از ابتدای سال مالی ۱۴۰۰، یک میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بنا‌های تاریخی استان که ثبت ملی شده اند، تخصیص یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: بنا‌های تاریخی هر سال نیازمند رسیدگی و مرمت هستند؛ از همین رو به بنا‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی اعتباراتی اختصاص می‌یابد که براساس پیشرفت پروژه تخصیص پیدا می‌کند.

او گفت: از ابتدای امسال، یک میلیارد تومان اعتبار برای مرمت بناهای تاریخی استان که ثبت ملی شده اند تخصیص یافته است.

رمضانی گفت: با ثبت هفت اثر معنوی یا همان ناملموس خراسان جنوبی در امسال در فهرست آثار ملی، تعداد آثار تاریخی، ناملموس و طبیعی استان به ۹۵۵ اثر رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: هفت اثر معنوی (ناملموس) استان از ابتدای امسال در فهرست میراث ملی قرار گرفته است.

او گفت: این آثار شامل مهارت و دانش پخت نان لوله بیرجند، مهارت و دانش تنورسازی فردوس، مهارت و دانش کرکی بافی شهر مود، مهارت و دانش شیره‌پزی، مهارت و دانش قارت بافی قاین، مهارت و دانش نان جوش و صابون‌سازی بیرجند است.

رمضانی گفت: تاکنون ۷۷۷ بنا و محوطه تاریخی و فرهنگی، ۲ اثر میراث معماری صنعتی، ۷۵ اثر طبیعی، ۸۸ اثر معنوی و ۱۳ شی تاریخی در استان ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: پرونده تعداد دیگری از آثار تاریخی و طبیعی آماده شده که امید است تا پایان امسال در فهرست میراث ملی ثبت شود.

رمضانی گفت: مهمترین اقدام پس از ثبت ملی یا جهانی یک اثر، حفاظت و نگهداری آن است که باید همه نهاد‌ها و مردم در جهت تحقق آن بکوشند.

بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در خراسان جنوبی شناسایی شده و این استان دارای چهار اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی است.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار