مجید میراحمدی همچنین از وزیر کشور عراق خواست تدابیر لازم را برای کاهش هزینه فرودگاهی پروازهای ایران به کار گیرند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور عصر سه شنبه در دیدار عثمان الغانمی که به تهران سفر کرده است، گفت: برای برگزاری نخستین کمیته مشترک این تفاهنامه در تهران آمادگی داریم.

مجید میراحمدی همچنین با بیان اهمیت خواندن اربعین امسال و تفاوت آن با سال های گذشته، پیش بینی کرد استقبال زایران ایرانی در مراسم اربعین ۱۴۰۱ قابل توجه باشد و بر ضرورت برنامه ریزی دقیق و هماهنگ بین دو کشور برای تسهیل تردد و اسکان زایران تاکید کرد و از وزیر کشور عراق خواست تدابیر لازم را برای کاهش هزینه فرودگاهی پروازهای ایران به کار گیرند.

عثمان الغانمی نیز در این دیدار با بیان اینکه کمیته یا کارگروهی که برای اجرایی ساختن تفاهمنامه تشکیل می شود، باید به همه مسایل و موضوعات مطرح بپردازد و من به سرعت اعضای عراقی این کمیته را تعیین خواهم کرد، گفت: با توجه به بهبود شرایط امنیتی عراق و کاهش همه گیری کرونا، در همکاری با سفارت ایران در عراق، فرایند اعزام زایران به کربلا، نجف و سامرا از سرگرفته شد.

وزیر کشور عراق با بیان اینکه امکان استفاده همه زایران از حمل و نقل هوایی وجود ندارد، اظهار کرد: در این زمینه هم مذاکرات با سفارت ایران آغاز شد تا بتوانیم گذرگاه های مرز زمینی را بازگشایی کنیم که البته ابتکار عمل های خوبی انجام شده و روز گذشته هم نخست وزیری عراق، موافقت خود را با لغو روادید سفر زمینی برای دو هزار زایر ایرانی در روز اعلام کرد که این آغاز کار است.

عثمان الغانمی صبح سه شنبه در دیدار با احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، تفاهمنامه مشترک همکاری امنیتی و تسهیل تردد زایران به عتبات مقدس را امضا کرد.

او در دیدار با همتای ایرانی‌اش، گفت: دیروز دولت عراق اعلام کرد که با ورود روزانه ۲۰۰۰ زائر بدون روادید از گذرگاه‌های زمینی به عراق موافقت می‌کند و از هفته آینده نیز مکانیزم لازم برای این کار انجام خواهد گرفت. به‌صورت تدریجی شاهد افزایش این تعداد نیز خواهیم بود.

از سویی دیگر بر اساس اعلام ستاد اربعین حسینی(ع)، در توافق با طرف عراقی، تزریق حداقل ۲ دز واکسن و آزمایش منفی کرونا برای زائران اربعین حسینی(ع) لازم است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرده است زائران اربعین برای اطمینان خاطر ، ۳ دز واکسن کرونا را دریافت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۰:۴۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
در هر صورت تا تسویه حساب کامل و شامل و جامع در تمام تفاهمنامه ها بین ایران و عراق ایران باید دست برتر را داشته باشد وگرنه عراق از خودش اراده محکمی ندارد و متزلزل است.
آخرین اخبار