مشکل آب روستای خوانشرف نهبندان اگر چه به طور موقت حل شده اما رفع کامل مشکل نیازمند اعتبار و احداث مخزن جدید است.

چند روزی بود که اهالی روستای خوانشرف نهبندان با مشکل قطع آب مواجه بودند و برخی نقاط روستا مانند شهرک خوانشرف به دلیل سطح ارتفاع طی چند روز گذشته دچار بی آبی بوده اند.

تا پیش از این مشکل کم آبی در این روستا چند بار اتفاق افتاده بود اما طی چند روز قبل تشدید شد که بروز این مشکل مسئولین شهرستان را واداشت تا موضوع را در دهگردشی ویژه‌ای پیگیری و رفع کنند.

ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: قطعی آب لوله کشی روستای خوانشرف چند دلیل دارد که عمده آن افزایش ۳ برابری مصرف آب با توجه به گرمای زیاد در این روستا بوده و علت دیگر آن ظرفیت کم مخزن ذخیره آب خوانشرف است.

او گفت: با توجه به بالا رفتن مصرف آب در روز‌های گرم سال در نهبندان برخی از چاه‌های آب شهرستان دچار آسیب شد که بلافاصله رفع مشکل شد و از طریق چاه‌های دیگر شهرستان آب مخزن روستای خوانشرف را به درصد ذخیره رساندیم تا مشکل آب حل شود.

مخزن آب جوابگوی جمعیت روستا نیست

ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان گفت: طبق سرشماری جمعیت خوانشرف ۲ هزار و ۱۰۰ نفر اعلام شده و بر همین اساس نیز مخزن آب روستا احداث شده و این در حالی است که بیش از ۴ هزار نفر در روستا زندگی می‌کنند و ظرفیت مخزن جوابگو نیست.


بیشتر بخوانید


او گفت: مخزن فعلی ۶۰۰ متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی دارد و نیاز است که مخزن دیگری با ظرفیت هزار متر مکعب در محلی با ارتفاع مناسب احداث شود تا جوابگوی مصرف آب تا ۵ سال آینده باشد.

نیاز ۷ میلیاردی برای احداث مخزن جدید

ایروانی سرپرست فرمانداری نهبندان گفت: طبق برآورد‌ها احداث مخزن جدید ۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این از عهده اعتبارات شهرستانی خارج است و ما فقط می‌توانیم زمینی برای این کار اختصاص داده و مقدمات را فراهم کنیم.

او بر رعایت الگوی مصرف تأکید کرد و گفت: موضوع کم آبی در تمام کشور وجود دارد، اما با توجه به اقلیم خاص نهبندان می‌طلبد که مردم هم در مصرف خود صرفه جویی کنند.

کم آبی در روستا مسئولان را به این روستا کشاند تا موضوع را مورد بررسی جدی‌تر قرار دهند.

گفتنی است لایروبی قنات خوانشرف، حذف چاه‌های بالادست قنات و عدم صدور مجوز برای چاه‌های جدید از جمله خواسته‌های اهالی روستا بود که در جمع مدیران مطرح و برای آن‌ها قول پیگیری داده شد.

سرپرست فرمانداری نهبندان در جمع مردم خوانشرف قول پیگیری برای احداث مخزن آب جدید با ظرفیت هزار متر مکعب را داد.

لازم به ذکر است در این دیدار همچنین مقرر شد عملیات لایروبی قنات روستا با همکاری سازمان جهاد کشاورزی شروع شود که در این خصوص ۸۵ درصد هزینه کرد‌ها از سوی سازمان جهاد کشاورزی و ۱۵ درصد دیگر از سوی اهالی روستا تأمین خواهد شد.

سرپرست فرمانداری نهبندان هم در همین خصوص قول اختصاص اعتبار از محل اعتبارات ستاد بحران را به اهالی داد.

برچسب ها: کم آبی ، قطع آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.