سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: بازار مرکزی بیرجند از نظر آتش‌نشانی ایمنی لازم را ندارد و نیازمند ایمن‌سازی است.

حیاتی گفت: در سال‌های گذشته چند آتش‌سوزی در بازار مرکزی بیرجند و بازارچه سادسی به دلیل اتصال سیم برق رخ داده اما با وجود مکاتبات

 متعدد و مصوبات جلسات کارگروه ایمنی، هنوز اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

او گفت: اغلب پاساژ‌های شهر بیرجند ناایمن هستند و وجود انبار‌های ضایعات در شهر معضل دیگری است که در بازرسی‌ها همه مواردی که مشاهده شده پلمب شده‌ است، اما برخی انبار‌ها به‌ صورت پنهان در داخل منازل مسکونی هستند که می‌توانند خطرآفرین باشند.

حیاتی از شناسایی ۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در شهر بیرجند خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۰ مجتمع و ساختمان بلند در سال‌های گذشته، ۸۵ مورد در سه ماهه نخست امسال و ۱۰۰ مورد در پنج سال اخیر شناسایی شده است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون هفت ساختمان‌ فرسوده، پنج انبار سیلندر گاز مایع به‌ویژه در خیابان ۱۷ شهریور، هفت پاساژ‌ ناایمن و پنج فروشگاه‌ بزرگ شناسایی شده است.

او گفت: ۵۰ درصد از ساختمان‌های استان بدون پایان کار به بهره‌برداری می‌رسند.

حیاتی گفت: وجود برخی معابر کم عرض در سطح شهر به‌ویژه بافت فرسوده، پارک نامناسب خودرو توسط شهروندان و همچنین ایجاد سایبان پارکینگ توسط مالکان مجتمع‌های واقع در خیابان مهزیار، سایت اداری ضلع غربی خیابان محبت، نیروی هوایی، بقیه الله، پشت مزار شهدای باقریه و صیاد شیرازی، دسترسی آتش‌نشانی را هنگام بروز حادثه با مشکل مواجه کرده است.


بیشتر بخوانید


سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: برخی ساختمان‌ها با کاربری مسکونی پایان کار دریافت کرده اند اما از آن‌ها به عنوان ساختمان پزشکان یا کاربری‌های دیگر استفاده می‌شود که مستلزم رعایت ضوابط ایمنی ویژه این اماکن هستند.

او گفت: پارک تانکر‌های حامل سوخت در سطح شهر هم در کنار مجتمع‌های مسکونی و منازل شهروندان از جمله مهرشهر، تقاطع بقیه الله و شعبانیه، انتهای کارگر شمالی، الهیه و بلوار میلاد می‌تواند حادثه‌ساز باشد.

حیاتی گفت: تاکنون ۱۱ مورد از مکان‌های غیرمجاز شارژ سیلندر جمع‌آوری شده، اما برخی از آن‌ها به‌صورت پنهانی داخل منازل فعالیت می‌کنند. 

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجوز خود را از تهران دریافت می‌کنند و برای دریافت تاییدیه آتش‌نشانی مراجعه نمی‌کنند که می‌تواند زمینه بروز حوادث احتمالی را فراهم کند.

او گفت: در ۲ ماه گذشته، ۲۱۲ مورد حادثه و آتش‌سوزی داخل محدوده شهری بیرجند به این سازمان اعلام و مهار شده که میانگین زمان رسیدن به محل حریق داخل شهر سه دقیقه و ۱۲ ثانیه و حادثه سه دقیقه و ۱۵ ثانیه ثبت شده است.

حیاتی گفت: همچنین میانگین زمان رسیدن به محل حریق در خارج از محدوده شهر هشت دقیقه و ۴۳ ثانیه و صحنه حادثه نیز ۱۰ دقیقه و ۵۳ ثانیه بوده است.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: از مجموع حریق‌ها چهار مورد عمدی، ۲۶ مورد غیرعمدی و مابقی به دلایل نامعلوم رخ داده و در این زمینه ۲ نفر در استان فوت کرده اند همچنین از مجموع حوادث مذکور یک مورد عمدی، ۱۱۰ مورد غیرعمدی و مابقی به دلیل نامعلوم روی داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.