رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: اجرای الگوی کشت جدید نیازمند سیاست‌های حمایتی است.

مجتبی دهقان پور گفت: در ارائه الگوی کشت مولفه‌های بسیار زیادی از جمله موضوعات اکولوژیکی، زیست بومی و افزایش بهره وری آب موثر هستند و باید گیاهان سازگار با کم آبی لحاظ شود  که سیاست‌ها برای افزایش تاب‌آوری بخش کشاورزی در مقابل تکانه‌های محیطی، به طور مشخص تغییر اقلیم و تکانه‌های اقتصادی متاثر از بازار‌های داخلی و بین‌المللی باشد.

او گفت: تا یک ماه آینده لایه‌های خاک، تولید، آب، هوا و اقلیم روی هم قرار می‌گیرد و نهایتا یک مدل اجرایی از الگوی کشت  را ارائه می‌دهیم.

دهقان پور با اشاره به اینکه گیاهان دارویی اغلب به خشکی و خشکسالی مقاوم هستند و می‌توانند یک ظرفیت اقتصادی را داشته باشند، گفت: برنامه‌ای برای افزایش سطح زیر کشت و استفاده از گیاهان دارویی تدوین شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس  با اشاره به نرم افزار امکان سنجی ۴۹ گیاه که قابلیت کشت در استان فارس را دارند و شناسایی  برنامه‌ برای توسعه کشت گفت: با کمک این نرم افزار و مشاهده عملکرد گیاهان دارویی در هر منطقه وضعیت مناسب و یا نامطلوب میانگین تولید نیز مشخص شد.

او گفت: طرح کاهش ضایعات محصولات کشاورزی آماده شده است که اگر سالانه ۲ تا ۳ درصد ضایعات کاهش پیدا کند این طرح می‌تواند اثرگذار باشد.

دهقان پور با اشاره به اینکه خاک یکی از عوامل اصلی در تولید است و برای تشکیل یک سانت لایه خاکی، حدود ۵۰۰ سال زمان نیاز است، گفت: طرح افزایش ماده آلی خاک‌های استان فارس تدوین شده و یک مجری برای این طرح مشخص شده  که به عنوان پایلوت کشوری و با کمک تولیدکنندگان اجرا می‌شود.

او  به افزایش ضریب نفوذ دانش به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان اشاره کرد و گفت:  به همین منظور اتاق فکر و دفتر ارتباط با مراکز دانشگاهی و مجامع علمی تشکیل شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.