سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: ناظران گزارش تخلفات و توقف عملیات ساخت متروپل را به شهرداری ارائه داده‌اند اما به آن توجه نشده بود.

آقای ایری گفت: بخشی از کوتاهی‌ها به علت نظارت عالیه متوجه وزارت کشور، راه و شهرسازی و منطقه آزاد اروند است و شهرداری در بی‌توجهی به تذکرهای نظام مهندسی مقصر است.

در نشست دیروز کمیسیون عمران مجلس، نمایندگان دولت، شهرداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی، منطقه آزاداروند آبادان، شورای شهر و و فرمانداری آبادان برای پاسخگویی درباره حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان حاضر شدند.

بر اساس گفته‌های مسئولان در این نشست، بخشی از ساختمان متروپل بدون پروانه و ناظر نظام مهندسی ساخته شده؛ پس از یک سال، شهرداری برای ۳ طبقه پروانه صادر کرده و پس از پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی، این مرحله به نظام مهندسی ارجاع شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد سازمان نظام مهندسی ساختمان از سال ۹۸ به طرح متروپل کرده؛ اولین ناظران به علت مشکلات میان سازمان نظام مهندسی ساختمان و مالکان انصراف دادند. به گفته آقای شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس، ناظران بعدی علاوه بر ارائه گزارش تخلف‌ها، ۳ بار لزوم توقف عملیات را به شهرداری ارائه می‌کنند؛ با این حال شهرداری به گزارش ناظر نظام مهندسی ساختمان توجهی نداشته است.

در نشست دیروز کمیسیون عمران مجلس گفته شد نظام مهندسی به علت ایراد در فرآیند ارجاع کار به مهندسان ناظر به علت «پذیرفتن کار بدون اصلاح نقشه طراحی و ارجاع آن به مهندسان ناظر» کوتاهی کرده؛ آقای ایری گفت نظام مهندسی ساختمان ابتدا باید نقشه طراحی را اصلاح  و به ناظران ابلاغ می‌کرد.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان در این نشست گفت که «تعداد قابل توجهی از ستون‌ها در اجرای متروپل حذف شده؛ سازه فولادی ساختمان در به جای کارخانه، در محل پروژه جوش داده شده؛ با این حال، جوش‌های آن هم کامل نیست.»

آقای شکیب گفت که «ساختمان به بهره برداری کامل نرسیده بود و تنها ۴۰ درصد بار ثقلی(ناشی از وزن سازه) اعمال شده بود.»

به علاوه، شورای شهر آبادان گزارش‌هایی را درباره مالکان متروپل را از سازمان بازررسی در خواست کرده که به گفته اعضای شورای شهر، سازمان بازرسی در این خصوص پاسخی نداده است.

ساختمان متروپل ۲ خرداد ماه امسال به علت طراحی و اجرای نامناسب سازه فروریخت که به گزارش رسانه‌ها تا هفدهم خرداد ماه ۴۳ فوت شده و ۳۷ نفر مصدوم داشت.

به گفته سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، «شهرداری»، «آب و فاضلاب» و حسین عبدالباقی مالکان متروپل هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمد
۱۶:۱۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱
هیچ کسی پاسخگو نیست. مگر مدیران ایرانخودرو و سایپا برای تولیدات بی کیفیت خود و گرفتن جان مردم پاسخگو بوده اند، مگر وزارت بهداشت و علوم برای اینکه چندین سال با عدم جذب پزشک تعداد پزشک را در سطح کمی نگه داشته اند [که درآمد آنها کم نشود] ولی جمعیت کشور بالا رفته پاسخگو بوده اند، مگر مدیران محیط زیست پاسخگو بودن، مگر مدیران بخش کشاورزی برای تولید و کشاورزی سنتی که تاکنون در هیچ چیز خودکفا نیستیم و یا کشاورزی مکانیزه نیست پاسخگو بوده اند مگر مدیری که میوه شب عید را 13000 خرید پاسخگو بوده، مگر مدیران برق برای تولید برق با امکانات 50 سال پیش پاسخگو بوده اند چرا با امکانات روز برق تولید نمی شود، مگر قاضی هایی که در سال 2000 حکم خلاف شرع بین صادر می کنند پاسخگو بوده اند، مگر وکلا که کار وکالت می کنند و مجوز آنها ارثی است و اجازه افزایش قبولی در وکالت را نمی دهند پاسخگو بوده اند.مگر صدا و سیما برای بازیگرانی که بی حساب و کتاب با پول بیت المال بزرگ می شوند و هیچگونه تعهدی ندارند و بعد دشمن کشور و ملت می شوند پاسخگو بوده اند. مگر کارکنان شهرداری بدلیل داشتن رانت نقشه پیشرفت شهر زمین های مردم را مفت از چنگ آنها در می آورند و بعد آبادی را به آن منطقه می آورند و همان زمین ها را به چندین برابر به مردم می فروشند پاسخگو بوده اند. ختم کلام همه مدیران و کارکنان متخلف هستند و برای اینکه دزدی های آنها رو نشود به همدیگر کاری ندارند و همدیگر را یا فراری می دهند یا در ظاهر می کشند. با یک گروه مدیر سازمان یافته در کار خیانت روبرو هستیم همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
پس نظام مهندسی هم مقصره
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۵۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
مقصر مسولین هستن چه وقت چه قبل از وقت مگه بدون مجوز میشه ساختون ساخت ! بدون هیچ دادگاهی هم همه مقصران مشخص هستن !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
Yjc با تخلف آشکار و نقض قوانین خودروسازها چگونه برخورد میکنین؟؟؟
چرا کسی توان مقابله با اینها رو نداره ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
مسؤلین ودولت مردان بیکفایت انقلابی کاخ نشبن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
انقلابی کاخ نشین نیست
نگاهی به خونه حاج قاسم بنداز
اون انقلابی بود و خیلی مثل ایشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
چه فایده ۴۳تا عزیز هر خانواده رفت زیر خروار خاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
شایدم مالکان دیگری پشت پرده داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
شایدم مالکان دیگری پشت پرده داشته باشد
آخرین اخبار