روش جدید برای تشخیص زودهنگام بیماری مزمن کلیوی، که حدود ۷ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد، قابلیت خدمات رسانی به بیماران جوامع با خدمات پزشکی محدود را دارد.

در یک کارآزمایی بالینی جدید که در بیمارستانی در استرالیای جنوبی انجام شد، یک دستگاه حسگر زیستی مقرون به صرفه و قابل حمل که توسط محققان دانشگاه فلیندرز مورد آزمایش قرار گرفت، نشان داده است که سطح آلبومین در ادرار بیماران را به دقت اندازه گیری می‌کند.

نتایج، منتشر شده در Sensing and Bio-Sensing Research Elsevier، از یک سیستم دسترسی پیشرفته استفاده می‌کند که غلظت نشانگر‌های زیستی ادرار را از طریق یک سیستم حسگر زیستی انتشار ناشی از تجمع که برای نظارت بالقوه سرطان‌ها، تجمع پلاک آمیلوئید و سایر نشانگر‌های بیماری نیز سازگار است، اندازه‌گیری می‌کند.

پروفسور یوهونگ تانگ، محقق ارشد موسسه علوم و فناوری نانومقیاس دانشگاه فلیندرز می‌گوید:این دستگاه قابل اعتماد و قابل حمل برای اندازه‌گیری دقیق بیماری مزمن کلیوی می‌تواند در سایت‌های آزمایش نقطه‌ای در جامعه عرضه شود تا نیاز بیماران به مراجعه منظم به بیمارستان یا کلینیک تخصصی کلیه را کاهش دهد.

به گفته محققان، این سیستم که به دوربین دیجیتال، کامپیوتر، منبع نور واحد و دسترسی به نرم افزار نیاز دارد، می‌تواند توسط تکنسین بدون نیاز به یک محیط بالینی یا آزمایشگاه تشخیص متخصص اداره شود.

پلتفرم در مطالعه اثبات مفهوم قادر به تشخیص تغییر سطح آلبومین در نمونه ادرار تا ۲۵ میلی گرم در لیتر بود که آن را به دستگاهی بالقوه برای تشخیص و نظارت بر سطوح آلبومینوری برای بیماری کلیوی تبدیل کرد.


منبع: دانشگاه فلیندرز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار