مدیر کل صدا وسیمای خراسان رضوی در آستانه برگزاری جشنواره رادیو زیارت از رشد قابل توجه شنوندگان این رادیو در فضای رسانه ای کشور خبر داد.

نصرپــور گفت: تاکنون شبکه‌های رادیویی فرهنگ، معارف، اقتصاد، ســلامت، تهران و گفتگو و همه شبکه‌های اســتانی، برنامه‌های رادیو زیارت را تقویت و پخش کرده اند و همه این عوامل سبب شده در همین مدت کوتاه، میزان شنوندگان رادیو زیارت با رشد قابل توجهی همراه شود.

او گفت: جشنواره رادیو زیارت با اســتقبال خوب اهالی رادیو و مخاطبان رو به رو شــد و کمیســیون‌های شش گانه با محوریت برنامه‌های ساده و ترکیبی شــامل برنامه‌هایی در ســاختار‌های ۱۴ گانه رادیویی( به جز نمایش) و نیز ســاختار‌های نوین برنامه سازی در هفت بخش میزگرد، برنامه ترکیبی (اعم از ترکیبی ســاده و ترکیبی نمایشی) فیچر و مینی فیچر، آنونس و برنامه‌های کوتاه، مستند، مسابقه و مشاعره و بخش آزاد مردمی تشکیل شدند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: کمیسیون نمایش شامل سه بخش نمایش‌های با زمان پنج تا ۱۰ دقیقه، نمایش‌های با زمــان ۱۱ تا ۱۵ دقیقه و نمایش‌های با زمان ۱۶ تا ۳۰ دقیقه، کمیسیون خبر شامل (خبر مکتوب - حداکثر ۴۰۰ کلمه - و گزارش مکتوب - بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ کلمه) و خبر رادیویی شــامل گزارش خبری( تا ۵.۲ دقیقــه )و گزارش موضوعی( تولیدی تا سه دقیقه) تشکیل شدند.

نصرپور گفت: کمیسیون موسیقی و نغما شامل آثار موسیق یایی در هفت بخش ارکسترال، محلی و مقامی( بومی) سنتی ایرانی، آکاپال(سرود و هم آوایی) پاپ، کودک و نوجوان و آثار مبتکرانه، کمیسیون پژوهش و نویسندگی در دو بخش پژوهش و نویسندگی و کمیسیون فضای مجازی در چهار بخش تولیدات و آثار هنری چند رسانهای (هنر‌های تصویری، پادکســت و افکت) رســانه‌های دیجیتال و توزیع، نرمافزار‌های تعاملی زیارت محور اپلیکیشــن و بخش ویژهشامل مناسبت‌هایی همچون ســالروز ولادت امام رضا (ع) محرم، راهپیمایی اربعین، دهه آخر صفر و شهادت امام رضا (ع ) تشکیل شدند.

او گفت: با ابلاغ شیوه نامه، دریافت آثار از طریق پایگاه اینترنتی رادیو زیارت و جشنواره به نشانی ir.seda.ziarat آغاز و این رویداد بزرگ رسانه‌ای - مذهبی وارد فاز اجرایی شد.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: نخستین جشنواره تولیدات رادیو زیارت هماوردی بود که هزار اثر ارزشمند در قالب‌های مختلف همچون خبر، برنامه‌های ساده و ترکیبی، نمایش، موسیقی، پژوهش و نویسندگی، فضای مجازی و بخش ویژه سردار شهید سلیمانی از سوی دبیرخانه دریافت شده است.

نصرپور  گفت: گسترش فرهنگ زیارت و برجسته سازی جایگاه اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا (ع) ایجاد پیوند معنوی مردم و مؤمنان با بارگاه مطهر رضوی و سایر اماکن مقدســه و معرفی اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و اقطاب فرهنگی کشــور و همچنین توسعه اقتصاد زائر و گردشگری سلامت، ازجمله اهداف و موضوعات این جشنواره هستند.

