مستند ایرانگرد که در چهار فصل و حدود ۷۰ قسمت به روایت قارایی به سراسر کشورمان سفر کرد و جاذبههای گردشگری و بکر کشورمان را به زیبایی به تصویر کشید و از شبکههای مختلف سیما به روی آنتن برد حالا در خراسان رضوی و نیشابور به دنبال معرفی جاذبههای گردشگری این منطقه است.
قارایی در حالی که از تنوع جاذبههای گردشگری در منطقه نیشابور به وجد آمده از شرایط جاذبههای گردشگری نیشابور و ناشناخته بودن آنها برای مردم ایران ابراز تاسف میکند.
جواد قارایی گفت: رشته تحصیلی من مدیریت جهانگردی است و پس از ساخت چهار فصل و ۷۰ قسمت از مستند ایرانگرد که از شبکههای مختلف سیما پخش شد حالا در خراسان رضوی و نیشابور به دنبال ساخت ایرانگرد ۵ هستیم و تنوع جاذبههای گردشگری در نیشابور بسیار زیاد است.
او گفت: سفر به نیشابور بسیار برایم جذاب بود، چون تنوع زیادی در آن وجود داشت. تنوع اقلیمی، تنوع جاذبههای گردشگری طبیعی، تاریخی، فرهنگی، معماری، خوراک و اقوام مختلف در نیشابور وجود داشت که بسیار متنوع بود اما با وجود این همه تنوع و دارایی در نیشابور، کاملا بین مردم ایران ناشناخته است و این برای من بسیار تعجب آور بود.
این مستند ساز کشورمان گفت: سعی کردیم تا جایی که امکان دارد نیشابور را به بهترین شکل ممکن آن طور که شایسته آن است به تصویر بکشیم و در ایرانگرد ۵ نیشابور را به بهترین شکل داشته باشیم و آگاهی مردم کشور را راجع به این شهرستان بیشتر کنیم.
قارایی گفت: به قسمتهای زیادی در منطقه نیشابور سفر و تصویر تهیه کردیم از جمله رشته کوههای بینالود، پرورش ریواس به صورت سنتی، بافت معماری و مردم شناسی مناطق خرو، بوژان و میرآباد، اماکن تاریخی و فرهنگی مثل خیام و عطار نیشابوری، معدن فیروزه، مسجد چوبی، دشت نیشابور و شکافهای آن.
او گفت: متاسفانه شهری که در حد یک استان است و چند هزار سال تمدن و قدمت دارد خیلی کم به آن پرداخته شده است، نیشابور حتی یک موزه استاندارد و بزرگ برای معرفی تاریخ خود ندارد و انسان از این اتفاقات افسوس میخورد که چرا با وجود این همه دارایی نباید توجه کافی به آنها صورت بگیرد و چنین شرایطی داشته باشد. نیشابور باید به طور حرفهای به مردم کشور معرفی شود.
این مستندساز گفت: بهترین کار برای رونق گردشگری در منطقه علاوه بر این که زیرساختهای روستاها، مناطق گردشگری و اقامتگاهها و هتلها قویتر شود این است که در کنار آنها این جاذبههای گردشگری معرفی شود. یعنی به طور حرفهای و تخصصی روی شهر نیشابور کار و معرفی شود، چون با این کار هم سرمایه گذاران، هم گردشگران و هم مسئولان به سمت آن جذب میشوند، ولی تا زمانی که دیده، معرفی و تبلیغ نشود این اتفاق رخ نخواهد داد.
او گفت: نیشابور باید برند سازی و معرفی شود، چون ظرفیتهای خوب و بالایی دارد، اما متاسفانه تبلیغات نشده و کسی درباره این شهر زیبا شناخت ندارد.
قارایی گفت: من نیشابور را طوری دیدم که انگار یک شهر با تنوع جاذبههای گردشگری است درست مانند ایران و به نظرم نیشابور ایران کوچک است مانند تعبیر استاد شفیعی کدکنی که نیشابور فشرده ایران بزرگ است. زائران امام رضا(ع) پس از زیارت در مشهد میتوانند از دیگر شهرهای استان بازدید کنند
این مستندساز گفت: بیشتر مردم و گردشگران اطلاعات زیادی درباره کل استان ندارند و این که شهرهای مختلف آن چقدر جاذبههای گردشگری دارد تا علاوه بر این که برای زیارت به حرم مطهر مشرف میشوند بتوانند از این جاذبهها هم بازدید کنند و لذت ببرند و روزهای بیشتری در استان بمانند،.
او گفت: اما معمولا این گونه نیست و یک روز و دو روز در مشهد میمانند و فقط زیارت میکنند و برمیگردند در صورتیکه میتوانند روزهای بیشتری در استان بمانند و شهرهای مختلفی را که جاذبههای بسیار ارزندهای دارند بازدید کنند.
قارایی گفت: به غیر از نیشابور به درگز، قوچان، کلات نادری و سرخس هم سفر میکنم و جاذبههای گردشگری آنها را هم میبینم و در چهار قسمت مستند "ایرانگرد" خراسان رضوی را پوشش خواهم داد که در تابستان پخش خواهد شد، همان طور که وجود مبارک امام رضا (ع) در مشهد باعث شده گردشگری زیارتی و در مجموع اقتصاد شهر رونق پیدا کند و قوی شود به همین شکل در کنار شهر مشهد میتوانیم گردشگری طبیعی، فرهنگی و تاریخی را در شهرهای مختلف استان داشته باشیم تا این اتفاقی که در مشهد رخ داده است و کارآفرینی و شغل ایجاد شده است در شهرهای دیگر خراسان رضوی نیز رخ دهد.
جاذبه های شهرستان های خواف و تربت حیدریه گناباد هم
ناشناخته ان وهم بیشتر