دشت کاشمر طی ۴ سال ۸۰ سانتی متری فرونشست کرده است.

علیرضا طاهری گفت: بر اساس آن‌چه از سوی کارشناسان اعلام شده، دشت کاشمر طی چهارسال ۸۰ سانتی‌متر فرونشست داشته است که باید آژیر‌ها را به صدا درآورد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در موضوع اضافه دیماند جزو اولین استان‌هایی بوده‌ایم که نگرانی‌های خود را به مدیران کشوری اعلام کرده‌ایم؛ لذا امیدواریم با کمترین تنش و قطعی برق بتوانیم از تابستان امسال عبور کنیم.

او گفت: در واقع این افزایش قدرت چاه در بسیاری از مناطق به دلیل نوع مصرفی که کشاورز دارد، صورت می‌گیرد و در برخی مناطق نیز به دلیل راندمان پایین موتورتلمبه‌ها یا به دلیل افزایش عمق چاه است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در فاصله زمانی دوماهه تمام پروانه‌ها بررسی و در چاه‌هایی که قدرت اضافه به عنوان جریمه مطرح می‌شود، اگر اثبات شد در برداشت آب تأثیری ندارد، قدرت پروانه افزایش می‌یابد که اگر این اتفاق بیفتد، کشاورز دیگر جریمه نمی‌شود.

او  گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی تلاش می‌کنیم مشکلات صنایع را به حداقل برسانیم، در این زمینه از مدیران شهرستان‌ها خواسته شده است به منظور رفع مشکلات واحد‌های تولیدی مرتبط با آب، همکاری و همراهی لازم انجام شود.

طاهری گفت: در این زمینه تلاش می‌کنیم هرجایی که نیاز به مجوز باشد همکاری کنیم. وی همچنین با اشاره به وضعیت خاموشی چاه‌های کشاورزی گفت: اگرچه امسال با کمبود ۱۵ هزار مگاوات تولید برق روبه‌رو هستیم، اما پیشنهاد شده مقدار خاموشی چاه‌ها به ۲ روز در هفته کاهش یابد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: با استمرار این وضعیت نشست زمین حتی اگر بهترین بارندگی‌ها را هم داشته باشیم، تأثیری در تقویت منابع زیرزمینی نخواهد داشت.

قصه پرغصه قبوض برق چاه‌های کشاورزی

فرماندار کاشمر گفت: با توجه به افزایش مراجعات و این‌که بیشتر مردم منطقه کشاورز هستند، انتظار داریم تدابیری برای حل مسائل قبوض اتخاذ شود.

امیر دایی صراف گفت: به اذعان متولیان این واحد‌ها در صورتی که مشکل آب این واحد‌ها برطرف شود، زمینه اشتغال ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در شهرستان فراهم می‌شود.

او گفت: قطعا با جایگزین‌کردن برخی محصولات نظیر گیاهان دارویی به جای محصولات پرآب‌طلب، می‌توان ضمن ارتقای بهره‌وری به درآمد پایدار و بهتری دست یافت.

فرماندار کاشمر گفت: با توجه به واقع شدن قسمتی از شهرک صنعتی کاشمر در دشت ازغند از توابع شهرستان مه‌ولات، مشترکان باید برای حل مسائل به این شهرستان مراجعه کنند؛ لذا ضروری است در این زمینه نیز تدابیر لازم اتخاذ شود.

او گفت: اگرچه مدیران قبلی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای رفع این مشکل قول دادند، اما تاکنون عملا اتفاقی نیفتاده است.

کمبود آب؛ مهم‌ترین چالش واحد‌های تولیدی کاشمر

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در ادامه حضورش در کاشمر ضمن بازدید از چهار واحد تولیدی از نزدیک در جریان مشکلات این واحد‌های تولیدی در زمینه کمبود آب قرار گرفت.

علیرضا طاهری گفت: در این زمینه برای تامین آب صنایع سه راهکار وجود دارد؛ با توجه به این‌که هر دشت در حوزه صنعت، خدمات و شرب تخصیص مشخصی دارد، اگر تخصیص مصرف‌نشده‌ای داشته باشیم، می‌توان از آن محل آب موردنیاز را تامین کرد؛ در غیر این صورت باید برای صنایع بخشی از پروانه یک چاه خریداری شود یا خرید شارژ داشته باشند.

او گفت: صنایع می‌توانند بخشی از آب چاه‌هایی را که راندمان لازم را ندارد، در قالب کارت شارژی که توسط شرکت آب منطقه‌ای استان مدیریت می‌شود، خریداری کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: متاسفانه در برخی مناطق چاه‌هایی را به صنایع فروخته‌اند که از نظر شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اصلا دارای شرایط مناسب نبوده و متروکه است و فقط پول کلانی از صنایع گرفته شده است.

او گفت: به دلیل این‌که آب شرب موردنیاز جمعیت مشهد و ۳۰ میلیون زائر را از غرب مشهد تامین می‌کنیم، امکان حمایت از صنایع در این منطقه را نداریم، چراکه هر زمان بخواهیم آبی را از مبدأ به مقصد انتقال دهیم، کاهش به نفع دشت انجام می‌شود، خواهیم خواست این کسری به حداقل برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.