معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان در نشست بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) گفت: تا کنون کسی نتوانسته همچون رهبر انقلاب، ابعاد شخصیتی امام را توصیف کند، شخصیتی جامع الاضداد، جامع الابعاد، رهبری وصف ناشدنی، محو در اراده و تکلیف شرعی از جمله توصیفهای رهبر از امام خمینی است.
در ادامه عضو هیات علمی دانشگاه کردستان به شخصیت عرفانی امام به عنوان پایه و اساس بقیه ابعاد شخصیتی ایشان پرداخت و گفت: وجود انسانهایی با ویژگیهای شخصیتی امام در طول تاریخ بسیار محدود بوده است و همین امر ایشان را شخصیتی متمایز میکند.
دکتر محمود صفی زاده می گوید: امام شخصیتی دارای عرفان نظری و عملی بوده ، ویژگی سیره عرفانی امام این بود که سیر به سوی حق او را از توجه به خلق باز نداشته است و در نظر و عمل نشان دادند که شخصیتی خدا مدار و خلق مدار هستند.
او جامع الاضداد بودن را از دیگر ویژگیهای شخصیتی امام دانست و گفت: امام با این ویژگی شخصیتی بین مواردی که قابل جمع نیستند، همنوایی و همسویی ایجاد کرده است لذا او یک عالم کامل، یک فیلسوف عارف و یک عارف سیاستمدار بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان گفت: امام بین ظاهر و باطن، فلسفه و عرفان، فقه و عرفان، حماسه و عرفان و ... ارتباط برقرار کرده و از این نظر معجزه زمانه است چراکه هیچ کس دیگری در عصر ما این خصوصیت و ویژگی را ندارد لذا او یک شخص نیست، یک ملت، یک مکتب، یک تفکر ویک حقیقت همیشه زنده است که ایران با نام او در جهان شناخته میشود.
در ادامه این جلسه یک دیگر از عضو هیات علمی این دانشگاه گفت: حضرت امام خمینی (ره) احیاءگر عرفان اسلام ناب محمّدی (ص) در عصر حاضر بودند و یکی از ویژگیهای عرفان حضرت امام خمینی (ره) این بود که عرفان و حماسه را با هم آشتی و همراهی دادند.
محمدرضا عبدالملکی گفت: در این دستگاه عرفانی لطافت عشق به معشوق ازلی و ابدی و روحیّه حماسی و شجاعت و دلاوری و چونان بنیان مرصوص در برابر دشمنان دین خدا ایستاد و خشم مقدّس را به آنها روا دیدن در اوج هماهنگی و در یک راستا بوده و همه این معانی در خدمت عشق به الله میباشند.
او می گوید: از دیگر ویژگیهای عرفان حضرت امام خمینی (ره) سازش دادن جوهره عرفان با جوهره فقاهت و سازگار نمودن جوهره فقاهت با نگرش عرفانی میباشد و بنابراین، در این مکتب عرفانی شریعت و طریقت و حقیقت باهم ملازمند.
عبدالملکی همچنین به دیگر ویژگی عرفان امام خمینی (ره) پرداخته و گفت: از دیگر ویژگیهای عرفان حضرت امام خمینی (ره) برقرار نمودن همگرایی بین عقلانیّت حکمی و فلسفه و شهود عرفانی میباشد؛ یعنی گرچه عرفان چیزی فراتر از عقل میباشد، امّا هرگز عرفان با عقل صریح و برهان روشن مخالفتی ندارد.
او به دیگر ویژگیهای عرفان امام خمینی (ره) نظیر جمع خدامداری با نوع دوستی و اینکه راه خدا از میان خلق میگذرد و همچنین، همراهی عرفان و سیاست اشاره کرد.
همچنین یکی دیگر ار اساتید این دانشگاه نیز در این جلسه به ضرورت شناخت راه و اندیشه امام پرداخت و گفت: آنچه امروز نیاز جامعه اسلامی ایران است، توجه و عمل به اندیشههای امام است و بررسی و تبیین اندیشههای ناب امام میتواند راهگشای ما در خیلی از مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد.
