رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی استان اصفهان بر ضرورت افزایش آگاهی شهروندان در ورود به فضای سایبر(مجازی) همراستا با افزایش تنوع ترفندهای مجرمانه تاکید کرد.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی گفت: روزانه شکایات و پرونده‌های متعددی مبنی بر کلاهبرداری‌های اینترنتی و یا پیامکی از شهروندان و وارد شدن خسارت‌های مالی سنگین به آن‌ها به پلیس فتای اصفهان گزارش می‌شود.

بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته مجرمان سایبری در هر دوره‌ای به شیوه‌های متنوع درصدد کلاهبرداری از شهروندان هستند.

به گفته او در این راستا شهروندان زیادی بدلیل بی‌اطلاعی و دانش ناکافی و همچنین بی‌دقتی در دام این کلاهبرداران گرفتار می‌شوند.

سرهنگ مرتضوی به ابداع روش‌های جدیدکلاهبرداری از کاربران فضای مجازی گفت: با وجود آنکه مشابه بسیاری از این موارد بار‌ها اتفاق افتاده و از سوی پلیس اطلاع‌رسانی شده، ولی باز هم برخی شهروندان براساس حس کنجکاوی و با وجود نداشتن سواد کامل سایبری، ناآگاهانه وارد این فضا می‌شوند.

او به بیان مواردی از کلاهبرداری‌های اینترنتی که در خرداد امسال برای شهروندان استان روی داده پرداخت و گفت: از جمله این موارد به برداشت از حساب با ارسال "لینک جعلی اعتراض به یارانه معیشتی" می‌توان اشاره کرد که مجرمان به این بهانه، اقدام به ارسال پیامک جعلی و برداشت از حساب کاربران می‌کنند.

مالباختگان پس از دریافت پیامکی با عنوان "ستاد اطلاع رسانی یارانه معیشتی" و ورود به لینک معرفی شده، برنامه‌ای با عنوان اپلیکیشن دولت همراه را دانلود و برای احراز هویت مبلغ ۵۰ هزار ریال که از آن‌ها درخواست شده بود پرداخت می‌کردند و پس از آن کل موجودی حساب آن‌ها برداشت می‌شد.

سرهنگ مرتضوی می‌گوید: این گونه اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های بانکی جعلی است و به شهروندان یادآور شد که پیامک ارسالی از سوی نهاد‌های مربوط به هدفمندسازی یارانه فاقد لینک است و برای اعتراض به یارانه معیشتی نیاز به واریز وجه نیست و شهروندان صرفا باید به سامانه مربوطه مراجعه کنند و از دانلود اپلیکیشن‌های مختلف خودداری کنند.

او ترفند مجرمانه سایبری دیگری نیز که در ماه جاری رخ داد کلاهبرداری در قالب یک شرکت قلابی واردات و صادرات آهن آلات بود که توسط اعضای یک باند خانوادگی راه‌اندازی شده بود.

رییس پلیس فتای استان اصفهان در این‌باره نیز به شهروندان هشدار داد که بیشتر کلاهبرداران با ظاهری شیک و بیان رسا و با ارائه مدارک قلابی و مطالب اغواگرانه افراد را به سمت خود جذب کرده و با وسوسه دریافت سود و یک شبه پولدار شدن آن‌ها را فریب داده و این گونه از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند

سرهنگ مرتضی گفت: فریب پرداخت سود‌های کلان از سوی افراد را نخورنده و قبل ازسرمایه گذاری در هر مؤسسه و شرکتی در خصوص ماهیت آن از مبادی قانونی استعلام شود.

او همچنین ارسال پیامک جعلی درخواست وجه از اقوام و آشنایان با دسترسی غیرمجاز به تلفن همراه را ترفند مجرمانه دیگر در ماه جاری عنوان کرد و گفت: در این مورد نیز بار‌ها به شهروندان تاکید شده که به هیچ عنوان لینک‌های ارسالی ناشناس و مشکوک را باز نکنند.

در این روش کلاهبرداری، مجرمان سایبری با دسترسی غیرمجاز به اطلاعات تلفن همراه مخاطبان، با برقراری ارتباط با اقوام و آشنایان کاربر، از آن‌ها می‌خواهند مبلغی به شماره حساب اعلامی واریز کنند.
متاسفانه برخی شهروندان بدون اینکه اطلاعی از صحت و سقم این درخواست داشته باشند به پیام‌های ارسالی این افراد اعتماد کرده و مبلغ درخواستی را به شماره حساب اعلامی آن‌ها واریز کرده بودند.

او در این‌باره نیز به شهروندان توصیه کرد که به هیچ عنوان لینک‌های ارسالی ناشناس و مشکوک را باز نکنند و با توجه به دسترسی اپلیکیشن‌های اندرویدی به اطلاعات تلفن همراه از اصالت و معتبر بودن آن برنامه، اطمینان حاصل کنند و از منابع معتبر و مجاز دریافت و نصب کنند.

به پیامک‌هایی که از طریق شماره موبایل شخصی ارسال شده و با محتوای تهدید آمیز و یا دارای لینک هست توجه نشود.

سرهنگ مرتضوی دانلود اپلیکیشن‌های مورد نیاز از مراجع رسمی مانند اپلیکیشن‌های مالی و بانکی صرفا از سایت بانک مربوطه یا سازمان مربوطه را، از راه‌های پیشگیری از کلاهبرداری عنوان کرد.

او در ادامه بر رسانه‌ای شدن موارد ترفند‌های مجرمانه سایبری به منظور افزایش آگاهی عموم از این اقدامات کلاهبردارانه به شهروندان توصیه کرد که در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا موارد را به پلیس اطلاع دهند.

رییس پلیس فتای استان اصفهان می‌گوید: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.