حجت الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: باید مطالعات و بررسی‌های لازم درباره راه‌های ایجاد درآمد‌های ثابت برای ستاد دیه از جمله وقف انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در نشست هیئت امنای ستاد دیه استان کرمان گفت: بر ایجاد درآمد‌های ثابت برای ستاد دیه به منظور کمک به مددجویان جرائم غیرعمد در کنار کمک‌های خیران تاکید داریم و طرح‌هایی از سوی ستاد دیه در استان کرمان آغاز شده که در سایر استان‌های کشور به عنوان الگو اجرایی شده است.

 او می گوید: باید مطالعات و بررسی‌های لازم درباره راه‌های ایجاد درآمد‌های ثابت برای ستاد دیه از جمله وقف انجام شود.

 به گفته حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ستاد دیه به عنوانی ستادی خیراندیش برای رفع مشکلات مددجویان جرائم غیرعمداست و باید تلاش شود به مناسبت سالروز ولادت امام رضا (ع)، زمینه آزادی ۸ مددجوی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان کرمان فراهم شود.

او گفت: ستاد دیه کار‌های بزرگی را به انجام رسانده است و با نیت خیر مرحوم لاجوردی در کشور شکل گرفته و از طریق آن ده‌ها هزار نفر از زندان آزاد شده اند.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان می‌گوید: باید به نحوی برنامه ریزی شود که از ورود مددجویان جرائم غیرعمد به زندان‌ها جلوگیری شود و در این رابطه باید به فرهنگ سازی و پیشگیری توجه ویژه‌ای شود.

به گفته او در پی فرهنگسازی‌های انجام شده برای بیمه کردن خودروها، ورودی مددجویان غیرعمد مربوط به دیه کاهش چشمگیری داشته است و در حوزه بدهکاری‌های مالی به ویژه مهریه باید ضمن پیگیری اصلاح قوانین موجود، در زمینه فرهنگسازی نیز گام‌های اساسی برداشته شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: تمامی نهاد‌های فرهنگی و حاکمیتی باید به منظور فرهنگسازی درباره مهریه ورود کنند و در ادامه قوانین و مقررات مربوطه اصلاح شود.

او می‌گوید: نگرش قضات درباره مددجویان جرائم غیرعمد نیز باید تغییر یابد و زندان آخرین راه باشد و در ادامه نیز در این رابطه رسیدگی فوق العاده به پرونده‌های اعسار  (به افراد حقیقیکه به علت نداشتن دارایی کافی و یا دسترسی نداشتن به اموال خویش، قادر به پرداخت دیون و بدهی های خود نباشند، معسر گفته می شود.) مورد تاکید است.

سید حجت الله موسوی قوام، مدیر هیئت امنای ستاد دیه استان کرمان نیز در این جلسه گفت: طی امسال، ۴ جلسه هیئت امنای ستاد دیه در مرکز استان برگزار و ۵۲ مددجوی جرائم غیرعمد آزاد شده اند.

او می‌گوید: طی امسال، ۵ میلیارد و ۳۵ میلیون تومان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد هزینه شده است که از این میزان، ۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تومان از محل کمک‌های خیران، ۳۶۰ میلیون تومان از محل صندوق تامین خسارت‌های بدنی و ۸۸۵ میلیون تومان نیز تسهیلات بانک‌ها بوده است.

به گفته موسوی قوام طی امسال ۱۹ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان تخفیف بدهی مددجویان را داشته ایم.

او گفت: در حال حاضر ۱۸۵ مددجوی واجد شرایط جرائم غیرعمد در زندان‌های استان کرمان حضور دارند که از این تعداد، ۵ نفر به علت بدهی دیه، ۸۸ نفر به دلیل چک برگشتی، ۸۰ نفر به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه و ۱۲ نفر به علت نفقه در زندان حضور دارند.

مدیر هیئت امنای ستاد دیه استان کرمان می‌گوید: از مجموع مددجویان جرائم غیرعمد حاضر در زندان‌های استان کرمان، ۱۰۹ نفر ورودی امسال، ۴ نفر ورودی سال ۹۹، ۷ نفر ورودی نیمه اول پارسال و ۶۵ نفر ورودی نیمه دوم سال ۱۴۰۰ هستند.

به گفته او مددجوی جرائم غیرعمد واجد شرایط کمک ستاد دیه مربوط به قبل از سال ۹۹ در زندان‌های استان کرمان وجود ندارد.

موسوی قوام گفت: از سال ۸۰ تاکنون، زمینه آزادی ۴ هزار و ۱۸۹ زندانی واجد شرایط جرائم غیرعمد از زندان‌های استان کرمان فراهم شده است که در مجموع، بالغ بر ۱۰۶ میلیارد و ۹۳۱ میلیون تومان برای آزادی این افراد هزینه شده است.

او می‌گوید: در مجموع ۲ هزار و ۵۶۹ نفر از مددجویان جرائم غیرعمد از محل کمک‌های مردمی از زندان آزاد شده اند.

به گفته مدیر هیئت امنای ستاد دیه استان کرمان در استان کرمان با همت اداره کل زندان‌های استان کرمان کمیته‌های صلح و سازش با حضور خیران و معتمدان تشکیل شده و در مجموع ۹۲۰ میلیارد و ۳۵۳ میلیون تومان، تخفیف بدهی شاکیان حاصل شده است.

او گفت: طی امسال جشن‌های گلریزان در ماه مبارک رمضان برگزار شده و ۱۸ میلیارد تومان تعهد خیران بوده است که از این میزان، ۱۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان مربوط به بنگاه‌های اقتصادی بوده که تاکنون ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان وصول شده است.

به گفته موسوی قوام  ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان وصول شده است که معادل بیش از ۵۰ درصد تعهد خیران در جشن‌های گلریزان امسال بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار