معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تولیدات سالانه بخش کشاورزی استان را بیش از ۴.۷ میلیون تن اعلام کرد.

علی چاله چاله گفت: کل تولید محصولات کشاورزی استان بیش از ۴.۷ میلیون تن در سال است که از این میزان بیش از ۳.۸ میلیون تن محصولات زراعی، بیش از ۳۴۰ هزار تن محصولات باغی، بیش از ۶۳۱ هزار تن تولیدات دامی و بیش از ۲۱ هزار تن تولید ماهی و آبزیان می‌باشد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه این استان بعنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور مطرح است.

کرمانشاه در تولید برخی محصولات رتبه‌های برتر کشور را دارد، کرمانشاه در زمینه تولید گندم رتبه چهارم کشور، تولید نخود رتبه اول، عملکرد ذرت دانه‌ای رتبه اول، عملکرد چغندرقند رتبه‌اول، عملکرد جو آبی رتبه اول، جو دیم رتبه دوم و در تولید ماهیان گرمابی در بین استان‌های غیر ساحلی رتبه اول کشور را دارد.

کرمانشاه یک استان پرظرفیت در حوزه زراعت است، این استان دارای سطح زیرکشت ۸۸۷ هزارهکتاری شامل ۸۴۴ هزار هکتار اراضی زراعی و حدود ۴۳ هزار هکتار اراضی باغی می‌باشد.

از کل مساحت استان، سطحی معادل ۷۵۳ هزار و ۹۰۰ هکتار به دشت‌ها اختصاص دارد که قسمت اعظم این دشت‌ها از نظر یکپارچگی، وسعت و حاصلخیزی نقش عمده‌ای در تولید محصولات زراعی استان بر عهده دارد.

این استان به جهت دارا بودن میانگین بارش سالانه ۴۹۳ میلی‌متر (میانگین بارش کشور بالغ بر ۲۷۰ میلی‌متر است) و وجود جریانات سطحی دائمی و پرآب نظیر قره‌سو، گاماسیاب، الوند، کنگیر، زمکان، سیروان، دینور و جامیشان و نیز وجود ۲۵ هزار و ۷۸۰ منبع آب زیرزمینی با مجموع تخلیه سالانه‌ای بالغ بر ۱۷۲۲ میلیون مترمکعب در سال جزو استان‌های پرآب کشور است، هرچند در سال‌های اخیر همچون دیگر استان‌های کشور با چالش کم ابی مواجه است که برنامه‌ریزی برای مدیریت منابع آبی را در استان ضروری می‌کند.

از کل ۹۴۶ هزار و ۸۷۲ هکتار اراضی استان ۶۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن دارای مطالعات خاک‌شناسی و طبقه‌بندی اراضی می‌باشد و بالغ بر ۷۱ درصد در کلاس‌های یک، دو و سه قرار می‌گیرند که کاملاً مناسب کشت آبی می‌باشد، از هر لحاظ حائز شرایط بسیار مناسب جهت توسعه فعالیت‌های کشاورزی می‌باشد.

کرمانشاه دارای چهار اقلیم شامل اقلیم زمستانی سرد و تابستانی خشک، اقلیم نیمه‌خشک و استپی خنک، اقلیم نیمه‌خشک و استپی گرم و اقلیم زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک می‌باشد.

استان کرمانشاه از حدود ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق برخوردار است این موضوع ظرفیت خیلی خوبی برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان است.

نبود اجرای کامل طرح کاداستر (نقشه حدنگار) در اراضی استان (این موضوع در دست پیگیری می‌باشد)، بروز پدیده خشکسالی و ریزگرد‌ها در سنوات اخیر و ایجاد محدودیت‌های شدید در منابع آبی، محدودیت تولید کنندگان بخش کشاورزی در تامین وثایق مورد پذیرش بانک جهت تامین منابع سرمایه گذاری، تغییر قیمت نهاده‌های دامی و لزوم تامین منابع مورد نیاز واحد‌های تولیدی، افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز احداث گلخانه‌ها با توجه به نوسانات قیمت ارز و... از مهمترین چالش‌های پیش روی توسعه بخش کشاورزی استان در سال‌های اخیر است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.