افراد کم برخوردار در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت رایگان زیر پوشش مکمل یاری ویتامین دی قرار می‌گیرند.

رئیس گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ویتامین دی کافی برای عملکرد مناسب بسیاری از بافت‌های بدن ضروری است و کمبود آن منجر به بروز عوارض و بیماری‌های متعددی می‌شود.

 محمد احمدیان گفت: ویتامین دی از ویتامین‌های محلول در چربی و ضروری برای بدن است. از همین رو در مراقبت‌های بهداشتی تاکید ویژه‌ای بر مصرف ویتامین دی بنابر میزان نیاز بدن می‌شود.

او گفت: مقادیر مورد نیاز ویتامین D برای افراد بزرگسال ۷۰ – ۳۰ سال، ۱۵ میکروگرم در روز است . این ویتامین در مقادیر اندک و بسیار متغیر در کره، زرده تخم مرغ، خامه و جگر وجود دارد؛ البته مهمترین راه تامین ویتامین دی، نور آفتاب است، این ویتامین تحت تاثیر اشعه ماورای بنفش نور آفتاب از کلسترول در پوست ساخته می‌شود.

رئیس گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:ویتامین دی در روده کوچک، استخوان، پاراتیروئید و کلیه ها، منجر به تنظیم غلظت کلسیم و فسفر خون می‌شود. جذب ناکافی کلسیم و فسفر ناشی از کمبود این ویتامین منجر به نرمی استخوان در کودکان و بزرگسالان و درد‌های استخوانی، ضعف عضلات و پوکی استخوان در بزرگسالان می‌شود.

احمدیان گفت: تأثیر ویتامین دی در تنظیم رشد و تکثیر سلولی و جلوگیری از ازدیاد بیش از حد سلول‌ها موثر است. کمبود این ویتامین در ایجاد سرطان‌های پروستات، روده بزرگ و پستان موثر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.