رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: راه ارتقاء سلامت دهان و دندان در کشور افزایش تعداد دندانپزشک نیست و باید بیمه‌ها پا به عرصه بگذارند.

رضا مسائلی درباره افزایش پذیرش سالانه تا ٣٠ درصد دانشجوی دندانپزشکی به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه که در بخش خصوصی فعالیت درمانی نمی‌کنند، گفت: به تازگی یکی از کمیته‌های فرعی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیمی درباره افزایش ظرفیت دندانپزشکی گرفته است که این طرح خلاف قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ٢٨ فروردین ٩۵ مجلس و خلاف قانون سنجش و پذیرش دانشجو مصوب ٣٠ شهریور ١٣٩٢ است.

او گفت: مجلس شورای اسلامی در قوانین مذکور تعیین کرده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در چه حیطه‌هایی می‌تواند ورود کند و آن حیطه هم به صورت کلی است و نه جزئی. بر اساس قانون، شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند خلاف نظر کارشناسی دستگاه تخصصی ذی ربط تصمیم درباره افزایش ظرفیت یک رشته تخصصی بگیرد.

به استناد نص صریح قانون تعیین ظرفیت دانشجو از وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو است؛ بنابراین کمیته فرعی نقشه جامع علمی، شورای انقلاب فرهنگی عملا تصمیمات شورای سنجش را ملغی اثر کرده است.

او گفت: اگر قرار بود شورای انقلاب فرهنگی ظرفیت پذیرش سالیانه را تعیین کند؛ پس اساسا چرا مجلس شورای اسلامی به تصویب قانون خاص در این حیطه پرداخته است؟

رئیس پژوهشکده علوم دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: جا دارد که هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روبط قوا به موضوع ورود و تعیین تکلیف کند؛ زیرا تصمیمات گرفته شده خدشه جدی به ماموریت وزارت بهداشت و آسیب جدی به آموزش پزشکی وارد کرده و خلاف قانون اساسی است.

مسائلی گفت: همگان اذعان دارند که آموزش پزشکی در ایران یکی از افتخارات بی بدیل کشور است و تصمیم به افزایش ٣٠ درصدی پذیرش دانشجوی دندانپزشکی بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم در حوزه فرهنگی، دانشجویی، پژوهش، آموزش و رفاهی، تعداد اعضای هیئت علمی، تجهیزات و آزمایشگاه به آموزش پزشکی آسیب جبران ناپذیر وارد می‌کند و طراز آموزش پزشکی کشور را به شدت کاهش خواهد داد.

او گفت: راه ارتقاء سلامت دهان و دندان در کشور افزایش تعداد دندانپزشک نیست و باید بیمه‌ها پا به عرصه بگذارند و سطح خدمات بیمه‌ای در حوزه دندانپزشکی افزایش پیدا کند تا مردم بتوانند هزینه‌ها را با پوشش بیمه‌ای پرداخت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
اتفاقا وقتی این همه کمبود دندانپزشک داریم باید زیاد دانشجو گرفته بشه .وقتی برای پر کردن یک دندون یک ساعت یا بیشتر باید تو نوبت بشینی و اگر می خواستن نوبت بدن ده روز کمتر برایت نوبت نمی زنند و توی این مدت باید از دندون درد بمیری
پس جامعه لازم داره و لزومی ندارد که حتما از تهران باشن چون هر تهرانی می خواد توی شهر خودش بمونه و مناطق دیگه ی کشور نمی ره پس لطفا فقط به فکر تهران نباشید ایران بزرگه و شهرهای زیاد و محرومی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
قانون تعارض منافع چطور آیا افزایش سهمیه با تعارض منافع دندان پزشکهای محترم مخالفت دارد
البته راهکارهای متعدد وجود دارد
۱- افزایش دانشجو
۲- اجبار بیمه ها به تحت پوشش قرار دادن خدمات دندانپزشکی
برای کشیدن ومعاینه رایگان توسط بیمه پایه
۳- ترمیم دندان توسط بیمه های تکمیلی ۷۰درصد تخت پوشش
۴- اجبار کلبه دندان پزشکان به خدمت دو روز در هفته در درمانگاه ها و کلینیکهای دولتی با مدیریت وزارت بهداشت در صورت عدم همکاری پروانه مطب آنها لغو گردد در تمام دنیا این‌گونه عمل میشود معنی ندارد پزشکی که از بیت‌المال استفاده کرده ودر بهترین دانشگاه‌های کشور بدون ریالی هزینه شهریه بدهد در قبال آن خدمتی نکند و حرفه مقدس پزشکی را با حرفه تجارت عوض کند در قبال دو روز در هفته برای خدمتش عادلانه بر اساس تعرفه دولتی حقوق پرداخت کنند
۵- دندانپزشکان خدمت وظیفه عمومی خود را در درمانگاهها ی نظامی ویا روستاهای بزرگ با مرکزیت چندین روستا انجام وظیفه کنند ضمن اینکه درمانگاهها ی نظامی خدمات دندانپزشکی را برای همه بیمه ها پوشش دهندوخدمات دهند
با این طرح بیماران خدمات بیشتری را خواهند گرفت واگر کمبود پزشک هم باشد خود را نشان خواهد داد و تعارض منافع مانعی برای افزایش ظرفیت دانشجو نخواهد شد
آخرین اخبار