عملیات مرمت و محوطه‌سازی بازارمیثم و مجموعه تاریخی شهر سرایان به‌زودی آغاز می‌شود.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: مجموعه تاریخی شهر سرایان شامل کاروانسرا، حمام، آب‌انبار، بازار و مسجد جامع که با تصویب پروژه در ستاد بازآفرینی شهری و تأمین اعتبار ۴ هزار میلیون ریالی از طریق اداره‌کل مسکن و شهرسازی، عملیات محوطه‌سازی و مرمت مجموعه تاریخی شهر سرایان با طراحی و نظارت میراث‌فرهنگی به‌زودی آغاز می‌شود.

او گفت: در این مرحله تکمیل محوطه‌سازی زمین کنار حمام و روبروی بازار به‌عنوان بوستان محله‌ای با اجرای آجرفرش و سنگ‌فرش، فضای سبز و فضای بازی کودک، جمع‌آوری و اجرای مجدد سنگ‌فرش اطراف آب‌انبار، کاه‌گل پشت بام بازار میثم و مرمت فضای داخلی غرفه‌های صنایع‌دستی پیش‌بینی شده است.

عرب گفت: محور فرهنگی تاریخی بازار در محدوده بافت تاریخی و در جنوب شرق شهر واقع شده و با شماره ۲۹۳۲۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: اهمیت فرهنگی تاریخی بازار باید ارتباط آن را با بنا‌های باارزش دوره صفوی که بازار در پیرامون آن‌ها واقع‌شده یعنی حمام، آب‌انبار، مسجد جامع و کاروانسرا مدنظر داشت.

او گفت: بازار به همراه بنا‌های شاخص و بافت پیرامون آن هویت شهری گذشته را به نمایش می‌گذارد و در حال حاضر ۸ کارگاه زنگوله‌سازی و آهنگری سنتی و یک کارگاه خراطی در این مجموعه فعال هستند

عرب گفت: فعال کردن و احیاء کامل مغازه‌های بازار از برنامه‌ها و اولویت‌های میراث فرهنگی به‌عنوان اولین و تنهاترین ورکشات سنتی و دائمی صنایع‌دستی استان است.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان گفت: محدوده تاریخی شهر سرایان شامل ۱۲ اثر ثبتی و دو اثر تاریخی واجد شرایط ثبت که پرونده ثبت آن‌ها در حال تهیه است نیز در این محدوده قرار دارند.

او گفت: همچنین بنا‌های تاریخی آرامگاه توران شاه، مزار میرزا‌ها و آب‌انبار بالا نیز جزء آثار ثبتی هستند که خارج از محدوده تاریخی واقع شده‌اند.

عرب گفت: با تأمین اعتبار کامل پروژه و تداوم تخصیص اعتبار، جداره‌سازی و کف‌سازی محدوده تاریخی شهرتا قسمت شمال مسجد جامع و خانه‌های تاریخی یزدانی و رفیعی و مسجد آهنگران ادامه پیدا کند و کف‌سازی این محدوده نیز جزء برنامه‌های میراث‌فرهنگی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.