میندازید
Iran (Islamic Republic of)
کریمی
۱۷:۲۸ ۱۳ تير ۱۴۰۱
یک زن تنها هستم شوهرم فوت کرده پسرم 28سال داردمحبوربودم پسرم رودامادکنم چندتاازلوازم رومن بایدبگیرم وام ازدواج الان بایدبگیرم به هردری میزنم ضامن جورنمیشه هزینه زیاده عروسی قیمت بالای لوازم هزینه های دیگر پول پیش خانه نمیدانم چکارکنم از ازدواج کردن پسرم پشیمان شدم کاشکی نمیگزاشتم ازدواج کنه ازبس بانکهاسخت میگیرم میرانم وام‌های میلیاردی روچگونه میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
رز
۱۳:۴۸ ۱۳ تير ۱۴۰۱
ما الان ۲سال ونیم هست که دنبال وام ازدواج هستیم اما دریغ از هزار تومن کی رسیدگی ميکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۱۳ تير ۱۴۰۱
بعد از سه ماه ثبت نام وام ازدواج ، هنوز خبری نشده و تعیین شعبه نشدیم !!! قرار بود حداکثر دو ماه برای تعیین شعبه طول بکشه !!!!! به بانک مراجعه می کنیم می گه بودجه نداریم!!!!! و بانک می گه یه سال دیگه نوبتمون میشه!!!!!!! لطفاً پیگیری کنید!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۳ تير ۱۴۰۱
وام برای زوج های نابارور هیچ جا نیومده . بیمه سلامت هم فقط هزینه نصف عمل ها رو بعد از اینکه عمل کردی و تایید کردن میده ( نه همون موقع یعنی اول باید پول وازیر کنی بعدا اگر تایید شد سه و نیم میلیون از ده و نیم میلیون پول عمل رو میده ) و نصف داروها . آزمایش ها و سونوگرافی ها هم که آزاد هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۴ تير ۱۴۰۱
وام ازدواج ونمیدن ک هیچ الانم وام فرزند اوری اومده ازدواج نکردیم ک فرزند داشته باشیم. آه مون پشت سر شماست
آخرین اخبار