مدیرکل ثبت اسناد و املاک چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۹۳ درصد اراضی دولتی مربوط به حوزه منابع طبیعی استان تثبیت و اسناد آن‌ها صادر شده است و تا تیرماه امسال این روند تکمیل و به پایان می‌رسد.

آقای سلیمان گفت: سنددار شدن اراضی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در قالب طرح تثبیت اراضی ملی تا تیرماه امسال به پایان می‌رسد و قسمت عمده عملیات تثبیت و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به سند تک برگ ادارات دولتی استان نیز به اتمام رسیده است.

امسال برای تثبیت مالکیت دولت در ۱۰۰ درصد اراضی ملی شامل اراضی سازمان‌ها و ادارات دولتی و اراضی منابع طبیعی در استان سند مالکیت صادر خواهد شد و اسناد مالکیت آن‌ها پس از صدور به خزانه دولت تحویل داده خواهد شد.

مساحت اراضی ملی استان یک میلیون و ۳۴۲ هزار هکتار است که ۸۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری را تشکیل می‌دهد و با بارگذاری اسناد مالکیت این اراضی در سامانه حد نگار کشوری، تداخلات و مستثنیات مشخص می‌شود و کمیسیون مستثنیات در یک بازه زمانی چهار ساله در دولت سیزدهم به این موارد رسیدگی خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


کمیسیون تداخلات و مستثنیات با بررسی نقشه‌ها و عکس‌های هوایی استان که از سال ۱۳۴۰ آرشیو شده است به موارد رسیدگی می‌کند.

اسناد مربوط به ۸۲ درصد اراضی و املاک آموزش و پرورش استان از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک چهارمحال و بختیاری صادر شده است.

در سفر اخیر رئیس جمهور از عملکرد این اداره کل در خصوص صدور اسناد مالکیت املاک آموزش و پروش تقدیر شده و این سازمان در صدور اسناد روستایی جزو سه استان برتر کشور است.

برنامه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، برنامه‌هایی تحولی برای گذر از روش‌های سنتی و ثبت سنتی به ثبت نوین و گذر از دفتر نویسی‌های قدیمی به دفتر نویسی نوین و مکانیزه و سیستمی شدن است.

مکانیزه و سیستمی شدن ثبت منجر به جواب‌دهی سریعتر به ارباب رجوع می‌شود و زمان پاسخگویی به استعلامات را کاهش می‌دهد.

امسال برداشتن دفاتر سنتی اسناد از دفترخانه‌های اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق در سطح استان را در دستور کار داریم و با انجام این کار به‌جای دفاتر از امضا و اثر انگشت الکترونیکی افراد استفاده می‌شود.

به‌کارگیری فناوری اطلاعات در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باعث می‌شود در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم جواب استعلامات طرح‌های دولتی و خصوصی را بدهیم و تاخیرات قبلی در این خصوص را از بین ببریم.

سیستمی شدن بیشتر عملیات‌های ثبت و صدور اسناد تک برگ که باعث حذف دست نوشته‌ها از اسناد رسمی می‌شود باعث کاهش تخلفاتی مانند جعل در سال‌های اخیر شده است.

اتصال برخط دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق به سامانه‌های سازمان ثبت کشور، تخلفات ناشی از امضا و یا ثبت اثر انگشت شخصی به جای شخص دیگر را به شدت کاهش داده و به طور تقریبی به صفر رسانده.

در چهارمحال و بختیاری تخلفات در حوزه دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق بسیار کم است.

با الکترونیکی شدن سامانه‌ها نیز امکان انجام تخلف به شدت کاهش یافته است و مردم می‌توانند در صورت مواجه با تخلف به شماره‌های ۳۳۳۳۲۰۳۴، ۳۳۳۳۲۰۶۸، ۳۳۳۳۱۱۳۵ اداره کل تماس بگیرند و یا به صورت حضوری به واحد بازرسی سازمان مراجعه کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.