آیت الله ربانی املشی در سال ۱۳۴۲ از سوی نظام شاهنشاهی به فردوس تبعید شد، اما مبارزات خود را در این شهر ادامه داد و جوانان را بیدار کرد.

دوران شکل گیری تا پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دورانی پرتلاطم در این نقطه از زمین بوده است.

امام خمینی (ره) یاران بی شماری در این دوران داشتند، اما این یاران از سوی رژیم شاهنشاهی مورد اذیت و آزار قرار می‌گرفتند.

اذیت و آزار یاران امام خمینی (ره) تنها محدود به شهر‌هایی مثل تهران، قم، تبریز و سایر شهر‌های مهم نمی‌شد بلکه طرفداران انقلاب، به شهر‌هایی مانند فردوس تبعید می‌شدند.

منفعل نشدن در تبعیدگاه

آیت الله ربانی املشی یکی از یاران امام خمینی (ره) بود که در سال ۱۳۴۲ به شهرستان فردوس تبعید می‌شود، اما این تبعید او را در برابر شاه و خدمتگزارانش منفعل نکرد.

یکی از شهروندان شهرستان فردوس گفت: آیت الله ربانی املشی یکی از یاران صدیق و بزرگ امام خمینی (ره) بود که تبعید او به فردوس نتوانست مانع آزادی خواهی او شود.


بیشتر بخوانید


او گفت: منزل این روحانی بزرگ به جای اینکه مرکز نگهداری یک فرد تبعید شده باشد به کانونی برای مبارزه با رژیم طاغوتی پهلوی شد.

این شهروند گفت: سخنرانی‌های آیت الله ربانی املشی در شهرستان فردوس سبب شده بود تا جمعیت زیادی به ایشان بپیوندند و راه امام خمینی (ره) را در پیش بگیرند.

بیان مسائل روز در خلال سخنرانی های مذهبی

یکی از روحانیون شهرستان فردوس گفت: مسجد حجت بن الحسن (عج) این شهر محلی بود که آیت الله ربانی املشی در آن به تفسیر قرآن برای جوانان می‌پرداخت.

او گفت: در لا به لای سخنرانی‌های این عالم برجسته، مطالب و نکات روز نیز گفته می‌شد که همین امر سبب گرویدن افراد زیادی از جمله جوانان به مسجد و فعالیت‌های مبارزاتی شده بود.

این روحانی گفت: در جریان قیام ۱۵ خرداد، آیت الله ربانی املشی در شهرستان فردوس سخنرانی تندی انجام داد و در این سخنرانی از نظام شاهنشاهی به سختی انتقاد کرد.

او گفت: به پاس گرامیداشت یاد و خاطره این یار وفادار به امام خمینی (ره)، یک خیابان در شهر فردوس به نام آیت الله ربانی املشی نام گذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
N
آخرین اخبار