مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از ضرورت جلوگیری از خشکیدگی درختان بلوط شهرستان باشت به عنوان مرکز هجوم آفت پروانه برگ خوار در پهنه زاگرس خبر داد.

سعید جاوید بخت گفت: بالغ بر ۵۲ هزار هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد به برگ خوار بلوط و جوانه خوار آلوده شده که از این میزان حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ هکتار آفت برگ خوار بلوط و ۳۱ هزار و ۶۰۰ هکتار آن آلوده به آفت جوانه خوار بلوط است.

او با اشاره به اینکه بر اساس ارزیابی هایی که اخیرا انجام شده این رقم به حدود ۶۰ هزار هکتار رسیده است می گوید: علت های متعددی این آفات دارند و در سطح استان آفت برگ خوار در مناطق زیادی شیوع پیدا کرده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان، گرچه هم اکنون مرکز آفت برگ خوار جنگل های بلوط شهرستان باشت است ولی شهرهای دیگری در منطقه چاروسا و دشمن زیاری در شهرستان کهگیلویه و لنده نیز در بحث آفت برگ خوار نیز مبتلا است و  در بحث جوانه خوار بلوط در شهرستان بویراحمد و دنا عمدتا در منطقه لوداب است.

جاوید بخت گفت: در بحث برگ خوار بلوط که بیشتر اوج این آفت در شهرستان باشت بوده و برگ های درختان در آن منطقه خشک شده اند بالغ بر ۱۵ هزار هکتار در آن منطقه دچار افت شده است.

او می گوید: پیگیری های متعددی برای مبارزه با این آفات انجام شده و علاوه بر پایش انجام شده در سطح استان و اعزام  چهار تیم کارشناسی مختلف به منطقه ، مسئولان و کارشناسان کشوری نیز از منطقه بازدید داشته اند. 

مدیرکل منابع طبیعی استان از پایش افزون بر ۳۵۰ هزار هکتار در سطح عرصه های استان خبر داد و گفت: در این پایش بالغ بر ۵۲ هزار هکتار از این ۳۵۰ هزار هکتار آلوده بوده و بر اساس ارزیابی های جدید به ۶۰ هزار هکتار رسیده است.

به گفته جاوید بخت، این مدت فعالیت های کارشناسی تیم گیاه پزشکی فعال شده است و کارگروه گیاه پزشکی متشکل از اساتید دانشگاه، مرکز تحقیقات، حفظ نباتات و منابع طبیعی تشکیل شده است.

او می گوید: این تیم علاوه بر تشکیل جلسات اداری بازدید های میدانی هم انجام دادند.

جاوید بخت گفت: فعالیت های این آفت برگ خوار بلوط به شکل چهار مرحله زیستی است که عمدتا پایش و ارزیابی آن ها انجام شده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان، در بحث مبارزه با آفات اعتبارات زیادی را می طلبد و عزم ملی را نیاز دارد.

اومی گوید: این آفت تنها مختص استان کهگیلویه و بویراحمد نیست و دربرگیری در تمام حوزه زاگرس را دارد و مشکلی بوده که در استان های حوزه زاگرس این آفت شیوع پیدا کرده است.

جاوید بخت می گوید: در استان سید علی احمدزاده استاندار به جد پیگیر مشکلات موجود است و منابع طبیعی چندین مرحله بازدید میدانی، پیگیری های جدی و مکاتبات مختلف با سازمان داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان می گوید: موضوعی که وجود دارد این است که مبارزه با این آفت باید در زمان خاصی باید باشد ‌و البته با توجه به مبارزات بیولوژیکی که در سطح عرصه ها انجام شده، به نظر می رسد در این فصل بازدهی لازم را برای مقابله ندارد.

او گفت: بنابراین تلاش منابع طبیعی ادامه دارد و با حساسیت هایی که در سطح ملی ایجاد شده و مجموعه تیم های کارشناسی و مجموعه سازمان بتوانیم در آینده علاوه بر بحث پیشگیری از شیوع و انتشار بیشتر آن جلوگیری بکنیم و در زمان مناسب مبارزات بهتری در اسفندماه انجام شود.

جاوید بخت می گوید: از سازمان برنامه و بودجه خواهان تامین اعتبار هستیم و از همه مردم استان درخواست کمک داریم.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان، علی رغم پیگیری های انجام شده تاکنون در بحث اعتبارات ۱۴۰۱ منابع طبیعی استان، نتوانسته منابعی دریافت کند اما با جدیت پیگیر موضوع هستیم.

او گفت: بر اساس حساسیت های ایجاد شده، استانداران حوزه زاگرس برنامه ای برای جنگل های زاگرس دیده اند.

جاوید بخت می گوید: این برنامه در سطح استانداران و معاون اول رئیس جمهور در دست پیگیری است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان، امید است با نگاه ویژه دولت مردمی سیزدهم نسبت به موضوع و پیگیری های استان بتوانیم گزارش خوبی را به مردم بدهیم و دغدغه های پیش رو  را رفع کنیم.

او در پایان ضمن ابراز خرسندی از دغدغه مندی های لازم نسبت به رفع این چالش زیست محیطی که در استان از سوی مسئولان مختلف پدید آمده می گوید: این قول را می دهم با جدیت، با حساسیت و با احساس مسئولیت پیگیر خواهم بود تا در جهت رفع دغدغه مردم قدم مثبتی برداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.