
حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: شهید بهشتی بستر تلاشهای فردی و جمعی را تربیت تلقی میکرد، ایشان نگاه تربیت محور داشت و در تلاش سیاسی خود بستر تربیتی و رشد عالی انسان ، تعمیق کنش گری، عقلانیت و خرد ورزی، آزادی افراد برایش بسیار برجسته بود. سبک آموزشی شهید بهشتی تربیتی بود، ایشان در دفتر شورای انقلاب با افرادی برخورد داشتند که اکثرا دانشجویان رشتههای مختلف بودند، او کاملا تربیت محور مسائل را مطرح میکرد و در برخورد با افراد مختلف نگاه ایشان سازندگی، تکریم مخاطب، استقلال بخشی به رای او بوده است.
به گفته ذوعلم، شهید بهشتی یک انسان تربیت یافته در محضر ایمان و قرآن بود، به هیچ وجه برای اندیشههای بشری، اصالتی در جهت تاثیر گذاری برای مسیر انسان قائل نبود، همچنین ایشان با نویسندگان غربی آشنایی داشتند، اما همیشه بیان میکردند که انسان والاتر و بزرگتر از این است که بخواهد چنین اندیشههایی را بپذیرد.
او میگوید: «بخش اعظم اسلام بیشتر با عمل پیش رفته و خود را گسترش داده تا صرفا صحبت کردن»، به عنوان جملهای طلایی از شهید بهشتی میتواند سرمشقی برای جوانان باشد، به این معنا که ایشان طرفدار پایبندی به عمل بوده اند تا فقط صحبت کردن.