او گفت: علاقمندان به شــرکت در بخش ویژه شهید سلیمانی این فرصت را داشتند که درهر کمیسیون با انتخاب بخش ویژه سپهبد شهید سلیمانی، در ساختار و موضوع مربوطه، آثار خود را ارسال کنند در بخش شــهید سلیمانی یک اثر در بخش نویســندگی مستند یک اثر در بخش نویســندگی ترکیبی و ساده یک اثر در بخش شــعر و در بخش مقالات پژوهشی چهار اثر انتخاب شدند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: همچنین دو اثر به لحاظ عنوان و موضوع مرتبط با زیارت شایسته تقدیر قرار گرفتند و در کمیسیون فضای مجازی از مجموع ۱۳۰ اثر رسیده ۶۰ پادکست، ۱۵ عکس نوشت و ۳۵ عکس قابل ارزیابی شناخته شدند که در بخش پادکست یک اثر معرفی شد و در بخش عکس هم اثر برگزید‌های نداشتیم و تنها دو اثر شایسته تقدیر بودند. در بخش هنر‌های تصویری و تصویرسازی دو اثر و در بخش رسانه‌های دیجیتال و توزیع یک اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

نصرپور گفت: نخستین جشنواره تولیدات رادیویی زیارت به راهیافتگان و برگزیدگان لوح تقدیر، تندیس جشنواره و گواهی شرکت در رقابت رسانه‌ای هر بخش را با پاداش‌های نقدی اهدا خواهد نمود.


بیشتر بخوانید


او گفت: در بخش موسیقی ۳۰ اثر حائز کیفیت شناخته شدند که با دو سطح ارزیابی آثار مورد بررسی قرار گرفته و سه اثر شایسته تقدیر معرفی شــدند. در کمیسیون خبر هم ۶۲ اثر حائز ویژگی‌های الزم برای ارزیابی بودند کــه در خبر مکتوب یک اثر، در بخش گزارش مکتوب دو اثر، در بخش گزارش خبری رادیو دو اثر، در گزارش موضوعی تولیدی دو اثر و در بخش ویژه شهید سلیمانی و آثار مکتوب دو اثر و در گزارش‌های رادیویی ویژه شهید سلیمانی دو اثر حائز رتبه‌های برتر شدند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: همچنین در مبحث داوری کمیسیون برنامه‌های ترکیبی با توجه به ۳۳۲ اثر رسیده در هفت ساختار، شش اثر حائز رتبه برتر و کسب جایزه شدند، علاوه بر این‌ها در بخش آنونس هفت اثر، فیچر و مینی فیچر هفت اثر، در مسابقه هفت اثر و در میزگرد سه اثر دریافتی، در مستند هفت اثر، در بخش مردمی همه هفت اثر دریافت شده و در بخش شهید سلیمانی نیز همه هفت اثر رسیده داوری و حائز تقدیر شناخته شدند.

وجود بیش از دو هزار اثر در پویش من رسانه حسینم

هادی افشار صفوی مدیر رادیو زیارت گفت: فراخوان در سومین سالگرد رادیو انجام شد و حال که در شرف پنجمین سالگرد تاسیس رادیو زیارت هستیم،  شناخت بیشتری نسبت به این شبکه وجود دارد و امیدواریم آثار بهتر قطعا باکیفیت تر و بیشتری دریافت کنیم.

او گفت:  مجموعا ۸۴۲ اثر در قالب شــش کمیســیون و بیش از دو هزار اثر نیز در پویش (من رسانه حسینم) به دبیرخانه جشــنواره رســید که پس از آن مرحله انتخاب به انجام رسید و آثار دریافتی منطبق بر اصول اصلی تولید رادیویی مشــخص شــدند.

مدیر رادیو زیارت گفت: در مرحله بعد، فهرست ســه برابر راه یافتگان به مرحله نهایی به عنوان نامزد‌های منتخب جشــنواره طی مراســمی در مرکز خراسان رضوی با حضور مسئولین استانی رونمایی و اسامی به مراکز و مجامع رسانه‌ای ارسال شد تا شرکت کنندگان و علاقمندان در جریان نهایی شدن جشنواره قرار بگیرند.

صفوی گفت:  در کمیسیون نمایش ۶۸ اثر دریافت شــده بود که به لحاظ ساختار و زمان ۵۹ اثر طی ۱۶ جلسه ارزیابی و داوری شــد. در بخش نمایش، نمایش‌های تا ۳۰ دقیقه، سه اثر و نمایشهــای تا ۱۵ دقیقه و پنج دقیقه هر یک دو اثر معرفی شــدند. در کمیســیون پژوهش و نویســندگی از مجموع ۵۵ اثر رسیده همگی مورد ارزیابی قرار گرفتند و در بخش شــهید سلیمانی یک اثر در بخش نویســندگی مستند یک اثر در بخش نویســندگی ترکیبی و ساده یک اثر در بخش شــعر و در بخش مقالات پژوهشی چهار اثر انتخاب شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار