رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری گفت: سالانه ۳ هزار میلیارد تومان فرسایش بادی خسارت به اراضی کشاورزی و زیرساخت‌ها وارد می‌کند.

آقای مسعود منصور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۳۰ میلیون هکتار از پهنه های کشور تحت تاثیر فرسایش بادی است که حدود ۱۴ میلیون هکتار از این میزان پهنه های خسارت زا با فرسایش بیشتر هستند.

منصور می گوید: بیش از ۵ دهه بالغ بر  ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار نهال کاری، ۳۸ هزار هکتار اراضی کشور بادشکن زنده و غیرزنده، ۴۶۳ هزار هکتار مدیریت روان آب و بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مالچ پاشی صورت گرفته که با این اقدامات بیش از ۸۷ شهر مصون ماندند و همچنین بیش از ۷ هزار و ۲۶ کیلومتر راه مواصلاتی باز شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در شرایط خشکسالی بارش های سیل آسا در برخی مناطق داریم که اقدامات آبخیزداری در فرسایش آبی بسیار موثر است، درحالیکه از مجموع ۱۲۵ میلیون هکتار عرصه های کشور که نیازمند عملیات آبخیزداری است، حدود ۳۳ میلیون هکتار کار کردیم که با استمرار سالانه یک تا ۲ میلیون هکتار اقدامات ابخیزداری نمی توان از این بحران عبور کرد.

بنابر آمار بیش از ۵۰ درصد پهنه های خسارت زا فرسایش بادی منشا ریزگردهای داخلی است که سالانه هجوم شن های روان خسارت قابل توجهی به زیرساخت ها وارد می کند که در این راستا باید سالانه یک‌میلیون هکتار بیابان زایی انجام شود.

ایران سالانه ۱۶ میلییون تن فرسایش خاک دارد که این میزان فرسایش کشور سه برابر میانگین جهانی است، درحالیکه اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری علاوه بر کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل، افزایش آبدهی قنوات در جلوگیری از فرسایش خاک تاثیر بسزایی دارد.

در حال تکمیل...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار