عباس عبادی گفت: هدف از تاسیس کلینیک های پرستاری آموزش و پیگیری ارتقای سطح سلامت، پیشگیری در سطوح مختلف و بهبود رفتارهای مرتبط با سلامت در جهت دستیابی به بالاترین سطح سلامتی ممکن و استقلال در خود مراقبتی در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان و خانواده آن ها می باشد.
وی افزود: یکی از چالش های نظام های سلامت در سراسر جهان، افزایش بار ناشی از سالمندی، بیماری های مزمن، غیرواگیر و صعب العلاج است که به دلایلی نظیر افزایش طول عمر، تغییر سبک زندگی مردم همراه با افزایش مواجهه با بسیاری از عوامل خطر ایجاد شدهاند که با عنایت به پیامدهای ابتلا به این بیماری ها و تبعات و چالش های ناشی از آن، توجه به مدیریت مؤثر این بیماری ها ضرورت دارد.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به این که یکی از مهم ترین راهبردها جهت مدیریت این چالش ها، آموزش به بیمار و خانواده و پیگیری بیماران مبتلا تلقی می شود، اظهار داشت: مهم ترین مشکلات پس از ترخیص بیماران مبتلا عدم تبعیت از درمان، سواد سلامت پایین، نارسایی نظام پیگیری پس از ترخیص به دلیل قطع ارتباط کادر درمان با بیمار و ماهیت پیش رونده بیماری هستند.
دکتر عبادی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد ساز و کاری به منظور آموزش به بیمار و پیگیری وی پس از ترخیص، افزود: در پاسخ به این نیاز درک شده و بر اساس تحلیل اسناد بالادستی، تاسیس" کلینیک های پرستاری آموزش و پیگیری بیمار" به عنوان یکی از برنامه های دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری در نظر گرفته شده که دستورالعمل اجرایی این کلینیک ها با تأکید بر نقش اصلی ارایه دهندگان خدمات سلامت در برنامه ریزی، اولویت بندی و اجرای برنامه های آموزش و پیگیری بیمار، ابلاغ شده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به پیامدهای مطلوب پیگیری بیماران مبتلا به سه بیماری صعب العلاج در طرح پایلوت "پرستار پیگیری" نظیر افزایش رضایتمندی بیمار و خانواده، پیشگیری از مراجعات غیر ضروری به اورژانس و کاهش موارد بستری مجدد برنامه ریزی نشده، تصریح کرد: برنامه "پرستار پیگیری" که طی دستورالعمل های قبلی جهت اجرا به دانشگاه های علوم پزشکی منتخب ابلاغ شده بود، با دستورالعمل اجرایی کلینیک های پرستاری آموزش و پیگیری بیمار، ادغام شده است. مشمولین دریافت خدمات پیگیری شامل افراد مبتلا به بیماری های مزمن/ صعب العلاج شامل CHF,CVA,COPD، دیابت، سرطان و آمپوتاسیون معرفی شده از بخش های بستری بوده و سایر افراد، صرفا جهت دریافت آموزش می توانند به صورت مستقیم به این کلینیک مراجعه کنند.
گفتنی است؛ با تفویض تولیت آموزش به بیمار از سوی معاونت درمان به معاونت پرستاری در سال ۱۳۹۶، کلینیک های پرستاری متعددی با هدف آموزش به بیمار و با عناوین مختلف در مراکز درمانی ایجاد شدهاند که به منظور ایجاد هماهنگی، سازماندهی، یکسان سازی ساختار و فرآیندهای جاری در این کلینیک ها و ارتقای کیفیت خدمات ارایه شده به مراجعین، دستورالعمل اجرایی کلینیک های آموزش و پیگیری بیمار با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور، تدوین و ابلاغ شد.