نظری گفت: یکی از نیازهای امروز جامعه ما انتقاد سازنده است؛ اگر ما باور داریم بانیان نظام جمهوری اسلامی انقلاب را به پیروزی رساندند، باید بدانیم نگاهشان به مسائل مدیریتی چگونه بوده و ما هم راه آنها را ادامه دهیم.
او به تعریف امام از انتقاد سازنده پرداخت و گفت: انتقاد از نظر امام یعنی انتقال اطلاعات به فرد دیگر که بتواند از آن در راه اصلاح مسائل شخصی، سازمانی و یا جامعه خود استفاده کند، اما در جامعه ما متاسفانه به شیوهای منفی به تصویر کشیده شده است.
نظری می گوید: اگر ادعا داریم پیرو امام خمینی هستیم باید راه و روش ایشان که سرمشق و الگوی ارزشمندی برای همه مردم ومدیران است را در پیش بگیریم.
او گفت: هر انسانی باید به دنبال آینهای باشد تا اعمال و رفتارش را به او منعکس کند و ما باید از خود بپرسیم چرا ما به دنبال این آیینهها نیستیم که یکی از دلایل آن این است به جنبههای منفی انتقاد بیشتر توجه داریم و عدم آشنایی با استفاده از انتقاد هم دلیل دیگر است.
این استاند دانشگاه گفت: اگر به دنبال اصلاح امور و جلوگیری از تکرار اشتباه و تلاش برای رفع مشکلات هستیم، باید مدیران فرهنگی انتقاد سازنده را در سازمانها گسترش بدهند و اگر مدیران انتقادپذیر باشند بی شک به بدنه کارمندی هم منتقل خواهد شد.
در ادامه این جلسه همچنین دکتر علی محمدپناه گفت: نکتهای که گفتمان اصلی امام است و میتوانیم از آن در محیط دانشگاه و جامعه استفاده کنیم، گفتمان عدالت، معنویت و عقلانیت است و این سه ضلع افکار و اندیشه امام در همه حوزهها است.
او گفت: آنچه ایشان به عنوان الگوی حکومتداری ارائه کردند و نظام جمهوری اسلامی بر اساس مبنای فکری ایشان شکل گرفت، گفتمان عدالت، معنویت و عقلانیت بود و در همه حوزهها به این سه مورد توجه قرار داشته است.
محمدپناه به وصیتنامه امام و تعیین وظایف دستگاهها اشاره کرد و گفت: پس از جنگ معمار کبیر انقلاب به خوبی فهمیدند که دشمنان دست از دشمنی برنخواهند داشت و وارد مراکز تصمیمسازی و تصمیمگیری ما خواهند شد به همین خاطر از بسیجیان خواستند در حوزه علمیه و دانشگاه مراقب اسلام ناب محمدی باشند.
در پایان این نشست مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کردستان نیز گفت: یکی از ویژگیهای بارز شخصیت امام حکومت بر قلبها بود، ایشان حاکم بر دلها بود نه جسمها.
حجت الاسلام عباسعلی فرهنگیان گفت: کسی که دارای جامعیت و عمومیت در کمالات است میتواند حاکم قلبها شود، شهدای انقلاب همان توده مردم بودند، اما قدرت معنوی و نفوذ معنوی امام آنها را به خیابانها کشاند و در جریان انقلاب شهید شدند که موجب افتخار امروز ایران هستند.
او می گوید: به هر اندازه که انسان به کمال نزدیک میشود و کمالات بیشتری را کسب میکند به همان اندازه کارهایی که میکند کاملتر و پختهتر است لذا برای شناخت یک فرد باید به کارها و خروجیهای آن توجه کرد.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کردستان به مقایسه وضعیت مردم ایران قبل از انقلاب و اکنون پرداخت و گفت: امام با نفوذ معنوی خود و حکومت بر قلبها، کشور ما را به جایگاه مروز رساند و امروز هیچ معادلهای نه در آسیا و نه در هیچ جای جهان بدون در نظر گرفتن ایران حلشدنی نیست و همه به این موضوع اقرار میکنند.
حجت الاسلام عباسعلی فرهنگیان گفت: امروز علیرغم همه بی مهریها سرعت رشد ایران نسبت به برخی کشورها که جنگ و تحریم و تروز نداشتهاند، بیشتر بوده و همه اینها بخاطر جامعیت امام بوده است.